Sida 1 av 1

Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: fre 03 jul 2009, 20:37
av Älvsbyn
Tjo

Har en Volvo 850 GLT från -92 som jag har fått problem med.

Det började med att lampan för Lambdasonden började lysa, sen blev tomgången ojämn och ville dippa ibland så den dör. Den har börjat dra grymt mycket soppa och skickar svarta avgaser.

Har kollat med startgas runt insuget utan reaktion, felkoderna visar att nåt är galet med lambdan såklart och att tomgången är fel, så det var inte till mycket hjälp.

Tog loss luftslangen från luftburken till insuget och torkade rent från en hel del olja och smuts, de två slangarna dit är kollade.

Har inte så stor koll på bilar själv så vänder mig till er volvogurus i hopp om hjälp, vad kan man kolla och utesluta härnäst? prova byta bränslepumpsrelä eller lambda eller vad?

Tacksam för svar akut!

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: fre 03 jul 2009, 21:37
av Suomela
Om du känner någon som du kan låna en luftmängsmätare utav, så kan du ju börja pröva med att byta ut den. om ingen annan har några tips.

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: fre 03 jul 2009, 22:38
av olindh
Vad fick du för felkoder?

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: fre 03 jul 2009, 22:40
av Phantom
Du kan skriva vilka felkoder(inte tolkningen av koden) som fanns i bilen samt nolla koderna och återkomma med den felkod som återkommer för dig.

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: lör 04 jul 2009, 01:48
av Älvsbyn
Bränslesystem
Sockel A2


1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

Kombi instrument
Sockel A7


1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: lör 04 jul 2009, 08:37
av *pettson*
Nu vet jag inte vilken lampa du syftar på. Om du menar den med lambdasymbolen på så innebär den att du har risk för ökade avgasutsläpp..
Du har bara ett 30 tal koder som tänder lampan inkl växellådan om du åker automat. Bara några få av dom koderna har med lambdasonden att göra överhuvudtaget. Bara så du har koll till nästa gång. Jag förutsätter nu att du suddat felkoderna en gång så att du inte fått med gamla felkoder, utan endast aktiva koder som återkommit.

Vi kan börja baklänges..

122..Byt ut termostaten omgående. Den stänger inte ordentligt och bilen tar för lång tid på sej att bli varm.

223..Bränslestyrenheten lägger ut pulsade jordsignaler till tomgångsventilens båda spolar. En signal går till öppningsspolen och en signal till stängningsspolen för att hålla motorn på ett jämnt tomgångsvarvtal. Styrenheten känner av om det är något fel på ledningar eller tomgångsventil och felkod sätts.
Ersättningsvärde
Inget. Om varvtalet överstiger 1400 rpm, kommer bränslestyrenheten att försöka stänga ventilen.
Felorsak
-Avbrott på signalledningar.
-Signalledningar kortslutna till jord eller spänning.
-Avbrott på spänningsmatning till ventilen.
-Kontaktresistanser i anslutningar.
-Defekt tomgångsventil.
Felsymptom
-Motorn startar inte eller är svårstartad.
-Lågt eller högt tomgångsvarvtal.

113..Integratorn är ett mått på hur insprutningstiden, som är programmerad i styrenhetens basprogram, behöver förändras för att motorn ska nå sin optimala blandning av bränsle och luft. Om styrenheten känner att motorn går magert ökar integratorn så att insprutningstiden förlängs och optimal blandning erhålls igen. Om motorn går så magert att integratorn når sitt max värde (övre gräns) och stannar kvar där i 3 minuter sätts felkod 1–1–3.
Tändspolen kan i vissa fall generera en störpuls som påverkar motorstyrenheten, innebärande att felkod 113 och/eller 112 sätts och miljölampan aktiveras.
Ersättningsvärde
Integratorn sätts till sitt mittvärde och adaptionen spärras. Vid start av motorn återupptar integratorn regleringen av insprutningstiden fram till dess att villkor för felkod åter är uppfyllt.
Felorsak
- Felaktig kabeldragning runt fördelare
– Kontaktresistans i lambdasondens anslutningar.
– Defekt lambdasond.
Felsymptom
Kan ge hög bränsleförbrukning och körbarhetsproblem.

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: lör 04 jul 2009, 12:44
av Älvsbyn
Med lambdalampan så syftar jag på den med lambdasymbolen i kupen ja, är medveten om att det inte enbart går att hänvisa till just lambdan i sig utan kan bero på allt som ger dåliga värden. Felkoderna är utlästa efter nollning.

Termostaten tydligen vara utbytt i vintras ??:-/ och problemet uppstod för några dagar sedan.
Efter att vi rengjorde spjällhuset så har tomgången lagt sig rätt stadigt.

Ska ta en titt på kontakter osv men om det enbart berodde på tomgångsmotorn eller kontaktresistans dit så borde den väl inte släppa igenom så mycket oförbränd soppa? eller hur fungerar det?

Ang 1-1-3 som delvis hänvisar till lambdan, omvänt så undrar jag om det i sig kan ge ojämn tomgång?

Har läst att motorn kan gå i nödläge pga vissa fel och därav den höga förbrukningen, ställs den isf tillbaka när man nollar felkoderna om vi ponerar att det ex skulle vara en spricka på en slang?

Re: Lambdafel, hög förbrukning och dålig tomgång

Postat: lör 04 jul 2009, 21:05
av Erico
Tjena! :-)-)
Hade för ca 10 år sedan en 945 som betedde sej precis som du förklarar. Var till en volvomek som mätte lamdasonden, den ska tydligen ligga och reglera mellan vissa volt, nått som min inte gjorde utan var helt död. Tydligen går styrenheten in i ett nödläge om lamdasignalen försvinner vilket gör att motorn går på en blandning som klarar de värsta förutsättningarna (kyla, fuktighet, densitet mm) vilket gjorde att min bil tog ca 3 liter/mil :-O) . Nu behöver det inte vara fallet på din bil men det lät ruskigt likt. Lycka till..