Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#299879
V70 99, snart 20000 mil.

(Har läst lite i arkivet men svårt att hitta detta fenomen)

När jag startar upp bilen börjar fläkten att blåsa för fullt på typiskt Volvomaner.
Och kylan kommer ur gallren ganska så fort, allt är altså frid o fröjd så långt :)

Men efter en liten stunds körning, runt 5 minuter sådär, då försvinner kylluften
och det kommer enbart ljummen luft. Kupefläkten går fortfarande på fullvarv.

Kupefläkten fortsätter sen förståss på fullt varv men det kommer bara ljummet.
Systemet försöker altså kyla ner kupe´n till inställda värden på kontrollpanelen,
men eftersom kompressorn inte levererar kyla så minskar ju inte fläkten heller.
Altså blir det först en liten avkylning i bilen, men sen allt varmare där inne :(

1) Kan det vara så enkelt att det börjar bli dåligt med köldmedel ?
2) Eller är det mer troligt att kopplingen är sliten på kompressorn = shimsning ?
3) Eller verkar det vara något helt annat fel ?
#299932
Ja med all säkerhet är det schimsning av ac-kompressorn som behövs. Gjorde det själv på min i helgen. Finns en utmärkt diskussion och mekguide angående detta på ett annat forum.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0

I denna tråd finns beskrivet hur man går tillväga.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0


Hoppas det är ok att länka till andra forum??

Eftersom jag nyligen gjort detta och det är ett vanligt problem skulle jag ev kunna göra en liten guide om hur det går till även i detta forum.
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till länkarna
#299945
Ja, mycke möjligt att det är shimsnings-dax..
Men idag hände lite annat också.

Idag kom kalluft vid första starten. Altså när bilen stått över natt.
Kom kyla i ca 5 minuter. Sen kom det ljummet. Då plötsligt ändrade
systemet till recirkulation!? Knappen "Friskluft" slocknade altså, och
knappen "Recirkulation" tändes istället. Jag ändra tillbaka flera gånger,
men systemet ändrade iaf själv tillbaka på Recirkulation. Mystiskt.

Å nån kalluft kom det inte mer sen under dagen, trots flera uppstarter.
#300065
Då blev det lite mer koll på ECC'n under kvällen.

Bilen hade stått några timmar och blivit svalare.
Kylning funkade åter igen ca 5 minuter, sen blev det ljummet.

Sen fick bilen stå och kallna en timme igen, och tog då hjälp av en kompis.
Startar några gånger och vi ser och hör att kopplingen slår till och börjar
dra kompressorn o sen kommer kylan. Spelet verkar vara runt 1mm ungefär.

När så kylan försvinner kan konstateras att kopplingen slutat dra kompressorn.
Så det står helt klart att kopplingen är slut eller att den behöver shimsas om.

Det skrivs nånstans att en bra kompressor är helt ok att shimsa = riskfritt.
Men att en sliten eller kärv kompressor är riskabelt att shimsa. Korrekt ?
Kan den som shimsar bedömma kompressorns kärvhet och lager-status ?
#300076
Volvosson skrev:Då blev det lite mer koll på ECC'n under kvällen.
Det skrivs nånstans att en bra kompressor är helt ok att shimsa = riskfritt.
Men att en sliten eller kärv kompressor är riskabelt att shimsa. Korrekt ?
Kan den som shimsar bedömma kompressorns kärvhet och lager-status ?
vad riskerar man ?
kompressorn ?
alltså - "om kompressorn är dålig kan den gå sönder"
om man shimsar själv så riskerar man bara lite arbete - iallafall enligt mitt sätt att se det !
är man osäker så lämna in på verkstad !
/emwtur
#300091
Jo att kompressorn kan gå sönder begriper även jag - Är ej helidiot !
Har heller inte tänkt att fixa detta själv, så det behöver du inte skrika om !

Det jag tänkte på är mer att remmen kan hoppa av och slå sönder nåt
i motorrummet om kompressorn skär ihop. Kompressorn skiter jag i !

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]