Sida 1 av 1

går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: ons 24 jun 2009, 12:08
av rikards
Har sökt men inte riktigt hittat några svar.

Så här är problemet

Motorn började att missa tändningen på en cylinder, jag bytade stift och visst såg något illa ut.
Dessutom så rycker det lite ur oljestickehålet.
Den drar ingen olja.

Körde några mil med de nya stiften och den gick som en klocka. Men så började det igen.
Nu behöver jag förslag på vad jag skall göra.
Vilket är det lindrigaste felet? typ - tack och lov var det bara det!
Värsta felet kan jag tänka mig är att kolvringarna är slut!

Motorn har gått 38ooo mil, men är välskött med regelbundna kamremsbyten etc.

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: ons 24 jun 2009, 12:13
av emwtur
börja med att kolla på stiften, vilken cylinder som avviker
kolla på tändkabel , spridare - hittar du inget där så ta ett kompprov.
/emwtur

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: ons 24 jun 2009, 12:31
av rikards
Jag får väl börja där så får vi se hur det utvecklas

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: ons 24 jun 2009, 16:22
av emwtur
eftersom ny stift hjälpte så är det troligtvis inte problem inne i motorn.
du har antagligen en läckande spridare eller trasig tändkabel - kanske fördelare.
Byt nu inte alltihop utan kolla upp vad det är ,
Börja med att kolla om något av stiften är svart !
/emwtur

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: tor 25 jun 2009, 16:31
av rikards
Så då har jag varit och rotat i bilen. Alla tändstiften såg lite kassa ut med tanke på att dom bara suttit i knappt 50 mil. men särskilt två var lite svartare än de andra.

Jag lät motorn vara igång och tog av en tändkabel åt gången på alla utom en märktes det tydligt. Bytade den tändkabel som det inte märktes på och samtidigt har jag bytat fördelarlock. Visst var det gamla slitet (men jag har sett värre). Motorn går nu lite bättre men inte riktigt rent, som "proffsen" på jobb säger. Nästa steg är att byta stift de som var sämst och se om det blir någon skillnad. Sen skall jag även försöka läsa av lite felkoder.

Just nu sitter det biltemastift i och det gjorde det innan åxå. Har förstått att de stiften inte är bra - skall jag prova något bättre?

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: tis 30 jun 2009, 11:10
av rikards
Ja dra mig baklänges - nu hoppas jag att jag har löst det. Efter lite uträkning så misstänker jag att det fyllts på för mycket olja. Har dock inte haft något dropp under bilen. Men jag gjorde rent vevhus ventilationen och flamdämpare - Det behövdes verkligen. Sen kollade jag upp stiften och naturligtvis har Feltema (Biltema) lyckats med konststycket att sälja mig felstift. Köpte nya NGK (BCPR6ES) och körde i går drygt 20 mil och den går utmärkt. Nu får vi se om det håller i sig eller om det är nått annat som strular.

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: tis 30 jun 2009, 19:46
av emwtur
hur har biltema sålt fel stift till dig ?

Edit - såg din andra tråd...
hade dom fel i rekommendationstabellen ?
/emwtur

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: tis 30 jun 2009, 22:46
av rikards
Enligt argbiggan här hemma (skickar henne, då jag är för snäll) så var de på Biltema övertygade om att deras rekomendationstabell var rätt. Även om Eyquems egen visar något annat. De gav sig inte och när hon började prata värmetal så såg han ut som en fågelholk. Därmed var diskussionen över, hon lämnade tillbaka de stiften som vi inte hunnit använda. Orkade inte bråka om dom andra.

Re: går inte på alla cylindrar 850 SE -94 10v

Postat: tis 30 jun 2009, 23:06
av emwtur
mailbomba biltema !
inte så mycket för din egen skull - utan för att andra skall slippa problem...
/emwtur