Sida 1 av 1

Byta mer vid kamremsbyte? 855 -95 10V

Postat: mån 22 jun 2009, 19:29
av Grande
Hej!
Jag skall beställa tid för kamremsbyte på min 855 -95 10V.
Har förstått att man samtidigt skall byta vattenpumpen, men vad mer bör man passa på att byta om man vill vara förutseende? Spännrullar/ lager? Hur många finns det? Vad är rimligt?

Re: Byta mer vid kamremsbyte? 855 -95 10V

Postat: mån 22 jun 2009, 19:53
av Folke89
När man byter kamrem så ska helst spännare och löprullar också bytas. Det är egentligen det som kostar, bara kamremmen i sig är inte så dyr. Vattenpumpen kan vara bra att byta om bilen har gått över 30 000 mil och vattenpumpen aldrig har bytts.

Sedan kan ju packboxen vara bra att byta när man väl har ner allt. Men det är väl i och för sig ingen större idé om den ändå inte läcker.

Gå in på t.ex. Mekonomen så får du en bra uppfattning om vad allt kostar, du skriver bara in ditt reg.nummer och väljer sedan reservdelar.

Re: Byta mer vid kamremsbyte? 855 -95 10V

Postat: mån 22 jun 2009, 22:40
av CarMan
hur mågna såna här rådar finns nu?

det är samma vattenpump på 10v så den behöver absolut inte bytas

Re: Byta mer vid kamremsbyte? 855 -95 10V

Postat: mån 22 jun 2009, 23:12
av goransson89
Byt vattenpump VARJE gång dy byter kamrem för att vara på säkra sidan, min bil hade gått 26-27tusen och hade hyfsat ny kamrem, men vattenpumpen skar och det resulterade i att kamremmen gick av och ett ex antal ventiler fick bytas, inge roligt.... i det fallet kommer du ångra att du inte la ut ett par hundra extra på en vattenpump