Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krickan
#298018
Hej,

Har en kort men för mig rätt viktig fråga.

Efter att jag gjorde ett oljebyte med ny packning till pluggen så har det läckt en del från pluggen.
Efterdrog pluggen för ca 15 mil sedan, men idag var det samma sak igen, dock lite mindre läckage nu, bara någon droppe olja som hängde på pluggen, jämfört med att det låg olja på halva tråget förra gången.

Efterdrog den även nu, ca. ett kvarts varv, och undrar helt sonika om man måste efterdra ett par gånger när man byter packning.
Drar den ihop sig av värmen, eller är det så att man tex. kan sätta packningen på fel håll?

Hoppas någon av alla kunniga här kan ge mig ett bra svar.
av *pettson*
#298059
Det enda du gjort nu är väl att se till så du inte kan lossa pluggen. Pluggen ska INTE efterdras när den dragits med 40nm. Tätar det inte då har man problem med tätningsytorna och kan behöva byta packningstyp.
av Krickan
#298067
Tack Pettsson
Men grejen är väl den att den inte har suttit direkt hårt någon gång.
Drog den ju "på känn" när jag drog den första gången, då kändes den bra.
Andra gången satt den inte alls hårt, utan jag drog den återigen "på känn" tills det kändes bra.
Denna sista gången så satt den hyffsat hårt, (och även med mindre läckage) men ändå inte så som den kändes när jag drog den gången innan.
Måste packningen tryckas till ordentligt när man byter?
Har ingen momentnyckel, och kan man då ha dragit "på känn" fast utan att packningen har tryckts ihop? (Har för mig jag läst att man får dra lite extra med ny packning)
Kan tillägga att jag är en av de få som aldrig brukar byta packning när jag byter olja.
Därför denna kanske lite dumma fråga, har aldrig haft problemet med en gammal packning, men ville vara ordentlig denna gången och byta. :???:

Edit: Kan även tillägga att jag inte är den som "drar tills man spyr" utan hellre "dra tills det tar , och sen kanske lite lite till. Kan jag helt enkelt varit för "mesig" när jag dragit? Ska nog skaffa en momentnyckel och kolla nu när jag vet vad den ska dras med.
av sm1nvx
#298399
Den ska dras tills man känner att den "sätter sig" vilket känns som ett "ryck" i skruvnyckeln eller hur jag ska förklara det, den ger med sig lite. Packningen, dvs alu-brickan, borde bytas vid varje oljebyte.
Dagge.
#298420
ta loss pluggen och kolla så pluggen inte är skadad och att ytan på tråget inte är skadad, kan ha kommit skit mellan också. sätt dit en kopparbricka eller en hydraultätning, jag kör med hydraultätning och många kompisar till mig kör med samma lika, fungerar fint, behöver inte dra hårt.
av Krickan
#298474
Ok, tack.
@sn1nvx: Ja, det kändes som ett litet "ryck" sista gången jag drog den, var som den lossade lite för att sen sitta fint igen när man dragit en millimeter till.

@goransson89: Kollade det vid oljebytet, allt såg fint ut.
Koppar? Ska man verkligen använda det i kombination med alu-tråget?
Vad för slags hydraultätning kör du med? Var finns dom att köpa?
#298545
Hydraultätning finns lite överallt, finns t.ex på nån slangbutik som tillverkar hydraulslangar, eller på en lastbilsverkstad, själv så tog jag direkt från jobbet (jobbar ju på lastbilsverksta så vi har gott om dom) Täningen kallas "tredobricka" och är som en bricka som även har en gummitätning, står emot värme och klarar 250bars tryck utan minsta problem. :)
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]