Sida 1 av 3
runddragen oljeplugg TDI
Postat: fre 12 jun 2009, 21:24
av alan
När jag skulle byta olja sist så lämnade jag in bilen på verkstad, tyvärr så har dom troligen dragit åt oljepluggen för kung och fosterland, för idag när jag var på Q8 så spräckte jag hylsan (17mm) utan att losa på pluggen tyvärr vart pluggen runddragen så nu blir det att lämna in bilen. Eller har någon något bra tips på hur jag ska lösa problemet utan svets?
Vet någon vad det ska vara för moment på olje pluggen? Har läst någonstans att man ska dra 25 Nm.
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: fre 12 jun 2009, 22:08
av CarMan
om man alltid andvänder 6-kants hylsor så blir de aldrig rundraget.
nu när det är runt så berukar det funka att lossa med papigojtång
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 01:31
av Nexus
papigojtång? är det rörtång . För med en bra rörtång kan det inte vara så svårt få loss bulten .
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 08:38
av *pettson*
Nej papegojtång har samma tanke och samma fysiska mekanik som en rörtång. Men käftarna ser ut precis som en papegojnäbb.
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 09:59
av ketto
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 10:44
av Red Dragon
Kan vara någon stjärna som använt det starkaste "Gänglåset" från Loctite. Då finns risken att gängorna följer med ut med oljepluggen.
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 14:50
av Uninium
Har en skiftnyckel från ÖB som man kan vända ena käften på så man får räfflor
som nyper åt fint.
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 15:07
av Nexus
ketto skrev:detta är en papegojtång
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -450_l.jpg
aha kallas den för papegojtång.jo en sådan har man använt

Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 16:12
av Red Dragon
Kan ju kanske vara en god ide' att istället suga ut motoroljan via mätstickans rör. I värsta fall, så följer nog annars gängorna med ut när oljepluggen tvingas bort. Sitter oljepluggen fast så extremt hårt att hylsan i metall sprack sönder, då är det nog något som är galet. (Superlim eller starkaste Loctite på gängorna)
Låt du pluggen sitta kvar, annars blir ditt nästa problem att byta oljetråg. :-O)
Edit: Kom att tänka på..Du lossar väl pluggen åt rätt håll? (Moturs) så du inte drar åt den istället.
Re: runddragen oljeplugg TDI
Postat: lör 13 jun 2009, 20:15
av CarMan
jag tror inte den sitter så hårt, bara det att den är rund dragen.
jag mins inte hur tråget på just denna motor ser ut, men på alla volvos motorer med alu trog, så är get lång bit med gängor o dom drar du inte sönder (den du har är ju en audi)