Motorelektronik-lampan lyser igen 850 GLT -96
Postat: mån 08 jun 2009, 14:09
Hej,
Jag har fått problem med att motorelektroniklampan (lambda) lyser.
Var nyligen på besiktningen och fick en 2:a pga av för högt Lambdavärde. 1,10 (får vara max 1,04 tror jag).
Sist jag läste av felkoderna så var det sekundärluftpumpen som det gällde...nollade batteriet och kunde köra lite mer än 100mil innan det var dax igen..(detta var innan besiktningen)
Men nu igår när jag inspekterade i motorn har jag upptäckt 2 trasiga vakuumslangar. Kan dessa ha påverkat "lampan" att börja lysa?
*Den ena vakuumslangen sitter lite till höger mitt på grenröret som sedan går in framemot grillen till.
*Den andra vakuumslangen sitter brevid vevhusventilationen som sedan går in till en grövre slang som i sin tur går vidare emellan grenröret och upp vid oljepåfyllningslocket. (sitter ganska tight till, under gasvajern)
Någon som har en aning?
Tack på förhand!
MVH/Jonte
Jag har fått problem med att motorelektroniklampan (lambda) lyser.
Var nyligen på besiktningen och fick en 2:a pga av för högt Lambdavärde. 1,10 (får vara max 1,04 tror jag).
Sist jag läste av felkoderna så var det sekundärluftpumpen som det gällde...nollade batteriet och kunde köra lite mer än 100mil innan det var dax igen..(detta var innan besiktningen)
Men nu igår när jag inspekterade i motorn har jag upptäckt 2 trasiga vakuumslangar. Kan dessa ha påverkat "lampan" att börja lysa?
*Den ena vakuumslangen sitter lite till höger mitt på grenröret som sedan går in framemot grillen till.
*Den andra vakuumslangen sitter brevid vevhusventilationen som sedan går in till en grövre slang som i sin tur går vidare emellan grenröret och upp vid oljepåfyllningslocket. (sitter ganska tight till, under gasvajern)
Någon som har en aning?
Tack på förhand!
MVH/Jonte