850 GLT ???
Postat: mån 17 okt 2005, 17:49
Nu när hojsäsongen är över så är det dags att skaffa sig en schyst vinterbil och jag har fastnat på tanken att köpa en 850 GLT… men efter att ha läst sig igenom ett flertal av inläggen här så blir jag nästan lite tveksam om man vågar köpa en i 20-30.000:- klassen.
Det verkar finnas en hel del brister och svagheter och då jag är van att åka japanskt sen tidigare så är jag inte så van att meka…
Några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med…
Växellådorna???
Finns det nåt som man kan göra för att förebygga ett ev. ras…
Kan man kontrollera en automatlåda ang. skick på något sätt… eller är det ett ”lotteri” när man köper en tidig GLT med kanske 30.000 mil på mätaren
Kan man se (förutom om det finns papper på det förståss) om lådan är utbytt på ev. garanti… har läst att volvo böt många manuella lådor men i en del fall finns det tydligen inte på papper
Hur pass mycket ska man värdera en 94- om man väljer mellan en 92- och en 94- (va det inte då den förstärkta manuella lådan kom)
TRACS???
Är det något som man ska tänka på eller se upp med när det gäller detta?
Hur funkar det? Är antispinn och antisladd samma sak?
ECC???
Jag räknar inte med att hitta en med fungerande kylning i den prisklassen och med tanke på bilarnas ålder men frågan är, är det även värmen som blir ”automatisk” dvs termostatstyrd och behagligare med en med ECC fast utan kyla jämfört med en med ”vanlig” värme
Tar gärna emot tips och erfarenheter från er… vad ska jag tänka på och se upp med före ett ev. köp… letar vidare för att hitta ”pärlan”
Mvh Magnus
Det verkar finnas en hel del brister och svagheter och då jag är van att åka japanskt sen tidigare så är jag inte så van att meka…

Några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med…
Växellådorna???
Finns det nåt som man kan göra för att förebygga ett ev. ras…
Kan man kontrollera en automatlåda ang. skick på något sätt… eller är det ett ”lotteri” när man köper en tidig GLT med kanske 30.000 mil på mätaren
Kan man se (förutom om det finns papper på det förståss) om lådan är utbytt på ev. garanti… har läst att volvo böt många manuella lådor men i en del fall finns det tydligen inte på papper
Hur pass mycket ska man värdera en 94- om man väljer mellan en 92- och en 94- (va det inte då den förstärkta manuella lådan kom)
TRACS???
Är det något som man ska tänka på eller se upp med när det gäller detta?
Hur funkar det? Är antispinn och antisladd samma sak?
ECC???
Jag räknar inte med att hitta en med fungerande kylning i den prisklassen och med tanke på bilarnas ålder men frågan är, är det även värmen som blir ”automatisk” dvs termostatstyrd och behagligare med en med ECC fast utan kyla jämfört med en med ”vanlig” värme
Tar gärna emot tips och erfarenheter från er… vad ska jag tänka på och se upp med före ett ev. köp… letar vidare för att hitta ”pärlan”
Mvh Magnus