Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plisken65
Har precis köpt mig en 850 med ECC och tidigare ägare har fått condensor och "tanken " på ecc utbytt men sa att efter c:a 2,5 månader så var det tomt. även själva ac pumpen är relativt ny så jag har tänkt att få det hela att funka bättre. Läste här inne på forumet att det ska gå och se läckage om man har spårmedel i och använda sig av UV-ljus och gula? glasögon. Så min fråga är om detta kan stämma? och nått tips om var man kan hitta detta billigt isåfall.

Undrar även var fläktmotståndet sitter nånstans. mvh Johnny
Användarvisningsbild
av Carina
Fläktmotsståndet sitter vid fläktmotorn. I själva värmepaketet. Motståndet ser ju ut som en klump och den ska "stickas" in i värmepaketet (en tjejs förklaring) :shock:
Har för mej att den satt med 2 skruv bara.
Fläktmotorn sitter bakom handskfacket.
Skruva bara bort handskfacket så kommer du åt :)
Användarvisningsbild
av apersson850
ECC har inte fläktmotstånd utan en transistoriserad drivenhet. Men den monteras på samma sätt, instoppad i luftströmmen (för kylningens skull) vid fläktmotorn.
av *pettson*
Normalt sett så brukar man läckagetesta efter det att man bytt komponenter i systemet. Man vacumtestar alltså och man provtrycker. Läcker allt ut på 2,5 månader så är det en stor läcka trots allt. Be nu nån kompetent att göra en läcktest på systemet så att rätt saker åtgärdas. Sen vem som åtgärdar är upp till dej. Nåt som är otroligt vanligt är förångaren som läcker iallafall.
av plisken65
vet att det var volvoverkstan som bytte ut dom två komponenterna på bilen men kan ju inte svara på om dom gjorde ett läcktest innan dom fyllde på systemet. Hedbergs gör ju läcktest gratis men dom måste ha bilen en hel dag för detta. Tänkte bara om man kan göra det själv med lampan och gula glasögon så hade det ju räckt att fylla med spårmedel.
Användarvisningsbild
av js1
Jag fick bytt min evaporator -00. ECC:n har funkat fint och hållt gasen sen dess. Denna och även förra sommaren känns det dock som den börjar tappa effekt. Den kyler men inte lika effektivt som i början. Där är väl en viss "naturlig" avgång av gas genom åren. Kompressorn är ju inte innesluten som i ett kylskåp. En del gas går väl ut via kompressoraxeln. Funderade på om man själv kan fylla på systemet med dom satser som
går att hitta på nätet. Frågan är, hur gör man?
av *pettson*
Normal avgång på gas är att det tar ca 10år att förlora såpass att det behövs fyllas igen. Det gör att det verkar väl någorlunda normalt att det kan avta nu. Men går kompressorn väldigt ofta nu? Den gör ju det när det börjar bli dåligt med gas.
Användarvisningsbild
av js1
Den går "länge" när man står på tomgång vid ett rödljus. Så fort man lägger foten på gasen släpper den. Håller man 1500-2000rpm så går den i 4-5sek intervall ungefär.
Tar nog en 5 minuter innan den kommer ner under 8° på inluften. Sätter man sen på MAX-kyla går den upp mot 8-9° på inluften. När den var nyservad låg den runt 4-5°
på inluften och kunde gå ända ner mot 3°när den stod och tugga på 1500rpm.
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]