Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 850 Glt -92
Som polaren jämt säker att den luktar illa och typ svider i ögonen när jag kör om.
och luktat har den gjort i snart 2 år. Enligt alla jag har kör om!

Har bytt topplockspackning,stift,fördelarlock,rotor,servat!
Får väl snart köpa några vanilj ljus och trycka in i avgassystemet!

Lade till bilmodell i rubrik.
/Tomas88
av *pettson*
Vad är det exakt som gör att du tror att det ska lukta kanel när du varvar upp en katalysatorbil?
Din bil till skillnad från betydligt nyare har INTE nån lambdastyrning under accelleration. Din bil går alltså endast på programmerad bränslemapp och inte ett dugg annat. Däremot när du går ned på dellast som det så vacker heter (jämn gas och obelastad) så styrs bränslet med mappen+ lambdasonden. Med andra ord så fetas det på en del bränsle under uppvarvningen och det bränslet luktar allt annat än just kanel efter kat. Och det är inte ett dugg att göra åt det. Det enda som möjligen kan påverka är om din bil drar olja och om oljemängden ökar med varvtalet så att det gör lite extra lukt.
Vad hade du för värden på avgaserna senast?
Vad skrev sbp på pappret på tomgång och på 2500rpm?
Har haft samma problem som du beskriver och i tillägg drog bilen en hel del olja.

Problemet avhjälptes genom att byta oljefällan och göra ordentligt rent, ffa i oljereturkanalen. Om din flamfälla sätter igen ofta och du har oljestänk i luftintaget så är det en bra indikation på att oljefällan är full. På min bil hade jag innan regöringen ett skapligt tryck när jag lyfte på oljepåfyllningslocket eller oljestickan med motor igång.

Efter arbetet som tar en halvdag i anspråk om du gör det själv så är både trycket och lukten borta den märkbara minskningen av bränslaförbrukningen och återkomna kraften ser jag mest som en bonus, att komma åt stanken var det primära. Oljekonsumptionen är numer också normal.
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]