Sida 1 av 2
Kamrem 850 GLT
Postat: tis 19 maj 2009, 16:11
av RoadRunner1
För någon som tänkt byta kamrem / kuggrem fick jag nyligen detta arbete utfört på Volvo (Bilia) inklusive spännare , vattenpump , glykol och motorolja för 3700 :- .Med Volvos kort naturligtvis som de tryckte ner i fickan på en för att komma åt rabatten som låg på ca 800 :- .
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: tis 19 maj 2009, 18:54
av sjoling
Jao det kan ju vara bra att veta för den som ska göra en service.
Själv beställer jag från skruvat.se
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: ons 20 maj 2009, 03:35
av RoadRunner1
Det skulle även jag ha gjort (sjoling) om jag nu inte varit livrädd för att kröka alla ventilerna i motorn.Personligen gillar jag nog kamkjedjorna bättre efter måååånga tusen mil i en Scorpio V6 där denna kamkedja aldrig någonsin varken blev bytt eller justerad.Bara gick och gick med andra ord.Tror ta mig fan att dessa remmar ibland är monterade för att tillverkaren ska tjäna pengar på bilarna så länge de nu rullar.
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: ons 20 maj 2009, 08:01
av *pettson*
Nu är det ju faktiskt såhär i verkligheten att dom flesta kamkedjor har bytesintervaller på miltal strax över vad man byter kamrem idag, remmarna har ju runt 17000mil och kedjorna ligger på runt 20.000 i snitt, dock är det inte många tillverkare som har just ett miltal som intervall, man anger istället hur många millimeter spännaren får ha spänt in innan kedjan är slut. Skillnaden är att tillverkaren har där inte överhuvudtaget tänkt över hur jobbet ska gå till. När jag jobbade på opel började man precis brevid mej med dom första kamkedjebytena på dom nyare modellerna av saabarna, ett kamkedjebyte kostade DÅ (inte idag). 22750spänn. Detta eftersom man fick lossa motorn helt och hållet, hänga den i en vagga släppa ned motorn komplett över en jigg med subframe rakt ned för att helt sonika ta ur motorn för att byta kedjan. Idag lossar man motorn i stort sett helt, bänder över den mot motsatt sida och gör bytet. Idag kostar det endast runt 9.000kr..
Naturligtvis hade även en gammal scorpio sin serviceintervall på kedjan, dock har jag inte fordens litteratur här. Men dom är inte heller evighetsmaskiner alltså, även om alla verkar ha behandlat dom så.
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: ons 20 maj 2009, 12:32
av RoadRunner1
Jo det är nog så sant som det är sagt (pettson).En annan sanning är också att den första Scorpion jag körde med manuell låda (automatversionen pajade tidigt och jag gav upp efter tre växellådsbyten) rullad över 50 000 mil med en och samma kedja (gör om det med en kamrem) !.Däremot kuggade en Saab 900 kedja över för mig pga dålig sträckare som naturligtvis gjorde bilen i det närmsta okörbar.Sedan så kan man ju undra angående din beskrivning av en nyare Saab hur man egentligen tänkt , om man nu tänkt när man konstruerade dessa bilar där Fordens automatlåda t ex inte hade någon avtappningsplugg.Volvon tycks ha samma sjuka som Ford och många andra bilar angående inbyggda oljefilter till automatlådorna där konstruktören skulle ha stryk offentligt.
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: ons 20 maj 2009, 19:14
av CarMan
gar inte skorpan kughjul?
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: ons 20 maj 2009, 19:25
av *pettson*
inte om vi talar om en typ 89-90 talare iallafall
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: fre 22 maj 2009, 18:14
av Lasse81
Kamkedja ska hålla längre än 20.000 mil.
Vilka märken ska kedjespänningen kontrolleras på?
Saab gills inte som svar. De kan varken bygga motorer eller växellådor!
Livslängden på de kedjor jag varit i kontakt med har varit bra mycket längre än några 20000 mil.
Kan inte minnas att en enda av de taxibilar som passerad mitt förra jobb någonsin hade kedjerassel eller för lång kedja.
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: fre 22 maj 2009, 20:20
av *pettson*
Taxibilar är inte nån speciellt bra jämförelse eftersom dom faktiskt går varma hela tiden. Slitaget i dom är ett minimum. Det vore lika idiotiskt att jämföra hur långt en dieseltaxi kan gå i både låda och motor med hur en svenssonkörd bil isåfall borde gå.
som jämförelse klarar AW50-42LE automatlådan ca 55000 mil i en taxi med alla dess oljebyten som ingår i en taxis service..
I en vanlig service för privatpersoner ingår det inte överhuvudtaget (oljebyte) utan livslängden ligger mellan 18-22000mil...
Men kontroller utförs på både mercedes och opel o saab till exempel. Vart 3000mil finns det en punkt på schemat som heter motorns kondition hos mercedes. Där ska det mesta kontrolleras, inkl oljud från kedjan, kompressionskontroll osv. Även Bmw har ju kedja och har samma kontroller. Beroende på modell sker kontrollen via dator/ manuellt. Sen finns det t.ex 1.8T motorerna som har kamrem men kamkedja mellan kamaxlarna..där finns varken intervall på rem.. eller kedja. När det skramlar ska det bytas. OMGÅENDE för sen är det ras. Kamremmen kontrolleras visuellt och brukar sluta med ett kamremsras.
Opel har kedjor på dom små modellerna och dom för den delen är hugget som stucket om dom klarar 20.000 eller inte. Har bytt ett antal kedjor innan 20k på dom.. men även kört såna som inte låtit ett endaste dugg och som säkert inte behöver byta kedja på länge.
I övrigt finns inget som säger att en kamkedja ska hålla längre än 20.000 det är nånting folk TROR, kedjan är inte på nåt sätt oändlig. Kedjan används i stort sett endast för att få transmissionen stummare än med en rem. Sen beror naturligtvis intervallen på om kedjan är enkel, dubbel, trippel osv.
Gör så att du söker på google över kamkedjebyte ta gärna saab, bmw.. eller mercedes eller för all del VAGs VR5, VR6 se hur långt dom kommit med bilarna, avgör sen om jag talar sanning.
Re: Kamrem 850 GLT
Postat: fre 22 maj 2009, 20:50
av Lasse81
Menar du på allvar att mercedes utför motorkontroller var 3000 mil och där ingår kompressionsprov? Låter osannolikt.
Saab har väl haft problem, samt att det finns vissa modeller med problem av andra märken, men det menar jag mer är problem tillhörande konstruktionen på bilen och inte är generellt för kamkedjor.
Jag sålde inte en enda kamkedja på 4 år när jag jobbade på ett stort tyskt märke.
Två bilar minns jag från verkstaden, en bil med sträckt kedja, en importerad sak som gått över 25000 mil, samt en annan där kamkedjeskenorna blivit mos. (Kedjan hel).
Att det skulle tillhöra vanligheterna med kedjebyte håller jag inte med om.
För övrigt tror jag Scorpio med V6 inte har kamkedja iaf de äldre med 2,8:an, den är väl kugghjulsdriven?
Jag ska googla, så återkommer jag sen
