Sida 1 av 1

v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 18 maj 2009, 18:45
av jolla_
hej!
Jag funderar på att köpa en V70R. kan inte bestämma mig om ja ska ha nya el gamla modellen,gamla är ju snyggare!
vad är de för skillnad på dom,förutom hk.har den nya mer utrustning? hur mycket drar dom? har hört att den nya modellen inte har konstant 4wd?
berätta gärna lite för o nackdelar!
mvh jonas

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 18 maj 2009, 19:22
av Jwinkler
den nya har ju såklart mer utrustning/modernare, skönare och trevligare att köra desutom.
hur mycke den drar beror helt på hur tung högerfot du har, men ingen bil man jagar låg bränsleförbrukning med =)

Varken gammla eller nya har konstant awd, gammla kör med visko koppling som är en mekanisk liten funktion som snurrar alla 4 hjul efter ett tag (bra många varv på framhjulen innan bak sätter fart)
den nya kör med haldex vilket är en elektromekanisk awd som kopplar in sig så fort hastigheten mellan bakre och främre hjulen skiljer sig något.

mitt tips, köp dig en ny om du nu ska ha en R.

MVH

edit: nackdelarna är väll att det äldre systemet inte är känt för att vara skottsäkert, när man närmar sig 15-20 tusen mil så är det väldigt vanligt att vinkelväxel/hylsa etc ger med sig, blivit bättre ju senare du kommer på årsmodell.

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 22 jun 2009, 20:45
av jolla_
Jwinkler skrev:den nya har ju såklart mer utrustning/modernare, skönare och trevligare att köra desutom.
hur mycke den drar beror helt på hur tung högerfot du har, men ingen bil man jagar låg bränsleförbrukning med =)

Varken gammla eller nya har konstant awd, gammla kör med visko koppling som är en mekanisk liten funktion som snurrar alla 4 hjul efter ett tag (bra många varv på framhjulen innan bak sätter fart)
den nya kör med haldex vilket är en elektromekanisk awd som kopplar in sig så fort hastigheten mellan bakre och främre hjulen skiljer sig något.

mitt tips, köp dig en ny om du nu ska ha en R.

MVH

edit: nackdelarna är väll att det äldre systemet inte är känt för att vara skottsäkert, när man närmar sig 15-20 tusen mil så är det väldigt vanligt att vinkelväxel/hylsa etc ger med sig, blivit bättre ju senare du kommer på årsmodell.
hur pass känslig är awd på den nya modellen? måste framhjulen släppa för att awd`n ska gå in el är den så kännslig att den går in om man gasar på för fullt utan att framhjulen släpper?

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 22 jun 2009, 21:30
av DrEvilBoy
Den gamla lösningen med visco kopplingen på AWD sitter på tom årsmodell -03., Haldex finns på årsmodell -04 om jag inte minns fel. Har själv AWD med visco koppling, visst har det varit en del bekymmer på en del awd då vinkelväxeln kan strula men känner inte igen kommentaren att det tar framhjulen flera varv att spinna för att bakhjulen ska börja driva ordentligt. Jag har då aldrig haft dessa problem. på den gamla awd:n ligger drivningen 95% fram och 5% bak vid normal körning och personligen så måste jag verkligen provocera för att få framdäcken att släppa när det är halt. Kan helt klart säga att jag ångrar mig inte en sekund på att jag valde en awd med viscokoppling. visst kan det bli dyrt om det strular men konstruktionen är väldigt simpel och om man är mekkunnig så behöver det inte bli så dyrt om det måste fixas.
Men om man vill lägga mer pengar på awd och att det måste vara volvo så kör man på Haldex lösningen.


Nyare bilar med haldex vet jag inte hur det fungerar kanske någon annan kan förklara

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: ons 24 jun 2009, 23:36
av camaro69
Vad som är snyggt eller inte ligger i betraktarens ögon.

Men om du ska köpa en R, så är valet enkelt. Vem köper gammalt "rackel". V70N är betydligt modernare säkrare och bättre. Jag är mycket nöjd med min R, och rekommenderar köp av nyare modellen. Four-C är underbart.

Viscofantasterna må sjunga sin lovsång, men det är gammal teknik. Haldexen är mycket bättre.

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 29 jun 2009, 19:55
av jolla_
camaro69 skrev:Vad som är snyggt eller inte ligger i betraktarens ögon.

Men om du ska köpa en R, så är valet enkelt. Vem köper gammalt "rackel". V70N är betydligt modernare säkrare och bättre. Jag är mycket nöjd med min R, och rekommenderar köp av nyare modellen. Four-C är underbart.

Viscofantasterna må sjunga sin lovsång, men det är gammal teknik. Haldexen är mycket bättre.
kan någon förklara hur den nya awd tekniken fungerar o hur känslig den är då?

så om ja har tänkt mig en 01-03 så är de inte den nya tekniken på dom? verkar inte finnsas så många såna?

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: mån 29 jun 2009, 21:15
av Lilja
DrEvilBoy skrev:Den gamla lösningen med visco kopplingen på AWD sitter på tom årsmodell -03., Haldex finns på årsmodell -04 om jag inte minns fel. Har själv AWD med visco koppling, visst har det varit en del bekymmer på en del awd då vinkelväxeln kan strula men känner inte igen kommentaren att det tar framhjulen flera varv att spinna för att bakhjulen ska börja driva ordentligt. Jag har då aldrig haft dessa problem. på den gamla awd:n ligger drivningen 95% fram och 5% bak vid normal körning och personligen så måste jag verkligen provocera för att få framdäcken att släppa när det är halt. Kan helt klart säga att jag ångrar mig inte en sekund på att jag valde en awd med viscokoppling. visst kan det bli dyrt om det strular men konstruktionen är väldigt simpel och om man är mekkunnig så behöver det inte bli så dyrt om det måste fixas.
Men om man vill lägga mer pengar på awd och att det måste vara volvo så kör man på Haldex lösningen.


Nyare bilar med haldex vet jag inte hur det fungerar kanske någon annan kan förklara
03an hade också Haldex. Bara 01 och 02 hade visko av den nya modellen.
Glöm inte bort att visko kopplingen är mycket känslig för skillnad i storlek på hjul. T.ex. om man har slitna bakdäck och nya framdäck eller tvärtom.

Re: v70R ny el gamla modellen?

Postat: ons 01 jul 2009, 09:05
av camaro69
Nu har det "spårat ur".

R kom först som MY2004 beträffande V70N. Att diskutera vad som satt på V70N tidigare känns irrelevant.

Haldexen är elektronisk och reagerar blixtsnabbt.

Viscon har en siliconolja som reagerar med friktion. Ju kallare väderlek, ju längre tid innan viscon greppar och kopplar in bakhjulen.
Viscon är känslig beträffande rullomkrets m m. Gammal teknik.

Men var en köper det man vill ha. :wink: