Sida 1 av 2

V70 tempmätare

Postat: fre 15 maj 2009, 10:49
av petervolvov70
Hejsan hej har en Volvo v70 turbo 98:a köpte bilen för 2 månader sen ca och orginal tempmätaren funkar ej så jag har bytt termostat (90 graders) och bytt temp givare men tempmätaren vill inte funka endå i bilen och jag har rengjort jordkablar smörjt/rengjort typ alla kontakter jag sett har även spolat rent kylarsystemet.
Är rätt högt tryck i systemet efter normal körning men vattnet är varmt men inte jätte varmt!
Hur löser jag detta så min instrument temp mätare fungerar?
Mvh Peter.

Re: V70 tempmätare

Postat: fre 15 maj 2009, 14:56
av sjoling
eftersom du bytt tempgivare och rengjort alla kontakter kanske felet ligger i instrumetbrädet. Det finns mostånd bakom temperaturmätaren, något av dem kanske har gått sönder?

Re: V70 tempmätare

Postat: fre 15 maj 2009, 15:49
av petervolvov70
sjoling skrev:eftersom du bytt tempgivare och rengjort alla kontakter kanske felet ligger i instrumetbrädet. Det finns mostånd bakom temperaturmätaren, något av dem kanske har gått sönder?
Tack för snabbt svar =)
Hur ser ett sånt motstånd ut? Går det komma åt utan att plocka bort hela instrumenten?
Och du eller nån som vet varför det är tryck i systemet när man kört normalt bubblar i systemet låter som det kokar typ?

Re: V70 tempmätare

Postat: fre 15 maj 2009, 23:05
av petervolvov70
Ingen som vet vilka/vilken sladd som går till tempmätaren inne i bilen till instrumenten?

Re: V70 tempmätare

Postat: fre 15 maj 2009, 23:52
av Phantom
Om systemet nästan kokar efter normal körning ska du nog kolla glykolmängden i kylarvattnet samt packningen i locket till expansionskärlet :idea:

Re: V70 tempmätare

Postat: lör 16 maj 2009, 08:45
av petervolvov70
Packningen till locket är OK vad jag ser i alla fall!
Glykolhalten är ok med ca 45% glykol 55% vatten.

Re: V70 tempmätare

Postat: lör 16 maj 2009, 17:09
av sjoling
Så här ser ett mostånd ut. och är den trasig syns det.

http://maaki.com/thomas/sas/motstand/motstand_01.jpg

Jadu. Om bilen kokar för dig under normal körning har du lite alternativ att överskåda.

Som Phantom sa kan det vara locket till expansinskärlet som är dåligt.
Eller:

Termostat: billigast att kolla först.
Vattenpump=dyr
Drar bilen vatten? = en möjlig toplockspackning som är trasig.
Det kan även vara täpt i kylaren, gamla avlagringar och bös som gör att kanalerna täpps till.
Sen vet jag inte hur det är med fläkten, startar den när motorn bli för varm eller ?

Re: V70 tempmätare

Postat: lör 16 maj 2009, 17:10
av sjoling
Moståndet borde sitta bakom mätarhuset.

Re: V70 tempmätare

Postat: sön 17 maj 2009, 18:54
av Sir
petervolvov70 skrev:
sjoling skrev:eftersom du bytt tempgivare och rengjort alla kontakter kanske felet ligger i instrumetbrädet. Det finns mostånd bakom temperaturmätaren, något av dem kanske har gått sönder?
Tack för snabbt svar =)
Hur ser ett sånt motstånd ut? Går det komma åt utan att plocka bort hela instrumenten?
Och du eller nån som vet varför det är tryck i systemet när man kört normalt bubblar i systemet låter som det kokar typ?
Kan vara topplock packningen som har gått om d bubblar, lukta i vattnet om d luktar avgaser isf kan d nog vara så..

Re: V70 tempmätare

Postat: sön 17 maj 2009, 20:11
av sjoling
Du får ta ur hela mätarhuset ur panelen och kolla bakom. Du ser hur ett mostånd ser ut i mitt inlägg åvan. När du tar loss mätarhuset så kommer du förstå. Skrev en länk där som du får klicka på.

Om du misstänker topplockspackningen så får du gå och göra ett kompressionstest, så kommer du märka om den är trasig. Komtest kan du nog göra på en vanlig verkstad, dem borde ha mätinstrument för det.

jag hade en opel corsa där topplockspackningen hade gått sönder på. På den bilen blev slangarna från motorn till kylaren stenhårda pga trycket.