Sida 1 av 1

ABS-Problem 850

Postat: lör 09 maj 2009, 15:18
av CabRider
Först ett HEJ till alla här på forumet.

Jag är ny på detta eminenta forum och har skruvat en hel del i mina dar...Min senaste Volvo var en 245:a på 90-talet och sedan har det varit några andra märken under tiden men nu har jag återvänt..... Jag fick en 855:a -94 i utbyte mot min gamla Golf III. Jag har kört min Volvo i några veckor nu och allt har fungerat utan anmärkning tills plötsligt ABS-lampan började lysa och ABS-pumpen jobbade frenetiskt med vibbande bromspedal och riktigt taskig bromsverkan. Lösningen då fick bli att rycka säkringen så jag kunde åka hem. Jag vill ju helst fixa detta snarast eftersom besiktningen närmar sig och jag vill inte "bygla" ABS-lampan utan fixa det primära felet.

Tack vare er har jag kunnat utläsa felkoder och eftersom jag plockade bort säkringen blev det flera felkoder men efter återställande finns det bara en kod kvar och det är 4-4-4 = No supply to hydralic Unit valves.

Kan tillägga att ABS-relä och styrenhet har varit demonterade, uppmätta och omlödda (jag jobbar med elektronik på komponentnivå) så felet är troligen inte där (om det inte är ett rent komponentfel men det verkade inte så). Är det fel i själva ABS-pumpenheten med de hydraliska ventilerna eller kan det varanågot annat? Jag har läst här om något jordfelmen det var till en nyare 850 tror jag?

Alla förslag mottages tacksamt.....

Bilen är en 1994 855:a import med 2,5l 10 vent motor och 4-stegs automat-

Ha en fortsatt trevlig helg.
Hasse

Re: ABS-Problem 850

Postat: tis 12 maj 2009, 20:47
av CabRider
Ingen som har något tips?

Re: ABS-Problem 850

Postat: tis 12 maj 2009, 22:44
av *pettson*
Felkoden skapade du väl själv när du drog säkringen.
Att systemet startade visar ju att hydraulmotorn jobbade, därmed fanns det ju ström till ventilerna med.
Det du söker är en sprucken tandring på ett av framhjulen. Byt tandringen ELLER knuten beroende på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ned. Sen är problemet avklarat.

Re: ABS-Problem 850

Postat: tor 14 maj 2009, 09:11
av CabRider
Hej och tack för svaret.

Jag är medveten om att jag skapade felkoder genom att ta bort säkringen men när jag kommit hem satte jag tillbaka säkringen och läste ut de felkoder jag skapat genom att ta bort strömförsörjningen. Därefter släckte jag koderna och alla felkoder försvann utom 4-4-4 och så fort jag rullar iväg (ABS-lampan är då släckt) så startar pumpen vid ca 15-20 km/h och pedalen trycks uppåt samt att bromsförmågan försämras kraftigt. Efter några 100 m stannar pumpen och ABS-lampan tänds. Enda felkod som finns är då fortfarande 4-4-4.

Tror du fortfarande på sprucken tandring? Borde inte den sätta en felkod på någon av framhjulsgivarna?

Hoppas någon kan ge mig något uppslag

Hasse

Re: ABS-Problem 850

Postat: tor 14 maj 2009, 09:35
av *pettson*
Är du osäker så mät upp spänningarna till ABS systemet då? Svårare är det ju inte. :-)-)
Jag är mera intresserad av om det sker vid ganska exakt 30km/h eller om det sker i lägre eller högre hastighet. :-)-)

Re: ABS-Problem 850

Postat: lör 16 maj 2009, 16:14
av CabRider
Det sker i lägre hastighet, det räcker med att jag rullar på parkeringen så startar ABS-pumpen /Hasse

Re: ABS-Problem 850

Postat: mån 18 maj 2009, 09:04
av Mojje
hej på dej!!

Fuskar mig in på den här tråden lite =). Har en systerson med ett liknande problem Kod 4-4-4 ingen ström till hydraulikmotorn. Men har som du konstaterat att boxen funkar då den testats i en likadan bil, samma sak med alla relä. En bilelektriker gjorde en nabb översyn, inget grundligare men vad jag fick berättat för mig va att allt verkade vara som det ska men han misstänkte att hudraul motorn va boven i dramat. Då bromsarna är renoverade runt om de senaste månaderna och kuggkransarna va hela gör jag nu en rövare och byter hydrauliken.Chansar på det då jag fick tag på en från en bil med nedgången motor men fungerande ABS. Båda bilarna är identiska 850-92.
Kanske det kan vara ett liknande problem för dej???

Re: ABS-Problem 850

Postat: mån 18 maj 2009, 10:07
av *pettson*
Helt okej att byta hydrauliken. Med 99% säkerhet har du samma fel kvar. Det är så ytterst sällsynt att det är ett fel på just den delen. Men visst finns chansen ändå.
Det är inte helt okänt varesej bland dom som skruvar volvo eller på just volvo att det finns en strömavgrening på huvudstammen till 850 seriens aggregat, strömmen går alltså inte ensamt till just den här delen. Det man gör är att bygla sej förbi denna förgrening så att den finns kvar PLUS den nya förbindelsen. Därför har jag tidigare bett om att man ska mäta upp spänningarna för att verifiera avbrottet som då ska vara enligt diagnosen.
Finns spänningen till pumpen? Då menar jag inte om spänningen står där vid obelastad utan om den verkligen håller uppe spänningen vid belastning.
Finns den inte alls vid belastning eller om spänningen är nåt lite för låg obelastat så ska det byglas för att åtgärda felet.
Det märkliga är att systemet reagerar i extremt låg fart. I så låg fart har det ännu inte hunnit göra sin självdiagnos. Den sker vid ca 30km/h, men om en tandring är skadad på ett eller annat sätt så kommer systemet att tro att det hjulet står stilla redan från början, och systemet aktiveras utan att du kan göra nåt åt det.
Det räcker alltså med en spricka på ca 0,5mm i kransen eller att den har en tand som är dålig höjd på.
Så två saker att kolla.. återigen kontroll på kransarna. OCH spänningsmät till hydrauliken.