Sida 1 av 1

Byta kamrem 855 SE -95

Postat: ons 06 maj 2009, 21:10
av Grande
Hej!
Är ny på forumet och tänkte be om råd av er som vet.
Jag har en 855 SE -95 med 2,5 10V som har gått 23700 mil, så det är dags för kamremsbyte.
Vad jag förstår ur Haynes så är det inte nödvändigt med ett specialverktyg utan man kan linjera upp dreven enligt märkspåren. Vad anser ni?
Biltema säljer ett låsverktyg för kamaxeldrev för 449:- artnr. 19-1313 för twin-cam bensinmotorer. Är det någon som provat detta och vet att det funkar till 2,5L- motorn? Finns det något verktyg som även låser vevaxeln vid byte?

Tack på förhand!

Re: Byta kamrem

Postat: ons 06 maj 2009, 21:35
av CarMan
du behöver inte låsa dreven. men man bör ha et specialverktyg för att pressaihopp spännaren

Re: Byta kamrem

Postat: ons 06 maj 2009, 21:44
av Grande
OK! Vet du var man får tag i ett sådant. Är det hos volvohandlaren eller någonannanstans? Funkar det inte att pressa i ett skruvstäd?

Re: Byta kamrem

Postat: ons 06 maj 2009, 21:54
av glenn30
jo det funkar i skruvstäd

Re: Byta kamrem

Postat: ons 06 maj 2009, 22:00
av *pettson*
Det finns egentligen inget som är tvunget. MEN man bör veta att dreven är justerbara. Platsen där dreven pekar och där kamaxlarna egentligen befinner sej behöver alltså inte vara på samma ställe.
Det OPTIMALA är att använda en kamaxeltolk vid kamremsbytet. Den låser kamaxlarna i sina positioner oavsett vad dreven visar. Det blir alltid perfekt med tolken alltså.

Re: Byta kamrem

Postat: ons 06 maj 2009, 22:42
av Grande
Jag förstår.
Har du pettson tips på var jag hittar en kamaxeltolk? Tror du det funkar med Biltemas?

Re: Byta kamrem 855 SE -95

Postat: ons 06 maj 2009, 23:41
av tullaren
pressa spännaren långsamt i skruvstädet o när du har kommit til botten så tar du ett 3 mm borr(tror jag) o sätter som stopp.
när du har fått dit kamremmen o spännarenpå plats så drar du ut borret
pressar du för snabbt då kan du lika med köpa en ny spännare

Re: Byta kamrem 855 SE -95

Postat: tor 07 maj 2009, 06:52
av *pettson*
Nej tyvärr har jag inte nåt tips på detta förutom att du tillverkar dej en enligt anvisning i haynes.
Jag har inte heller hunnit få fram några till 10v motorerna. Dock har jag till 20v.
Biltemas verktyg vet jag inte om dom passar.