Sida 1 av 2
V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: tis 28 apr 2009, 22:35
av Volvosson
V70 99 med Automat AW 5042 utan manuella knappar för sport och ekonomi.
Om man kör i landsvägsfart 90 km/h på farthållaren och ökar upp hastigheten
till 95 eller 100 km/h med + knappen på farthållaren så växlar alltid automaten
ner ett steg - Och sedan växlar den upp igen när hastigheten åter stabiliseras.
Ungefär som en försiktig kickdown-funktion som kommer utan att man vill det.
Detta händer altså även då en nerväxling är helt onödig. Det hjälper inte heller
att trycka riktigt mjukt och försiktigt på + knappen, nedväxlingen kommer ändå.
Fenomenet är lite irriterande, man vill ju inte ha nervösa växlingar i onödan från
automaten. Dels en komfortfråga, men också onödigt slitage med onödig växling.
Är det något som är fel på bilen/lådan, eller finns detta fenomen på alla S/V70 99
med automatlåda? (Kanske också ska säga det att om man ökar upp hastigheten
med gaspedal istället, mjukt och fint från 90 till 100km/h så växlar ej lådan ner)
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 29 apr 2009, 08:18
av andreas 80
Låter lite underligt. Har den alltid gjort så?
Visserligen så kan farthållaren ha ett annat växlingsschema men nedväxling vid 100 känns lite onödigt.
Har ingen sådan låda själv men någon här på forumet kanske kan testa på sin bil och se om den uppför sig likadant.
En dum fråga, men du är säker på att den växlar så den inte bara kopplar ur lock-up?
Kanske kan du höra med en verkstad och se om det finns någon nyare mjukvara som fixar det?
Mvh
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 29 apr 2009, 12:59
av S80_140HK
Troligen lockup som går ur när du accelererar, precis som den ska göra med andra ord.

-)
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 29 apr 2009, 20:00
av Volvosson
Andreas. Har ju bara ägt bilen några veckor,
men under den tiden så har den gjort så, ja.
Nej det är inte enbart urkoppling av lockup.
Det är en riktig nerväxling från 4an till 3an.
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 29 apr 2009, 20:22
av patrix
Jag har en S70 99a med automat och känner igen detta. Volvo har nog inte anpassat farthållaren så bra för automatlådan. Den har så "bråttom" att komma upp i den nya hastigheten att det nästan alltid blir en nedväxling.
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 29 apr 2009, 20:43
av Volvosson
Intressant att höra en ägare till en 99'a med samma fenomen.
Då har jag troligtvis inte nåt direkt fel just på min bil, utan
det verkar mer vara en liten miss eller förbiseende från Volvo.
Ja, som du säger så verkar det som att när man ökar hastigheten
med + knappen/farthållaren så tänker elektroniken/automatlådan:
Nu vill föraren öka! - Bäst att växla ner för snabbare acceleration!
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: fre 01 maj 2009, 15:10
av patrix
Volvosson skrev:Intressant att höra en ägare till en 99'a med samma fenomen.
Då har jag troligtvis inte nåt direkt fel just på min bil, utan
det verkar mer vara en liten miss eller förbiseende från Volvo.
Ja, som du säger så verkar det som att när man ökar hastigheten
med + knappen/farthållaren så tänker elektroniken/automatlådan:
Nu vill föraren öka! - Bäst att växla ner för snabbare acceleration!
Ja precis.
Jag brukar aldrig hålla inne plus/minus, utan bara trycka kort för mindre justeringar. Vill jag öka farten mycket så gasar jag till önskad fart och trycker sedan kort på plus. Vill jag sänka rejält, så drar jag av/på reglaget för farthållaren lätt utåt så att den går ur utan att den stängs av helt, och när bilen saktat in tillräckligt trycker jag kort på plus. Det blir för pilligt och ryckigt att justera med långa tryck på plus/minus tycker jag.
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 06 maj 2009, 10:20
av Volvosson
Har fortsatt att testa hur farthållaren och automaten lirar ihop.
Förutom det jag tidigare skrev om så tycker jag att automaten
rent allmänt är lite nervös just då när man kör på farthållaren.
Vid körning i 90 med farthållaren så ligger motorn på 2000 rpm,
lugnt o fint på någorlunda plan väg. MEN så fort en uppförsbacke
dyker upp blir det nerväxling till 3'an - Även då detta är onödigt.
Å andra sidan, när man kommer till en nerförsbacke så kopplar
lådan ofta ur växeln istället så att varvet sjunker till 1500 rpm.
Verkar som att automaten är programerad att aldrig segdra eller
nyttja motorns vridmoment då farthållaren är inkopplad. Varför?
Kan detta nervösa beteende hos automatlåda/farthållare justeras?
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 06 maj 2009, 17:28
av zingo
Nu är jag ute på hal is då jag inte har koll på hur det funkar men...
Våra automatlådor om jag fattat det rätt försöker väl "lära" sig hur vi kör, gillar vi sportig stil så försöker den växla för den stilen och gillar vi den mjuka lugna stilen så försöker den växla för den stilen, rätta mig jättegärna här om jag har fel då detta är ett samtalsämne mellan mig och den bättre hälften :roll:
Jag kör oftast väldigt lugnt (gubbstilen :D ) och var gång frun kört tycker jag den växlar "hårdare" men detta brukar sakta men säkert återgå till mjukare växling ju längre jag kör.......tycker jag iallafall.....
Re: V70 99 - Farthållare i kombination med Automatlåda
Postat: ons 06 maj 2009, 17:32
av andreas 80
Nix adaptiviteten påverkar inte växlingspunkterna på det sättet, däremot hur hårda/mjuka inkopplingarna blir påverkas däremot.
Om ni är missnöjda med växlingsschemat under farthållare tycker jag ni ska höra med volvo om det inte finns en nyare programvara som passar bättre.