Sida 1 av 1

Bus bygge på G !!!Hjälp

Postat: tis 28 apr 2009, 02:48
av Evolvoline
tja har kollat på nja alla forum men de här stället värka seriösast iallafall!!
de e så har att ja råka ha en 850se spis liggandes som ja nu har rivit ner i mollikyler och tänkte bygga bus turbo på:D så frågan lyder så här hur mycket komp kan det va i en vanlig SE??

Andra frågan hur mycket trors det att det skulle kunnas svarva på kolvarna"kompsänkning" vill ramla ner på 7,5KG ungefär!

mvh Evolvoline

Re: Bus bygge på G !!!Hjälp

Postat: tis 28 apr 2009, 07:54
av andreas 80
Välkommen hit!
Är inte själv så väldigt kunnig på trim osv. men det finns säkert många som kommer hjälpa till.

Skriv gärna vad du har för mål med ditt bygge, lättare att hjälpa till om man ser hela bilden än att bara svara på specifika frågor.

Komp på en vanlig sugmotor ligger väl runt 13-14 har jag för mig.
Det första jag tänker på när du vill sänka kompet är att du vill svarva ner dina kolvar.
Är det inte mycket bättre att satsa på en ny vevstake istället. Hur ser turbomotorns slag ut? Kanske passar en sån.
känns som man skulle få svarva en hel del annars för att komma ner till 7,5.
Allt beror ju på hur mycket du tänkt ta ut i slutänden. Vad har du för mål?
Som sagt det finns andra här på forumet som sitter på mer kunskap.

Hoppas det går bra med ditt bygge.

Re: Bus bygge på G !!!Hjälp

Postat: tis 28 apr 2009, 14:29
av *pettson*
Ska du ha en busmotor är den ändå värdelös eftersom du saknar kolvkylningen som återfinns i turboblocket.
Det blir för hett om du laddar på lite.
Stakarna måste du naturligtvis byta ändå, och att utgå ifrån en 10v topp när du ska överladda gör inte själva iden bättre tyvärr.

Re: Bus bygge på G !!!Hjälp

Postat: tis 28 apr 2009, 20:43
av Sparkz
Och så ska vi nog skilja på kompressionstryck och kompressionsförhållande
Det är nog förhållandet du vill ha ner till 7,5:1

Även om det här är världens bästa Volvoforum :D ska du nog ta en titt på http://www.savarturbo.se också.