Sida 1 av 1
Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: sön 26 apr 2009, 21:42
av VOLVOlution
Jag har länge varit ute efter en 855R men tycker att folk begär alldeles för mycke! Undrar nu istället om det är någon idé att kanske köpa sig en vanlig T5.a och kanske byta ut tex kopplingen och lite annat för att få den snarlik, eller få den lika "stark" hållbar vad man nu ska kalla det, som en riktigt R..? Är R.en "starkare" och mer hållbar än en vanlig T5.a? Vad är det för skillnad på en R.s motor jämfört med en vanlig T5.as? Vad har 850 T5R.en som 850R.en inte har..? Rörigt! ??:-/
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: mån 27 apr 2009, 08:09
av ovelindh
Här har du lite info...
1992 finns bara 850 GLT, som sedan, med 170 hk. Motorn var Volvo språk B5254S med 20-ventilstopp.
1993 breddas programmet med modellen GLE (140 hk och 10-ventilstopp) och med kombikarossen. ECC, automatisk klimatanläggning, blir nytt tillval. Motorn i GLE-versionen är B5252S.
1994 kommer första ansiktslyftningen, på GLT och nya 850 Turbo. Med 225 hk är den Volvos dittills starkaste personbil. Nedåt breddas programmet med GL, som har enklare utrustning. GLE byter namn till SE. Första (välbehövliga) förstärkningen av växellådorna. Turbo får M56H, övriga M56L.
1995 toppas programmet av 850 T-5R, kallad T-Gul, efter den speciella gula färgen. Volvo begränsar upplagan till 2500 bilar, men efterfrågan är mycket större. Därför tillverkar man lika många svarta bilar till, samt ytterligare en del gröna. Motorn är trimmad till 240 hk. I andra änden av programmet döps GL om till S, samtidigt som den får utseende och stolar från Turbo. En tvålitersversion av 10-ventilsmotorn introduceras med 126 hk, samtidigt ökar effekten från 140 till 144 hk i S/SE 2,5.
1996 följs förra årets succé upp av 850R, färgerna är svart och röd som genast blir kallad T-Röd. 250 hk och ytterligare en förstärkning av växellådan. 850R har diffbroms med viskokoppling, för att få ner kraften i backen. Dessutom finns 850 nu även med en femcylindrig diesel från Volkswagen/Audi (850 TDI).
1997 Fyrhjulsdrift i 850 AWD, och ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. Modellen ersätts av den vidareutvecklade modellen S/V70.
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: mån 27 apr 2009, 14:44
av Marlboroman
VOLVOlution skrev:Jag har länge varit ute efter en 855R men tycker att folk begär alldeles för mycke! Undrar nu istället om det är någon idé att kanske köpa sig en vanlig T5.a och kanske byta ut tex kopplingen och lite annat för att få den snarlik, eller få den lika "stark" hållbar vad man nu ska kalla det, som en riktigt R..? Är R.en "starkare" och mer hållbar än en vanlig T5.a? Vad är det för skillnad på en R.s motor jämfört med en vanlig T5.as? Vad har 850 T5R.en som 850R.en inte har..? Rörigt! ??:-/
I grund och botten så är det samma motor i vanliga turbo som i R. Automat R har ju exakt samma motor som turbo. Manuella R har andra spridare, grenrör och turbo. Enda skillnaderna mellan t5-r och turbo är motorstyrning och turbon (samma storlek men ett T aggregat istället). Både T5-r och r har värre koppling än turbo.
Men det ä alltså så länge vi pratar om 850. På X70R så är det ju fortfarande fram till 00 samma motor som i T5 och där ligger skillnaden imotorstyrningen, men med en större turbo. 00 Har ju en helt annan motor
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: mån 27 apr 2009, 17:01
av VOLVOlution
Marlboroman skrev:VOLVOlution skrev:Jag har länge varit ute efter en 855R men tycker att folk begär alldeles för mycke! Undrar nu istället om det är någon idé att kanske köpa sig en vanlig T5.a och kanske byta ut tex kopplingen och lite annat för att få den snarlik, eller få den lika "stark" hållbar vad man nu ska kalla det, som en riktigt R..? Är R.en "starkare" och mer hållbar än en vanlig T5.a? Vad är det för skillnad på en R.s motor jämfört med en vanlig T5.as? Vad har 850 T5R.en som 850R.en inte har..? Rörigt! ??:-/
I grund och botten så är det samma motor i vanliga turbo som i R. Automat R har ju exakt samma motor som turbo. Manuella R har andra spridare, grenrör och turbo. Enda skillnaderna mellan t5-r och turbo är motorstyrning och turbon (samma storlek men ett T aggregat istället). Både T5-r och r har värre koppling än turbo.
Men det ä alltså så länge vi pratar om 850. På X70R så är det ju fortfarande fram till 00 samma motor som i T5 och där ligger skillnaden imotorstyrningen, men med en större turbo. 00 Har ju en helt annan motor
Så om jag får tag på en turbo från en R med grenrör, byter över R.ens boxar och sätter dom i den vanliga t5.an och väljer ett par passande spridare så har jag i stort sett en lika bra bil som R.en att börja trimma..? Men vxl lådan? Vad de också samme..?
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: fre 10 jul 2009, 09:24
av freddemotorsport
1995 kom den första av Volvo's R-modeller. Den gula 850 T-5R:en blev en stor succé men producerades enbart i 2500 exemplar. I och med att modellen var en sådan succé så beslutade sig Volvo för att tillverka den i fler exemplar fast då i färgerna olivgrön metallic (dark olive) och solid svart.
Bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar, som kallades "Titan", och säten beklädda med läder och Amaretta.
Det byggdes ett fåtal vita T-5R:er som var förproduktionsmodeller av de kommande T-5R:erna. Syftet med dessa var att testa motorerna och chassit när dom ökade kraften i 850 Turbon. Dessa vita T-5R:erna skickades ut som demobilar till ett fåtal handlare. Dessa är därför väldigt ovanliga.
Tillverkades: 1995
Org. färger: Gul, Grön, Svart, Vit
Motor: 5-cyl, 2319cc, 20V, Turbo
Effekt: 240hk, 330Nm
0-100km/h: Man: 6,9sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 245km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Titan
1996 kom efterföljaren till den populära T-5R:en. Nu hette modellen bara R.
Den nya modellen fick 10 extra hästar till den manuella växellådan, vilken även utrustades med en så kallad "viscodiff". Detta åstadkomms genom att optimera ECM:en (Engine Control Module) samt en större turbo. Även denna bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar som kallades "Volans". Sedan-modellen fick också en speciell R-vinge, som endast medföljde den modellen. Modellen fanns att köpa i färgerna "flamröd" & svart. Den fanns även i färgerna Grön, Vit, Grå & Cerisegrön. Dessa är med största sannolikhet importbilar.
Tillverkades: 1996/1997
Org. färger: Röd, Svart
Motor: 5-cyl, 2319cc, 20V, Turbo
Effekt: 250hk, 350Nm
0-100km/h: Man: 6,7sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 250km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Volans
MVH
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: tor 06 aug 2009, 19:31
av buddha88
T5 har 225 häst
T5-R har 225 häst men 240 häst under acceleration inom 30 sek
R har 250 häst

-)
Re: Skillnad 855 T5, T5R och R
Postat: tor 06 aug 2009, 20:52
av Marlboroman
VOLVOlution skrev:Så om jag får tag på en turbo från en R med grenrör, byter över R.ens boxar och sätter dom i den vanliga t5.an och väljer ett par passande spridare så har jag i stort sett en lika bra bil som R.en att börja trimma..? Men vxl lådan? Vad de också samme..?
Mnja... Beror på hur man ser på det. Å ena sidan: ja, å andra sidan har du kastat en massa pengar i sjön. Det där beror ju på vad man har för mål. Jag ser ingen direkt mening i att klona en R när man kan byta till bättre grejjer på en gång. Man lär betänka att allt som suttit på en R inte per automatik är bättre. Men då är vi tillbaks på det där med mål. Det är ju en viss skillnad på vad man ska satsa på för grejjer beroende på vad man siktar på i effektväg.
Vad det gäller låda så är det bara manuella 850R som som har M59 istället för M56H. Fördelen med M59:an är ju diff och starkare drev på 1-3:an, nackdelen är diffen, då den är ganska klen. Finns flera fall där M59:an bytts ut mot en M56 med eller utan diff för bättre hållbarhet.