Sida 1 av 1

Bilen dör efter start

Postat: tor 06 okt 2005, 11:46
av seattlegrunge
Bilen är en V70 2.5T automat -99.
Ibland, ja, inte alls så där ofta, kanske en gång på 20 eller ännu mer sällan, så när man startar bilen så kan den dö direkt efter, efter en sekund kanske...

Sen kan man starta bilen direkt igen och inga problem då... ibland så kan man dock stöta på det här problemet två gånger på rad, dvs starta-dör-starta-dör.... sen tredje gången startar den och går över till fin tomgång...

Som sagt, det händer inte så ofta, men då och då känns ändå som allt för ofta :)

Någon som har några idéer på vad det kan vara?

Postat: tor 06 okt 2005, 18:06
av tkaren
Det låter som att inmobilisern (stavas det så ?) strular. Om du låser upp med en nyckel så måste du starta bilen med samma, försöker man istället starta den med en annan nyckel så händer det du beskriver.

/T

Postat: tor 06 okt 2005, 19:29
av Berggren
kan också vara samma fel som på min... fast min bil kunde dö vid körning också.. annars va det samma symptom vid start

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Postat: fre 07 okt 2005, 04:20
av seattlegrunge
tkaren skrev:Det låter som att inmobilisern (stavas det så ?) strular. Om du låser upp med en nyckel så måste du starta bilen med samma, försöker man istället starta den med en annan nyckel så händer det du beskriver.

/T
Tänkte oxå det från början... men då borde väl inte bilen starta alls?!?
Och det verkar iaf likadant med alla nycklar... så nyckelns mottagare är det inget fel på...
Berggren skrev:kan också vara samma fel som på min... fast min bil kunde dö vid körning också.. annars va det samma symptom vid start

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
Tack för tipset! Läste just din tråd för ett tag sen, med tänkte inte på att det kanske kan vara samma problem iom att din dör under körning och att du får vrida 4-8 ggr innan den går normalt igen... oftast är det bara en gång extra jag måste vrida om nyckeln... väldigt sällan två gånger... men över huvud taget är det ganska sällan hela problemet uppstår... men det finns där iaf :)

Ska testa att göra det du gjorde med din bil! Tack Berggren! :D

Postat: fre 07 okt 2005, 09:47
av seattlegrunge
Berggren skrev:kan också vara samma fel som på min... fast min bil kunde dö vid körning också.. annars va det samma symptom vid start

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
Men det du skrev om att du hade kontrollöddat bränslerelät?!? Vad menar du med kontrollöddat? Och var sitter kontaktstycket till kamgivaren?

Förresten, tändstiften borde väl inte ha med det här att göra?

Har V70 2.5T aut -99 som min är, samma "principer" som 850 T-5?
Jag har ju t ex elektroniskt gasspjäll, medan 850 har gasvajer väl?!?

Sen dessutom :)
Imorse var det grymt fuktigt ute... dimma dimma dimma... dropparna hängde i luften... VARJE gång jag skulle starta bilen så självdog den direkt efter... känns som att fukten kanske har en inverkan?

Postat: fre 07 okt 2005, 12:25
av Jesper
Rengör spjällhuset och vevhusventilation. Spjället är kosntruerat så att "viloläget" består av en fräsning som håller spjället lite öppet hela tiden. När spjället är skitigt så bildas en tjockare rand av smuts som fungerar lite grann som en tätande packning, dvs den får för lite luft!
Tydligen så kan man ibland behöva byta spjällhuset då det inte blir riktigt bra men i mitt fall så fungerade det hyffsat.

Mvh

Jesper

Postat: fre 07 okt 2005, 12:46
av seattlegrunge
Jesper skrev:Rengör spjällhuset och vevhusventilation. Spjället är kosntruerat så att "viloläget" består av en fräsning som håller spjället lite öppet hela tiden. När spjället är skitigt så bildas en tjockare rand av smuts som fungerar lite grann som en tätande packning, dvs den får för lite luft!
Tydligen så kan man ibland behöva byta spjällhuset då det inte blir riktigt bra men i mitt fall så fungerade det hyffsat.

Mvh

Jesper
Tack för ditt svar här oxå, du är en flitig "svarare" ;)
Ska ta o spana in spjällhuset och vevhusventilation och rengöra det...