Sida 1 av 1
Drivknut V70 98 XC
Postat: mån 20 apr 2009, 18:57
av snowmange7
Jag behöver byta drivknut på axeln till bakhjulen. Enbart knuten går att byta men det krävs balansering av hela axeln då enligt Volvoverkstad. De vill att jag ska köpa axel och knut färdigmonterade. Behöver man verkligen balansera axeln?
Re: Drivknut V70 98 XC
Postat: mån 20 apr 2009, 22:15
av *pettson*
Varför ska man balansera axeln för att man byter knuten? Det gör man ju inte när man byter knutar fram?.. Ja just det.. volvo säljer inte lösa knutar fram heller utan vill man ska byta hela drivaxlar.. :roll:
Alla UTOM volvo byter knutar med bra resultat..
Re: Drivknut V70 98 XC
Postat: tis 21 apr 2009, 04:56
av ketto
Vad har hänt med knuten bak? Trasig damask?
Re: Drivknut V70 98 XC
Postat: tis 21 apr 2009, 07:46
av snowmange7
Ja, damasken är trasig, det börjar glappa i knuten så det är inte så mycket att välja på än att byta den. Verkar som om jag skulle våga trotsa volvo och strunta i att byta axeln?
Re: Drivknut V70 98 XC
Postat: tis 21 apr 2009, 10:21
av ketto
Nog ska de gå att byta damasken och göra rent sen fetta in den nya knuten! Bara Volvo som är så intutade i att de inte går!
Har själv inte gjort de på min bil, kommer väl förr eller senare!
Re: Drivknut V70 98 XC
Postat: fre 24 apr 2009, 12:40
av snowmange7
Jag hade inte riktigt koll. Det var mellanaxeln som hade en glapp knut och den går att köpa separat för drygt 2000 men volvo säljer bara hela mellanaxeln för 9000 och påstår att den måste balanseras om man bara byter knuten.