Sida 1 av 2
Eftermontering av farthållare 850
Postat: tor 16 apr 2009, 19:56
av ucommand
har eftermonterat en farthållare på en 850 glt 92a ,men får den inte att låsa gaspedalen.pumpen går när man kör den med separat ström.vaccum bälgen låser pedalen när man suger i slangen.vad mer går att kolla utan att köra bilen. :???: ska det aktiveras något i bilen som vi har missat? :?:
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: tor 16 apr 2009, 20:15
av *pettson*
ucommand skrev:har eftermonterat en farthållare på en 850 glt 92a ,men får den inte att låsa gaspedalen.pumpen går när man kör den med separat ström.vaccum bälgen låser pedalen när man suger i slangen.vad mer går att kolla utan att köra bilen. :???: ska det aktiveras något i bilen som vi har missat? :?:
Jag får anta att du monterat pedalbrytarna och anslutit dom med elkontakterna med?..
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: tor 16 apr 2009, 20:37
av ucommand
jo pedalbrytarna är monterade,men den enda elanslutning som finns är ju vid pumpen lr?
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: fre 17 apr 2009, 13:26
av ketto
nej, finns 2 små vita kontakter vid rattstången, som ska till brytarna!! Titta en gång till!
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: fre 17 apr 2009, 14:33
av ucommand
om det är dom som sitter i manöver spaken så är dom oxå kopplade.allt är monterat efter orginal volvo monterings anvisning :(
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: fre 17 apr 2009, 21:07
av Phantom
Krävs det en mjukvaruuppdatering av bilen för att få det att fungera?
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: fre 17 apr 2009, 22:04
av ketto
Phantom skrev:Krävs det en mjukvaruuppdatering av bilen för att få det att fungera?
nej, de behövs inte!
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: fre 17 apr 2009, 23:16
av Phantom
Om alla kontakter är kopplade enligt anvisning är ju fråga om farthållaren är defekt då det inte heller behövs någon ny mjukvara i bilen.
Är det en ny eller begagnad farthållare som monterats?
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: lör 18 apr 2009, 09:39
av *pettson*
Till att börja med så får man läsa svaren man får nogrannt. Det innebär att om jag säger att jag undrar om PEDALBRYTARNA är inkopplade elektriskt och näste man beskriver att dom återfinns vid rattstången. Då får vi förutsätta att det INTE handlar om att leta vid manöverspaken eller hur, där återfinns knappast pedalbrytarna? Ovanför pedalstället mot rattstången däremot har du kablarna hänger. Dom är lite knepiga att hitta men dom finns där. Pedalkontakterna ska alltså BÅDE HA EL OCH VACUM. Har dom inte det, kommer heller inget att fungera.
Men känner man att man har annorlunda åsikter kan man enkelt kontrollera om systemet gillar din inkoppling eller inte.
OM ni nu anslutit allt så kommer allt att reagera korrekt vid en test.
För att testa så gör man följande, man ställer en bekant vid diagnosknappen, han/hon får notera koder.
Man ansluter testsladden i B2 och slår på tändningen.
UTTAG B2 FARTHÅLLARE
Kontrollfunktion 2
Tryck två gånger på knappen, varvid dioden börjar blinka.
Efter utförd handling skall svarskod ges.
omkopplaren från OFF till ON: 1-1-3
tryck ner bromspedalen: 1-1-3
tryck ner kopplingspedalen: 1-1-3
tryck in SET+: 1-3-1
tryck in SET-: 2-1-3
resume: 1-2-3
växelväljaren från N till D: 2-2-3 (om automat)
Med omkopplaren i läge OFF:
tryck ner bromspedalen: 1-3-2
Om allt är korrekt så ska systemet fungera.
Re: Eftermontering av farthållare 850
Postat: lör 18 apr 2009, 18:21
av ucommand
felet hittat! :D :) :D prova en annan blinkersspak då fungera det perfekt. :-E (D)