Sida 1 av 1

Byta motor 855 B5252S

Postat: tor 16 apr 2009, 09:31
av Dodga
Tjenare ! I´m back :D

Nu blir det motor byte då det inte funkade att byta vevlager. Läs tidigare tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=39229)
Hittade ingen vettig tråd om motorbyte så jag gjorde en ! Om det finns en bra så tipppsa gärna.

Bakgrunds info:
Jag köpte en 855á -94á som efter ett tag började leva jävel i motorn knackade som bare satan, kassa vevlager, så jag köpte nya vevlager å bytte men detta hjälpte inte så nu ska jag byta motorn istället. Igentligen kanske det räckte med att byta veven å kolvarna med stakar men det är väl lika mycket jobb som att byta hela motorn.

Jag har varit å hämtat en annan motor, oxå en B5252S, så nu ska det bytas motor :twisted:

Vet inte vad som blir enklast, jag har ju en 2-pelar lyft i garaget, så det underlättar ju lite.
Slängde ett öga på det igår, enklast verkar nästan vara att helt enkelt att lägga ett par lastpallar under och sänka ner bilen på, lossa hela motor bryggan, spindelleder, styrleder å drivaxlar och sen hissa upp karossen så bara bryggan ligger kvar, separera motor å låda, byta motor och dra ihop det och sänka ner karossen å bulta fast allt igen.
Igentligen behöver jag bara byta blocket inte insuget å allt dä, bara lossa å hänga det vid sidan av ihop med generator, servo å ac pumpen.

Detta är bara en idé, det kanske finns betydligt lättare sätt, isåfall är jag tacksam för andras ideér, tankar och åsikter :idea:

Någon annan som har gjort motorbyte ???

Mvh
Niklas

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: tor 16 apr 2009, 11:57
av greenbay
Jag har gjort 2 stycken. Jag tog motor och låda uppåt, eftersom jag inte kunde lyfta bilen, jag hade däremot en motorlyft med justerbart lyftok. Inget lossande av framvagn heller, med framvagnsinställning som följd.
Jag lossade spridarna kpl med slangar och rail från den gamla motorn, slog in hela railen i en plastpåse, ingen risk för skit in i rail och spridare då.
Jag lossade inte vare sig insug eller avgas, ville inte hålla på och köpa packningar osv.
Om du har lyft är det betydligt enklare att ta paketet neråt, lite mer skruvar, men mindre knölande. Du behöver inte lossa drivaxlarna, lossa oken från fjäderbenen, så följer framvagnen med ner.
/greenbay

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: lör 25 apr 2009, 00:12
av Cedrix
Håller också på med motorbyte, jag tar den också uppåt eftersom jag inte har någon riktig lyft.

Har en fråga, den motor jag ska byta är en B5254S, det är en 95:a som jag har skaffat en 97:as motor, ser att det skiljer en del på anslutningar på slangarna. Verkar sitta en EGR ventil ansluten till ena röret på grenröret (avgas). sedan sitter det fler småslangar till insugssidan på min gammla 95:a. Även grenrör och värmeskydd för detta är olika!
Någon som vet om det är något mera som skiljer och har någon bra lösning på hur jag ska göra med de skillnader jag har mellan motorerna.

Kan tänka mig flytta över det gammla avgasgrenröret för att slippa EGR:en som sitter där men insuget vill jag gärna behålla från den nya motorn eftersom min gammla gick väldigt ryckigt på slutet innan veven skar. Men det saknas 2 slanganslutnigar där för att jag ska få det att passa min hög med slangar som sitter i motorn.

Bild
Bild

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: lör 25 apr 2009, 10:12
av *pettson*
Ditt gamla insug med spridarrail och ditt grenrör gäller egentligen då dom har olika spec på det yttre, vill du undvika att själv få konvertera lite småsaker så byter du till dina gamla alltså. Annars får du väl plugga EGR röret och dess anslutningar, svårare är det ju inte. Det du visar på bilden är en backventil. Kontrollera om den fungerar? Gör den det skruva bort den, plugga hålet och sälj ventilen. Dom går lös på strax över 1000kr st. Alltid nån som behöver en sån till bra pris. T.ex nån som måste ha en sån i sitt system.
Om du misstänker insuget för att vara boven som gjort att bilen ryckte så får du väl åtgärda problemet INNAN du monterar insuget?
Med andra ord se över slangar och anslutningar, se över packning/ar och se till att spjället är tvättat o smort.

Detsamma gäller även motorn du har, även om du inte tänkt att byta några saker. Kontrollera och åtgärda vid behov : INNAN du monterar. Du får det aldrig så enkelt att se över motorn anslutningar som när motorn står på en pall. :wink:

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: lör 25 apr 2009, 12:35
av Cedrix
Ok tack för svaret!

Vet någon om 94 & 95:ans GLT motorer är helt lika?
Har ev möjlighet att byta min 97:a mot en 94:as motor, om den passar bättre!

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: lör 25 apr 2009, 21:08
av *pettson*
Men du.. B5252S är INTE en GLT motor mej veterligen?
Blev det för besvärligt att plocka över insug och avgas eller hur kommer det sej att du önskar en ÄLDRE motor än den du fått?

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: lör 25 apr 2009, 23:53
av Cedrix
Nä det är rätt, men det är en B5254S (som jag skrev och visar på bilderna, tyckte det var onödig att skapa en tråd till)

Nja det kändes som det är lite mera bök att flytta över insug och avgas + att vevhusventilationen är olik, ser även att den nya motorn bara har plats för en enhet i elektronikboxen (den på höger sida), kan kanske behålla den gammla kabelhärvan, men ändå känns det lite osäkert.....

Där jag köpte motorn hade dom även en 94:a som var likvärdig, om den passar bättre tror jag att jag byter till den i stället.

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: sön 26 apr 2009, 00:47
av *pettson*
Nu kanske jag missat nåt i diskussionen men nog har du din kabelhärva kvar i bilen? Man lossar alla anslutningarna på MOTORN efter att ha dokumenterat dom. Sen monterar du naturligtvis tillbaka detta på din utbytesmotor som du köpt.
Annars kan du få vilka små variationer som helst som förekommit i produktionen mellan 92-97. ENDA sättet att veta att det är exakt likadant är just att använda dina kablage.

Vevhusventilationen sitter ju på din gamla motor, samt att det följde med denna bort och berör endast motorn så att säga. Du har ju en annan på den här motorn så varför det ens skulle bekymra dej förstår jag inte riktigt? Är det fel på vevhusventen i den nyköpta motorn? Man kan ju faktiskt lossa på saker och TITTA, man kan även rengöra utan att alltid byta ut allt. Alltså rengöra, återmontera med nya klamrar eller naturligtvis om det är skruvklamrar så använder man dom gamla om dom är felfria.
I övrigt var det en modernare insprutningsvariant av LH jetronic på denna nyare motorn så därför är det EN box med integrerad tänd/bränslebox. Den äldre är separat tändbox och bränslebox.
Naturligtvis gör du exakt som du vill men *jobbet * i det hela är att byta insug och avgas samt elpiskan rakt av. Byter du hellre motor till en äldre så gör du naturligtvis det. Dock ska du veta att du FORTFARANDE måste byta elpiskan till din gamla, eller så måste du själv verifiera att den är exakt likadan. :wink:

Re: Byta motor 855 B5252S

Postat: sön 26 apr 2009, 09:26
av Cedrix
På min gammla motor går det en ganska grov slang från vehusventilationen in till insuget. Någon sådan slang finns inte på den nya, men det kanske går att plugga den anslutningen då!

Jo tanken är att behålla kabelhärvan i bilen, men den följde även med den nya motorn och där såg jag att det skiljde mellan boxarna, men det är nog som du säger, att alla anslutningarna mot motorerna är lika.

Ett ytterligare alternativ är att försöka renovera den motor jag har...
ev plocka loss insug och rengöra och kolla att allt verkar fungera samt byta lager på veven, byta topplockspackning och hoppas på att toppen är hel i övrigt!