Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855t5joel
#278902
hej. jag har en 855 t5 97a som jag har tappat laddtrycket på. det har laddat 1,2 bar men nu laddar den som mest 0,2. och nu så har det varit så ett tag och jag har kollat det mästa men har inte hittat nått.
och nu så när jar körde så tyckte ja att den känndes ovanligt trött och provade och jag kom som högst upp i 110 sen var det som att bilen inte orkade nå mer. Vad kan det vara?

jag gissar på att turbon är helslut. så ska beställa en nu.
men jag tycker sammtidigt att bilen ska gå fortare en 110.
Mvh/joel
av 855t5joel
#279048
Phantom skrev:Är bilen chippad eller andra modifikationer?
Hur är skicket på din katalysator?

Jo bilen är chippad med steg 3.
ja du det är en bra fråga.
tror du att insatsen är lös i den?
av greenbay
#279128
Snarare kanske stenen har smält, har du koll på avgastempen? Det finns en anledning till att VOLVO själva inte tar ut dessa 200, 300, 400 hästar och allt vad det ljugs om. Grejorna håller inte för det bilen skall kunna användas till då.
Det går att köra chippat, men man tullar på de marginaler som gör att originalgrejorna håller.
/greenbay
av *pettson*
#279181
Bengan75 skrev:Men inte sitter det väl original-kat på en Steg-3 trimmad bil? Måste väl vara en grym strypning jämfört nån metallisk sport eller race-kat
Inte så grym som man kan tro.. Håller man sej på 300pållar så går det utmärkt utan några negativa konsekvenser. Passerar man 300 så blir det sämre ju högre upp.
av 855t5joel
#279241
greenbay skrev:Snarare kanske stenen har smält, har du koll på avgastempen? Det finns en anledning till att VOLVO själva inte tar ut dessa 200, 300, 400 hästar och allt vad det ljugs om. Grejorna håller inte för det bilen skall kunna användas till då.
Det går att köra chippat, men man tullar på de marginaler som gör att originalgrejorna håller.
/greenbay
okey, så du tror inte att det kan vara turbon som är slut? nej det har jag inte gjort.
bilen är mappad till 320hk av aoutoteck.
ska prova att ta bort katten o se om det gö någon skillnad. sätter bara dit ett rakt rör för tillfället.
/joel
av 855t5joel
#279244
*pettson* skrev:
Bengan75 skrev:Men inte sitter det väl original-kat på en Steg-3 trimmad bil? Måste väl vara en grym strypning jämfört nån metallisk sport eller race-kat
Inte så grym som man kan tro.. Håller man sej på 300pållar så går det utmärkt utan några negativa konsekvenser. Passerar man 300 så blir det sämre ju högre upp.
bilen är mappad till 320 hk. så det är nog läge för att byta turbo det är en t13 på den nu men hade tänkt mig en t16
och racekatt. visst är det bara bra att byta till en t16.
av *pettson*
#279439
mappad till 320 pållar på en 13G?.. hmm och den jobbar just nu i dubbla överljudsfarten då? Normalfallet får man ut ungefär 290hk med 15G... Att få ut 320 med en MINDRE luftdel på turbon låter väldigt optimistiskt?
Runt 300-320 brukar man kunna hämta med 16T.. sen börjar man med 18 och 19 eller andra modeller..
av 855t5joel
#279464
*pettson* skrev:mappad till 320 pållar på en 13G?.. hmm och den jobbar just nu i dubbla överljudsfarten då? Normalfallet får man ut ungefär 290hk med 15G... Att få ut 320 med en MINDRE luftdel på turbon låter väldigt optimistiskt?
Runt 300-320 brukar man kunna hämta med 16T.. sen börjar man med 18 och 19 eller andra modeller..

Jo den jobbar som fan nu kan man vell säga. har en 16t som ligger hos papppasom ska i nu snart. men ska man upp på 18 - 19 så måste man ju byta stakar o sånt. det blir ju en framtidsplan det men just nu så är det en 16t som ska i.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]