Sida 1 av 1

Motorn dör. 850GLE-93

Postat: tor 09 apr 2009, 18:59
av Dalahästen
När bilen är kall startar den och går bra,
men så fort den blir varm så dör den och går inte att starta.
Har ingen gnista vid varm motor.
Tacksam för svar. Ingemar

Re: Motorn dör.

Postat: tor 09 apr 2009, 19:06
av Dalahästen
det är en 850GLE-93

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: fre 10 apr 2009, 18:21
av ankman
Vad får du för felkod/felkoder

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: fre 10 apr 2009, 22:08
av Dalahästen
Detta problem har jag haft i över ett år.Bilen har stått nu skulle jag flytta den ,samma fel.
ska prova Kamaxelgivaren som jag läst på forumet "Pettson" När jag testade koderna för någe år sedan fick jag
bl.a. svar på abs givare som det också var fel. Av någon outgrundlig anledning nollställde jag koderna och minns inte, så nu visar det " 111" smart va.
Kan man få tillbaka Koderna på nåt vis?
Kopplade bort Kammaxelgivaren ,det vart ingen FÖRÄNDRING, Kan det vara den då.

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: fre 10 apr 2009, 23:37
av *pettson*
Dalahästen skrev:Detta problem har jag haft i över ett år.Bilen har stått nu skulle jag flytta den ,samma fel.
ska prova Kamaxelgivaren som jag läst på forumet "Pettson" När jag testade koderna för någe år sedan fick jag
bl.a. svar på abs givare som det också var fel. Av någon outgrundlig anledning nollställde jag koderna och minns inte, så nu visar det " 111" smart va.
Kan man få tillbaka Koderna på nåt vis?
Kopplade bort Kammaxelgivaren ,det vart ingen FÖRÄNDRING, Kan det vara den då.
En 10V motor är den enda som går överhuvudtaget utan kamaxelgivaren. Den går bluddrigt men den går. Den går även att starta utan ifall det är rätt betingelser.
Hade du ägt en turbo t.ex så vore det stor skillnad. Bilen startar inte överhuvudtaget utan kamaxelgivaren och den går inte en meter utan den heller om den försvinner under gång.
Vevaxelgivaren är väl den som brukar ge upp när motorn blir varm så att säga. När motorn blir varm så går ohmtalet out of range och givaren blir utkastad ur systemet så att säga. När den kallnat är den åter inom range och därmed så är den åter inkopplad. Ger inte alltid kod tyvärr.
Så prova att låna en vevaxelgivare.

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: sön 12 apr 2009, 20:08
av Dalahästen
När jag skulle ta bort Vevaxelgivaren fick jag se att det hade Erga "kladdat ihop" i kontakten ,
då gjorde jag först rent och smörjde där Tjo hopp nu fungerar det igen.
Tack " Pettson".
Och även han som brydde sig.

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: sön 12 apr 2009, 22:27
av *pettson*
Se där ja.. en enkel men ytterst viktig åtgärd.. :wink:

Re: Motorn dör. 850GLE-93

Postat: mån 13 apr 2009, 02:46
av volvo850gle
*pettson* skrev:Se där ja.. en enkel men ytterst viktig åtgärd.. :wink:
You are the greatest pettson!! :mrgreen: :-)-) A kind of a genius on volvo :wink: