Sida 1 av 1

Parkeringsläget?

Postat: ons 08 apr 2009, 22:30
av Robban_T5-R
Har en 855R automat där handbromsen inte fungerar! Använder mig av parkeringsläget givetsvis när jag parkerar men undrar hur mycket det tål? Kan jag stå i en brant backe eller är risken att den ger efter, vet inte hur låderna är konstrurerade och hur växlarna blockeras i parkeringsläget, tål det mycket som sagt eller kan den hoppa ur och komma i rullning :???:

Re: Parkeringsläget?

Postat: tor 09 apr 2009, 09:53
av *pettson*
Ett kalastips är att fixa handbromsen. Bilen har ju inte levererats med denna för att det var roligt endast..
Handbromsen är det som ska hålla din bil.
Förvisso klarar P läget att hålla bilen, men det är INTE BRA för lådan när du startat och foten på bromsen för att försöka rycka ur det där belastade P läget. Det är inte heller bra för motorkuddarna i längden att låsa upp allt och låta bilens tyngd vila endast på motorkuddarna.

Re: Parkeringsläget?

Postat: tor 09 apr 2009, 14:18
av Tompa R
Jag har en annan liten fundering, vad händer om man stänger av bilen med D lr R i? Går det och vad händer när man startar sen? Har inte vågat prova!

Re: Parkeringsläget?

Postat: tor 09 apr 2009, 14:33
av Robban_T5-R
Om jag fattat dig rätt nu så händer det ingenting om du stänger av i "drive" eller "backläget" förutom att du måste ändra sedan till "park" eller "neutral" om du ska starta den. Och helst ställa den i parkläget så den inte rullar iväg om handbromsen inte funkar kanon. Sen vet jag inte om lådan skulle ta skada av att stå i drive när du stänger av men det kan jag inte tänka mig!?

Dock ska man alldrig stänga av motorn när man kör det vet jag, dock vet jag inte varför men det är tydligen inte bra :???:

Re: Parkeringsläget?

Postat: tor 09 apr 2009, 14:59
av Phantom
Stänga av kan man göra, men du kan inte starta bilen. Och nyckeln får du inte ur om inte växelspaken står i P.

Re: Parkeringsläget?

Postat: tor 09 apr 2009, 15:52
av *pettson*
Ställer man lådan i Nåt av drivlägena så har man lika mycket hållkraft motsvarande friläge vid avstängd motor.