Svårstartad och går ojämnt! Volovo 850 2,5 20V -92
Postat: sön 05 apr 2009, 21:09
I vinter så dog bilen bara lite då och då, men gick alltid att starta efter ett tag. Jag fick felkoder på luftmassamätaren, bla.
För tre dagar sedan så tvättade jag motorn med mycket lågt vatten tryck, sedan så startade jag bilen och den gick mycket bra. Efter cirka 5 mil så började bilen bluddra och gå väldigt dåligt. Jag tänkte att det är väll vatten i fördelarlocket. Nu tre dagar senare så for jag och köpte nytt fördelarlock, nya tändstift och ny rotor.
Jag började med att lossa på fördelarlocket och fick mig en riktig överraskning, i fördelarlocket var det fullt med någon kletig smörja. Ja ja, jag bytte tändstiften, fördelarlocket och rotorn. När jag skulle sätta tillbaka tändkablarna så gick ena tändkabeln sönder jag bytte ut den mot en gammal traditionell tändkabel och testade starta. Men bilen gick inte igång, Då provade jag rycka ut luftmassamätarsladden och då startade bilen men gick sämre än innan tändservicen.
Mina frågor är alltså:
I vilken följd ska tändkablarna sitta i fördelarlocket?
Varför startar bara bilen med luftmassamätaren utdragen?
Vore mycket tacksam för hjälp!
För tre dagar sedan så tvättade jag motorn med mycket lågt vatten tryck, sedan så startade jag bilen och den gick mycket bra. Efter cirka 5 mil så började bilen bluddra och gå väldigt dåligt. Jag tänkte att det är väll vatten i fördelarlocket. Nu tre dagar senare så for jag och köpte nytt fördelarlock, nya tändstift och ny rotor.
Jag började med att lossa på fördelarlocket och fick mig en riktig överraskning, i fördelarlocket var det fullt med någon kletig smörja. Ja ja, jag bytte tändstiften, fördelarlocket och rotorn. När jag skulle sätta tillbaka tändkablarna så gick ena tändkabeln sönder jag bytte ut den mot en gammal traditionell tändkabel och testade starta. Men bilen gick inte igång, Då provade jag rycka ut luftmassamätarsladden och då startade bilen men gick sämre än innan tändservicen.
Mina frågor är alltså:
I vilken följd ska tändkablarna sitta i fördelarlocket?
Varför startar bara bilen med luftmassamätaren utdragen?
Vore mycket tacksam för hjälp!