Sida 1 av 2

Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 19:19
av RolandA
Hej. Min V70 -00 Classic 2,4/140 tvärskar efter 12500mil. Helt utan förvarning. Inget knackande eller bankande. Alltid servad på Volvo. Nu måste motorn ut. Skall den/går det att lyfta ur motorn rakt upp eller måste man ta den nedåt med framvagn och allt?

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 20:46
av Marlboroman
Det går alledes utmärkt att lyfta ur den uppåt, men den måste lutas ner lite på växellådssidan.

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 21:12
av CarMan
det är ju enklast att ta hela paketet nedåt, komplett med allt. då har du gott om plats.

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 21:26
av emwtur
alltså beror det antagligen på vilken utrustning du har tillgång till
/emwtur

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 22:14
av *pettson*
RolandA skrev:Hej. Min V70 -00 Classic 2,4/140 tvärskar efter 12500mil. Helt utan förvarning. Inget knackande eller bankande. Alltid servad på Volvo. Nu måste motorn ut. Skall den/går det att lyfta ur motorn rakt upp eller måste man ta den nedåt med framvagn och allt?
VAD skar? ramlager? staklager? Topplocket?

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: sön 05 apr 2009, 23:49
av emwtur
*pettson* skrev:
RolandA skrev:Hej. Min V70 -00 Classic 2,4/140 tvärskar efter 12500mil. Helt utan förvarning. Inget knackande eller bankande. Alltid servad på Volvo. Nu måste motorn ut. Skall den/går det att lyfta ur motorn rakt upp eller måste man ta den nedåt med framvagn och allt?
VAD skar? ramlager? staklager? Topplocket?
menar du att han skall plocka ner sumpen och kolla lagren den vägen innan han lyfter ur motorn ?
det kan jag hålla med om - men samtidig så är ju en skuren motor oftast ett följd-fel !
oljepump och oljekanaler skulle iallafall jag vilja kolla upp ordentligt - beroende lite på vad som skurit !

/emwtur

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: mån 06 apr 2009, 06:31
av *pettson*
Naturligtvis gör varje person som han eller hon önskar. Det är bara så poppis att skriva att motorn skar. Sen kastar man ur motorn och i många fall så kastar man även motorn i slutändan utan nån direkt kontroll. Det har väckt min nyfikenhet, detta eftersom det är ytterst få saker i motorn som kan lida så otroligt så motorn är totalt kass. Men visst händer det dock att motorn gått oljetorrt totalt och allt är väck, men det är så sällsynt. I dom flesta fall går det för en mindre summa att fixa det mesta på plats utan problem. Att slita ned t.ex tråg och kanske haka av kamremmen o demontera oljepumpen för att blåsa ur silen osv är inte några stora saker.

Sen vet jag om ett fall där kunden har slitit ur sin *skurna motor* och i ren ilska bara dumpat den brevid garaget o monterat en annan lågmilad ifrån skroten för en fet peng. En bekant köpte motorn i ena fallet för 500spänn, det enda ägaren tog var generatorn på den. Tog hem den och började strippa den. När han kom till startmotorn så var DEN SKUREN med drevet fastnat i utkastat läge. Med andra ord, startmotorn gjorde så motorn inte gick att dra runt. När den var demonterad gick motorn runt och hade kompression.
Den sitter nu idag i en 850, motorn hade gått 14000mil. En kul nyhet när man sålt den för 500?
Andra fallet jag känner till hände inte så långt efter på den verkstad jag jobbade på. Exakt samma händelse utspelade sej då. Bilen hade tvärnitat vid kallstart och motorn gick inte att rubba mera. Ägaren hade beställt motorbyte efter det att detta hänt, han hade inte beställt felsökning då motorn var *skuren*.
Med händelsen som min bekant råkade ut för, färskt i minnet så kollade min kollega startmotorn i vilket fall och där minsann var den tvärlåst i utkastat läge.
Bort med den.. runt med motorn utan problem. En startmotor senare så gick bilen igen utan problem.
Så det enda jag hoppas är att man kontrollerat VAD som hänt.

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: mån 06 apr 2009, 07:48
av RolandA
Hej Igen. Vill bara förtydliga lite om vad som skedde. Jag skrev att motorn skar. Hastigheten var ca 100-110km/h på motorväg. Tappade kraften och sedan satt troligtvis veven fast. Inga missljud. Den bara dog. Jag vill ha tips om enklaste vägen för att demontera motorn. Det går alltid att lyfta en bil på något sätt. Men hur högt ungefär? Räcker en meter?? Sedan får jag börja operera den. Den var inne en runda på Volvo's verkstad och de sade vad jag redan visste. Motor sitter fast. Har oljepumpen lagt av så motorn har gått på för lågt oljetryck? Oljetryckskontakten funkar, men visar den rätt? Ja det får bli fas två i det hela. Det enda som jag har att tillägga i nuläget är att kammarna ser kletiga ut. Ungefär som koksad olja. Tacksam för alla tips.

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: mån 06 apr 2009, 17:29
av *pettson*
min absolut första tanke är inte om det varit dåligt med olja på nåt sätt. Min första tanke är: Fanns det kylvatten? Olja är bra men det blir som sirap när tempen ökar långt förbi den rekommenderade när man är utan vatten. Motorn varmnyper helt enkelt och kokar all olja till oigenkännlighet under tiden. Kanske en vattenpump som inte skovelhjulet var så friskt på? Åker man då landsväg så går inte vattentempen upp i hela motorn. Du ser alltså inget på mätaren. Däremot blir det glödhett på en del ställen i motorn eftersom vattnet just inte cirkulerar.

Re: Motor ras V70 -00 Classic

Postat: mån 06 apr 2009, 17:39
av CarMan
hur högt du måste hissa bilen, kan du mäta på bilen (hur högt har du från mark till högsta punkt på motorhuven?

tipset är att hissa bilen först & sen sänka motorn med motorlyft, om du nu inte har tillgång till att hissa bilen vågrett