Sida 1 av 2
Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: lör 04 apr 2009, 13:06
av MikaelD
Hej.
Upptäckte för första gången igår att när bilen varit parkerad några timmar så var tomgången väldigt låg (ungefär hälften av det normala) när jag startade, den var så låg att jag fick möta upp med gasen för att bilen inte skulle dö. Detta höll i sig i ca 30 sekunder och sedan var bilen normal igen med tomgång runt 950 varv. Idag när frun skulle ha bilen så var den likadan igen och jag fick hålla lite på gasen för att motorn inte skulle dö, denna gång behövde jag inte köra iväg för att den skulle ordna sig utan gjorde det sirekt när jag backat ut från garaget. Jag har kollat luftfiltret och det såg bra ut (men har inte dammsugit det rent), alla elkablar/slangar såg bra ut och satt på plats. Jag har hört att gasspjället (ETS) kan orsaka liknande fel och att eve. rengöring av detta kan hjälpa eller kan det ha något med tomgångsventilen att göra? Har inte råkat ut för något liknande fel någon gång (förutom på min gamla SAAB 900i jag hade för några är sedan, då var orsaken en lös slang).
All hjälp mottages tacksamt, vill inte lämna in bilen om det är lätt att fixa.
Motorn är en 144 hk sugmotor 10 ventiler
/Mikael
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: mån 06 apr 2009, 21:12
av MikaelD
Svarar väl själv på mitt inlägg (kanske hjälp för någon annan?). Har i eftermiddag kollat alla gummislangar i motorrummet och alla var hela och rena. Tog även lös tomgångsmotorn/-ventilen och torkade ur den, den var lite sotig inuti. Smörjde även upp den med 5-56 och kontrollerade att den rörde sig lätt. Kollade även slangarna att de inte var igenkorkade av något. Tog även 5-56 på kontakten på tomgångsmotorn/-ventilen och satte sedan tillbaka den. <det svåraste var dock att få tillbaka de 3 slangklämmorna då det inte var skruvklämmor utan sådana som skulle tryckas ihop men det gick till sist men mycket handkraft och en del verktyg såsom skruvmejsel och tång. Efter det startade jag och bilen gick just då bättre på tomgång runt 900 varv men eftersom bilen endast fungerat dålig vad det gäller tomgången när motorn är helt kall kommer det slutgiltiga testet i morgon.
Tog även lite tid till att putsa upp i motorrummet,främst då all svart plast med lite bumper shine.
/Mikael
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 21:53
av MikaelD
Har nu fått gasspjällhuset och tomgångsventilen rengjord på verkstad och det blev bättre efter det men inte helt bra. Motorn är en 144 hk 10 ventilers sugmotor utan elektroniskt gasspjäll (bilen har lurat många verkstäder då den är en relativt sen V70 men med en tidig motor) Har nu själv justerat tomgången lite både på vajern och justerat även lite på justerskruven vid gasspjället och tomgången ligger nu på 800-900 varv med AC-kompressorn påslagen men går upp till ca 1100 varv när den slår ifrån. Under provturen kändes det som att tomgången justerade sig själv upp ca 100 varv när kompressorn var avslagen, kan tomgångsventilen göra detta automatiskt?? Funderar på att köpa en begagnad för att testa men vill gärna ha lite tips om det kan vara den. Har inte hittat några trasiga vakuumslangar och tändstiften har jag kollat på idag och de ser bra ut alla 5 inklusive tändkablarna. Bilen går precis normalt vid all annan körning.
/Mikael D
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 21:55
av MikaelD
Kom på att jag läste i någon annan tråd att smörja tomgångsventilen med lite olja då 5-56 som jag smort med inte smörjer så bra, kan det vara så? Är det någon som vet någon billig verkstad/privatperson i Tollhättanområdet som kan läsa av ev. felkod för en billig penning?
/Mikael
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 22:09
av Phantom
Bilen justerar tomgången efter effektförlusten av ac.
Jag tror du bara förvärrar felsökningen och problemet genom att skruva på spjällhuset då det inte egentligen finns en justering av tomgången på så sätt. Du försvårar då för de komponenter som ska göra detta jobb.
Men jag misstänker att pettson kommer med en liten kommentar om detta, vilket har framkommit vid tidigare trådar angående att skruva på spjällhuset för att höja tomgången.
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 22:14
av MikaelD
OK. Skall då kanske skruva tillbaka den lilla bit som jag skruvade då, det är lätt gjort. Jag har även läst Pettsons tråd tidigare.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p245742
Har även kontrollerat tändstiften idag och de ser bra ut alla 5 inklusive tändkablar.
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 22:25
av Phantom
Hur länge sedan var det tändkablarna byttes, om de någonsin är bytta?
Hur ser fördelarlocket ut samt allt som har med tändningen att göra. Gamla tänddelar är bra att byta ut för att förbättra prestandan av motorn samt få en lägre förbrukning :)
Istället för att blåsa ur/dammsuga luftfiltret kan ett byte rekommenderas, finns billigare filter än original att köpa.
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: ons 20 maj 2009, 22:30
av MikaelD
Luftfiltret är bytt 080601 (1300 mil sedan) och angående byte av tändkablar så kan jag inte svara på det. Har ännu inte tagit isär fördelardosan och kollat inuti men får göra det i morgon eller på fredag. I själva tändhatten (om det nu heter så nu mera) ser det bra ut på alla 5, inga korrosioner eller liknande.
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: tor 21 maj 2009, 22:39
av MikaelD
Då bilen går hur bra som helst på alla andra varv än tomgång borde det ju inte vara tändrelaterat? Jag funderade lite idag över hur man justerar tomgången och det görs ju på en "justermutter" vid gasvajern som i sin tur släpper alternativt spänner vajern och som då lyfter upp/släpper länkarmen som går ner till gasspjället och då justerar där. Då borde det ju inte ha någon betydelse om jag justerar den lilla blå skruven som sitter vid gasspjället eftersom samma sak händer om jag justerar tomgången vid vajern? Eller ska man inte justera på den blå skruven för att inte skruva ned tomgången för mycket (vilket jag isåfall inte förstår då det väl inte kan påverka något negativt). Tänker jag rätt?? Hög tomgång som jag nu har när bilen är varm är ju inte heller bra.
/Mikael
Re: Ojämn tomgång v70 2.5 SE -99
Postat: fre 22 maj 2009, 01:10
av *pettson*
MikaelD skrev:Då bilen går hur bra som helst på alla andra varv än tomgång borde det ju inte vara tändrelaterat? Jag funderade lite idag över hur man justerar tomgången och det görs ju på en "justermutter" vid gasvajern som i sin tur släpper alternativt spänner vajern och som då lyfter upp/släpper länkarmen som går ner till gasspjället och då justerar där. Då borde det ju inte ha någon betydelse om jag justerar den lilla blå skruven som sitter vid gasspjället eftersom samma sak händer om jag justerar tomgången vid vajern? Eller ska man inte justera på den blå skruven för att inte skruva ned tomgången för mycket (vilket jag isåfall inte förstår då det väl inte kan påverka något negativt). Tänker jag rätt?? Hög tomgång som jag nu har när bilen är varm är ju inte heller bra.
/Mikael
Nej du tänker inte rätt om tomgångsjusteringen. Tomgången är inte manuellt justerbar. Tomgången sköts av en separat tomgångsmotor. Ett spjäll som sköts av styrdonet.
är tomgången felaktig får du leta efter tjuvluft eller så får du laborera med tomgångsmotorn, eller för den delen byta den om den är kass.
Visst kan du skruva på spjällskruven och på länken till gasrullen. Även på vajern. Allt slutar med att du får montera bort rubbet och kalibrera detta för hand i värsta fall. Nu undrar jag lite grand ändå, nåt jag gärna frågar öppet..
Vad är det som gör att man skiter fullständigt i att sätta sej in i ett systems konstruktion/ funktion och man ändå liksom bara ger sej in och skruvar?
Hade detta varit en färgtv.. man då petat in mejseln då utan att veta vad man gjorde? Min gissning är att du inte hade gjort det. Är det bara för att man då riskerade att få ström i sej?..
Enda sättet att göra ett bra jobb, oavsett vad man jobbar med är att man VET VAD MAN GÖR, för att veta det sätter man sej in i problemet INNAN.. man försöker åtgärda.