Sida 1 av 2
Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 17:46
av valpensteiner
ska senare idag ta bort kardanen , och undrar vad för verktyg som behövs?
antar att den sitter typ 6 bult fram , 6 bult bak och två i mitten ?
bara antaganden , men nån vet väl ??
går det sen att bara skruva bort vinkelväxeln?
4wd funkar mkt bra , men ljudet som låter ........hörs ett par 100 meter
V70XC-99 manuell
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 19:05
av *pettson*
valpensteiner skrev:ska senare idag ta bort kardanen , och undrar vad för verktyg som behövs?
antar att den sitter typ 6 bult fram , 6 bult bak och två i mitten ?
bara antaganden , men nån vet väl ??
går det sen att bara skruva bort vinkelväxeln?
4wd funkar mkt bra , men ljudet som låter ........hörs ett par 100 meter
V70XC-99 manuell
Nu vet jag inte om det spelar roll. MEN för säkerhets skull notera vilken bult som satt var. Detta ifall dom agerar balansering samtidigt.
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 19:54
av valpensteiner
mja nej bultar inverkar inget , och kardan axlar har ju varit separat balanserade sen dacke :lol:
var mer nyfiken på vad det sitter med,, insex , inbuss intolv , torx ?? antar att man garanterat står där med fel verktyg
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 20:27
av ketto
Gör ett märke först över hela så du vet att den hamnar rätt nästa gång, alltså, när kardan är monterad på vinkelväxel, likadant mot viscon!
Sitter me insex
Och om du ska bort me vinkelväxel måste du demontera höger drivaxel oxå, annars blir de svårt, eller rättare sagt, omöjligt! :lol:
Ska demontera kardan ja me ihelgen har ja tänkt, tar en halvtimme eller nåt sen är den borta!
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 21:35
av Sparkz
Kardanen KAN vara balanserad med olika långa bultar, så håll ordning på dem tills du har kollat så alla är lika långa.
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 22:05
av *pettson*
valpensteiner skrev:mja nej bultar inverkar inget , och kardan axlar har ju varit separat balanserade sen dacke :lol:
var mer nyfiken på vad det sitter med,, insex , inbuss intolv , torx ?? antar att man garanterat står där med fel verktyg
Då säljer säkert volvo balansbultarna för att det är roligt.. och instruktionerna kanske finns för att skapa merjobb?
Eller.. så KAN det vara så.
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 22:17
av CarMan
jag har aldrig stött på en bil med olika långa bultar alla är alltid lika långa & lika långa som på de andra bilarna (syns hur långt in de är skruvade)
vinkelväxeln går att demontera utna att ta bort kardan helt från bilen.
bilen går att köra utan kardan, men med vinkelväxel.
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 22:24
av valpensteiner
då måste volvo vara ensamma om det
verkar ologiskt att gå från nåt bra till det sämre ,(om det inte är så att dom ska användas OM man har obalans ?? eller)
men ok är det så är det , det skulle adrig hänt med en riktig volvo ,när dom fanns (V90 sista)
men men rev inte ner det , utan renoverade det i stället , en burk typ 5-56 sprayade jag efter kardan , och nu är det fixat..
nu funkar det kanske ett tag eller tills man sålt bilen . :lol:
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: ons 01 apr 2009, 22:35
av Nexus
Nu blev jag genast nyfiken på vad det var som strulade :D
Re: Demontera kardan axel , vad behövs ?
Postat: tor 02 apr 2009, 01:25
av goransson89
att det finns "balanseringskruvar" beror nog förmodligen på att sakerna ska bli BÄTTRE inte sämre, förmodligen är själva stången balanserad den med, men för att undvika så mycket vibbrationer som möjligt så kanske skruva finns där? När du märker att det är obalans så är det jätte mycket obalans. med tanke på hur fort kardanen snurrar och hur många tusen varv den snurrar på en timme t.ex så kan det va bra att slippa så mycket obalans som möjligt för att skona lager osv.