V70 -00 Låg ojämn tomgång med felkoder
Postat: mån 30 mar 2009, 23:51
Hej, jag har försökt strukturera mitt problem och lagt in så mycket info som jag kan komma på att jag har i frågan. Är mycket tacksam för tips på (till en början enkla/billiga) åtgärder i felsökningssyfte för att säkerställa att man byter/reparerar rätt pryl.
Bilen:
Volvo V70 -00 med motor B5244S 140 hk samt 5-stegad automatlåda, 17800 mil.
Problemet/symptomen:
Fick ett antal felkoder samt viss driftstörning.
Tomgången är låg och ojämn, ligger oftast runt 700 rpm, men kan pendla mellan 600-1000 rpm (både kall och varm motor). Om bilen står på tomgång och jag börjar gasa försiktigt så sjunker varvtalet till en början för att sedan öka och till synes fungera normalt. Eftersom jag kör automat så gör detta att bilen inte har någon märkbar dragkraft på tomgång och när man gasar så "dippar" varvtalet först vilket gör att man startar med ett ryck när den väl svarar på gasen. När man är igång och kör så märks inget, bränsleförbrukningen är normal och bilen beter sig som vanligt. Dagen innan problemet uppstod så hade jag tvättat bilen (men ingen motortvätt) och sedan kört 17 mil utan någon störning.
Felkoderna (med förklaringar hittade på nätet):
P0135 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 1 (främre lambdasond)
P0141 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 2 (bakre lambdasond)
P0443 - EVAP Purge Solenoid Valve 1 Control CKT
P0505 - Idle Control System Malfunction
P1671 - Volvo CMP Actuator Performance Problem Or Signal Out Of Range CMP=Camshaft Position
Provade åtgärder:
Allmänn syning i motorrummet på insugssidan utan att hitta något fel/trasigt.
Sprejat startgas runt insuget utan någon märkbar påverkan.
Tidigare åtgärder:
Bilen var inne på service (17000-mil) och borde ha fått tändstiften utbytta och vevhusavluftningen rengjord, förutom "det vanliga". Dessutom byttes den främre lambdasonden (hade felkod P0135 aktiv då, tidigare P0130). Bilen gick sedan bra, utan problem, och hade gått ungefär 200 mil efter servicen då det här problemet uppstod.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan ge tips som är billigare än luftmassemätare eller spjällhuset...
Har små misstankar om tomgångsmotor eller att verkstaden inte rengjorde vevhusavluftningen ordentligt, men det hoppas jag verkligen inte för då måste jag hitta en ny verkstad eller flytta till hus.
Tack på förhand!
Bilen:
Volvo V70 -00 med motor B5244S 140 hk samt 5-stegad automatlåda, 17800 mil.
Problemet/symptomen:
Fick ett antal felkoder samt viss driftstörning.
Tomgången är låg och ojämn, ligger oftast runt 700 rpm, men kan pendla mellan 600-1000 rpm (både kall och varm motor). Om bilen står på tomgång och jag börjar gasa försiktigt så sjunker varvtalet till en början för att sedan öka och till synes fungera normalt. Eftersom jag kör automat så gör detta att bilen inte har någon märkbar dragkraft på tomgång och när man gasar så "dippar" varvtalet först vilket gör att man startar med ett ryck när den väl svarar på gasen. När man är igång och kör så märks inget, bränsleförbrukningen är normal och bilen beter sig som vanligt. Dagen innan problemet uppstod så hade jag tvättat bilen (men ingen motortvätt) och sedan kört 17 mil utan någon störning.
Felkoderna (med förklaringar hittade på nätet):
P0135 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 1 (främre lambdasond)
P0141 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 2 (bakre lambdasond)
P0443 - EVAP Purge Solenoid Valve 1 Control CKT
P0505 - Idle Control System Malfunction
P1671 - Volvo CMP Actuator Performance Problem Or Signal Out Of Range CMP=Camshaft Position
Provade åtgärder:
Allmänn syning i motorrummet på insugssidan utan att hitta något fel/trasigt.
Sprejat startgas runt insuget utan någon märkbar påverkan.
Tidigare åtgärder:
Bilen var inne på service (17000-mil) och borde ha fått tändstiften utbytta och vevhusavluftningen rengjord, förutom "det vanliga". Dessutom byttes den främre lambdasonden (hade felkod P0135 aktiv då, tidigare P0130). Bilen gick sedan bra, utan problem, och hade gått ungefär 200 mil efter servicen då det här problemet uppstod.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan ge tips som är billigare än luftmassemätare eller spjällhuset...
Har små misstankar om tomgångsmotor eller att verkstaden inte rengjorde vevhusavluftningen ordentligt, men det hoppas jag verkligen inte för då måste jag hitta en ny verkstad eller flytta till hus.
Tack på förhand!