Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#281906
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle

När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
#281913
Sparkz skrev: Givarna kommer i en sats med både vänster och höger. Heter 9162612 och kostar en dryg tusenlapp om jag minns rätt. Du behöver släppa ner tanken lite för att få upp kablarna. Klipp bort de gamla givarna, tejpa på de nya kablarna och dra upp.
Jag lossade kontakterna från kontaktstycket ( går att ta isär enkelt) , band fast ett snöre i kontakterna , drog ner alltihop under bilen, lossade kontakterna på dom nya sensorerna och tejpade dit dom på snöret och drog och knuffade upp sladdarna igen.
det gick ganska smidigt utan att sänka tanken . jag gav omkring tusenlappen på AD för sensorerna .

/emwtur
#281915
unlock26 skrev:
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle

När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
men om sensorn mäter avbrott - så lär väl inte boxen ha med saken att göra ?

Man kan ju kontrollmäta i kontakten i skuffen om man vill vara säker ....

/emwtur
#281928
unlock26 skrev:Saxar från annat forum: Får man felkod 3-1-4, givare höger bak mm, så brukar de va i boxen lödningarna har gett sig, ligger och glappar!
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle
Jag antar att "mccalle" fick avbrott när han mätte och inte 1100 ohm !
hade han gått bara på felkoden så hade jag rekommenderat att mäta upp sensorn först, och precis som du säger inte lita blint på felkoden.
Det är lätt att missa info i tidigare inlägg..

/emwtur
#282055
:( Verkar som om de två bilderna som beskrev hur man skulle mäta har fallit bort.
Jag gjorde en notering om 2 - 10 V bak, 1 - 17 H bak , 11 - 4 V fram, 18 -3 H fram.
men vilken är stiften?
Någon som kan upplysa en som är i mätartagen
#282105
ketto skrev:Annars har ju Sparkz gjort en jättefin här! :wink:

*EDIT* Pelle, du har ju skrivit i denna tråd!


http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... BS#p280620
Jo, Sparkz bilder är superbra. :-)-) Och jag tänker inte göra en ny beskrivning(behövs ju inte)
Men när jag skulle in och kika tidigare så var nog den server nere som de bilderna ligger på.

/P-B
#282129
unlock26 skrev:
mccalle skrev:Japp, var ute och mätte resistansen precis. Alla låg strax över 1000 Ohm, utom HB (Höger Bak). Så det är den som är trasig.
Hur går jag vidare? Kan inte ett skvatt om ABS. Tacksam för mer hjälp.
/Calle

När det är höger bak så kan det även vara abs boxen och det klassiska med lödningarna,
och just 96or är väll kända för att ha mer fel på den biten än övriga kullar...
- Med ABS-box, menar ni då den boxen i motorrummet där jag mätte upp 1000 Ohm (alltså boxen med det svarta plastlocket som man fäller upp, se tidigare bilder) ? Lödningarna...i kontakten eller?

- Så bara för att det blev "avbrott" när jag mätte resistansen på höger bak så måste den givaren inte vara sönder? Känns ju trist att lägga 1000 spänn och massa jobb om den inte är trasig. Ska ta och mäta direkt över givaren istället. Om den fungerar som det ska så e det väl kabelbrott eller nåt annat "fel" på vägen.

-Om man byter givare Höger Bak (den som troligen är trasig), släcks kontrollampan på instrumentpanelen automatiskt då? Har besiktning om men månad och om ABS-lampan lyser så får man underkänt.
Skulle gärna vilja kunna läsa felkoder (och även släcka kontrollampor), men har lusläst de flesta inläggen på forumet och det verkar inte som ngn kan rekommendera en felkodsläsare som fungerar till 850- 96 (får gärna fungera till andra bilar oxå såklart:))


-Eftersom jag inte är så snabbtänkt så fattar jag inte 100% av Sparkz beskrivningen hur man byter givaren höger bak, så jag gör ett försök så får någon hojta till om jag fattat fel:

1. För att komma åt det gula kontaktsytycket bakom baksätets ryggstöd så ska golvluckan tas bort. Sitter golvluckan under där reservhjulet ligger, dvs reservhjulet måste tas ut först?
2. Locken på sidorna i bagageutrymmet ska tas bort. Är detta några lock som man ser när man tittar in i bagageutrymmet? Är det de filtklädda "sidorna" som menas?
3.De 4 skruvarna som ska lossas, de som håller fast främre delen av golvet. Jag fattar inte riktig vad som menas med "golvet". Är golvet =filtmatta eller är golvet=metall?
4. Kablarna kommer upp någonstans som jag inte förstår var! Sitter givarna fast i änden på dessa kablar eller??
5. Är det knepigt att byta givaren sen? Hur? Bild vore grymt uppskattat.

Thanx /
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]