Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falo6934
Hej
Jag har en 850 Glt -97a som har problem med batteriet tar slut efter bara någon dag :(
Vi en snabb felsökning på pakeringen (ska titta lite mera på det till helgen) så visar det sig att huvudreläet vid kylaren inte släpper när jag stänger av bilen. Jag har provat att rycka säkringarna en och en men det släpper inte så jag måste lyfta minus polen på batteriet. Jag har även knackat lite på reläet men det hjälper inte.
Är det är reläet som är dåligt eller kan det få styrsignaler från något annat håll?
Någon som har några ideer/tips på vad det kan vara?

Mvh Linus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska hänga kvar en minut eller två efter att du har stängt av, men ligger det kvar längre än så är det fel.
av Falo6934
Hej
Reläet släpper inte alls oavsätt hur länge jag väntar. Jag kopplade in en fluke och satten den på 300mA och den gick i botten direkt. Jag kopplade ur varje säkring var för sig med fluken ansluten mellan batteriets minus pol och kablen som ska anslutas dit utan att strömförbrukningen gick ner.
Så frågan är om det är reläet eller om den får en felaktig styrsignal och var kommer den i från i så fall eller kan det vara något annat??
av Mackansglt
Hade en gång i tiden en gammal Nissan som betede sig likadant. Den drog ut batteriet på ett par timmar. Gjorde som du, mätte strömmen vid batteriet och drog ur säkring efter säkring utan att strömmen minskade. Till slut när alla säkringar var provade började att koppla loss generatorn och vips då försvann tjuvströmmen. Köpte en begagnad generator och sedan funkade allt igen. Kanske kan vara något liknande för dig.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Motorstyrenheten jordar relät när det ska dra, så antingen den eller så hittar kabeln jord på vägen dit.
av Falo6934
Jag har nu kollat generatorn och den är det inte.
Felet är inte konstant utan bilen måste startas eller att tändningen slås på för att felet ska uppkomma.
Det kan tänkas att det är motorstyrenheten som bråkar med mig.
Jag har tidigare haft problem med jord punkterna i motorrummet och jordfel kan ju ge ifrån sig riktigt konstiga fel. Är det någon som vet var jordpunkterna sitter på den sidan där motorstyrenheten sitter?
Ska se om jag kan testa med ett annat relä också så jag kan utesluta det.
av Falo6934
Den är kollad nu och den är det inte.
Vilka nummer ska man titta på när man letar efter en annan stybox och från vilka årsmodeller passar?
850 från 97 har ju ODB2 och inte den vanliga kontrollenheten i motorrummet.
Tack för de bra tipsen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta numret på styrenheten och sök på det på bildelsbasen eller laga. Alltid bäst att söka på art. nr. om det finns.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]