Sida 1 av 2

850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 17:21
av metalHJ
Som rubriken avslöjar är jag i tankarna att köpa en 850 GLT som ersättare till min 960 (960'in tänkte jag ha som ett projekt i hobbysyfte :) )

Då jag är väldigt bilburen måste jag därför ha något väldigt pålitligt och beprövat, som även går att skruva med själv då meckandet är en del av mitt intresse. Jag slopar T5'an som bruksbil då jag är rädd att de flesta exemplar är hårt körda, och således opålitliga. Och dels är det fler prylar som kan strula i T5 motorn... Jag tror bestämt att jag nöjer mig med 170 Hk till brukskörning :)

* Så vilka årsmodeller är att föredra? Skiljer det något i motorerna mellan äldre och nyare?
* Hur är transmissionen? (Har hört rykten om att tidiga 850 bilar hade strul med drivlinan)
* Ungefärlig bränsleförbrukning? Kan jag räkna med under litern vid NORMAL sansad körning?
* Överlag, vilka svaga punkter har modellen?

MVH/ Pontus alias metalHJ

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 18:57
av Volvosson
Har ägt en 850 Glt Automat 97'a i 4 års tid, och varit nöjd till största delen.

Den har hela tiden gått kanonbra i maskin o automatlåda och alltid startat.
Däremot har den alltid varit törstig. T.o.m vid lusig gubbkörning eller lång-
körning har det varit omöjligt att komma under 1 liter/mil. Förbrukningen
låg vanligtvis vid uppmätning av blandad körning mellan 1,2 - 1,5 liter/mil.

Min högst personliga åsikt är att de senare modellerna 95-97 är att föredra.
Som alltid gäller att en välservad bil är att föredra, då särskilt oljeservicen.

Saker att se upp med. En del av detta har jag själv råkat ut för:

Läckande packbox mellan motor och låda (dyrt)
Krånglande Ecc-anläggning (kan bli dyrt)
Igenslammad vevhusventilation
Vinda eller skeva bromsskivor
Knäppande/knakande drivknutar (vid fullt rattutslag)
Stolvärmen ur funktion (kallt om röva o kan bli dyrt på Volvoverkstan)
Och som på de flesta andra bilar är det ofta krångel
med bromsskivor/bromsok och handbroms där bak.
Därför gäller det att regelbundet bromsa hårt från
fart så att skivor/klossar och ok får lite motion :wink:

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 19:40
av Marlboroman
metalHJ skrev:Jag slopar T5'an som bruksbil då jag är rädd att de flesta exemplar är hårt körda, och således opålitliga. Och dels är det fler prylar som kan strula i T5 motorn...

* Hur är transmissionen? (Har hört rykten om att tidiga 850 bilar hade strul med drivlinan)
Vad gäller hårt körda så vette fasen om glt är bättre än turbo, slöare bilar brukar man piska jhårdare istället. Vad gäller buskörning så är det bättre att titta på ett spcifikt exemplar än generellt, det är min uppfattning i alla fall.

Jodå, de flesta kommer ihåg att det va strul med lådorna på de tidiga. Däremot är det sällan folk kommer ihåh den massiva återkallningen volvo gjorde för att sortera ut det felet. Vid det här laget så har de få "felaktiga" lårona som slapp igen antingen rasat eller så funkar de hur fint som helst och lär fortsätta att göra vid normalt brukande.

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 19:45
av Loner
Jag hade en 92:a i 3 år, sörplade i sig 0,89 i snitt under dom 3 åren, så direkt törstig tycker jag inte den var.

/L

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 21:46
av Jimmie
Min GLT är rätt törstig, men om man verkligen prövar så kan man landa på 0.8-0.9. Men då är det verkligen söndagsbilistvarning. Körde Amsterdam tur/retur för nån vecka sen, med full bil och det resulterade i förbrukning omkring 1.2-1.3. Så det är till att leva med i alla fall.

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: ons 18 mar 2009, 22:09
av metalHJ
Tackar för svar!

Vad finns det för andra snålare motoralternativ? 1.2 lit/milen är ju nästan mer än vad min 960 dricker nu, och den har ändå större spis :roll: Snålar jag ordentligt med 960'in kan jag landa på litern milen... Med 850'in borde jag kunna bräcka det tycker jag!

Dock kan jag leva med det, men en av anledningarna till att jag sneglat på 850 var för att jag trodde att de skulle vara lite snålare än 900 serien iaf. Hade en kollega som hade en 855'a, som enligt honom låg på 0.7-0.8. Dock var det ingen GLT, utan mindre motor men ändå ganska pigg får jag säga. Så vad har 850'in för motoralternativ? :)

Någon som upplever GLT'n som slö? Eller är det bra med krut?

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: tor 19 mar 2009, 05:32
av ÖrjanS
satsa på turbo medellen..
Min s70 glt drar 1,1-1,2 vid lugn körning och tantens v-70 awd chippad och med större turbo ~250 hk drar ganska precis 1.1 liter milen.... Helt klart satsa på Turbon. tycker jag...
När allt kommer omkring så är det inte Såå mycket mer som kan gå sönder på en turbo bil....

å varför tanten åker rolig snurbo bil å jag slö gubb bil det vette f-n..men så har det blivit....
Kan ha nåt att göra med att den stooora stereon sitter i s-70 in :D

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: fre 20 mar 2009, 17:08
av metalHJ
Vad tror ni om denna T5'a? Med tanke på priset känns den väldigt rimlig... http://www.blocket.se/vi/20424387.htm?ca=12_s

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: fre 20 mar 2009, 17:58
av Bengan75
Finns garanterat besiktigade och skattade bilar för samma peng.. Jag gav 25 för min i höstas och den va riktigt fin.

Re: 850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?

Postat: fre 20 mar 2009, 18:42
av Henke850
Jag har visserligen en 850se 10v 144hk men SOPPAFÖRBRUKNINGEN skulle jag säga. Ca 0,9 blandat landar jag på. Hyffsat bra ekonomi på landsvägskörning faktiskt även med last. Förutom motorerna är väl bilarna nästan samma vad jag vet.

Mina problem på 6000mil (19-25k) har varit:

Slitna hjullager fram (börjar mullra och låta illa)
Dålig parkeringsbroms
Strålkastartorkarmotorerna gav upp
Stolsvärme, en riktig kvalitetslösning med en liten sladd som hänger fritt under stolen och går av :roll:
Lite rost på bakluckan'
Lite ryck vid gasuppsläpp på högre varv (övre motorfäste, en bussning)

Men ändå en redig bil som aldrig är tjurig utan alltid startar och går fint, är nöjd trots allt :)