850 GLT som bruksbil, vad bör jag se upp med?
Postat: ons 18 mar 2009, 17:21
Som rubriken avslöjar är jag i tankarna att köpa en 850 GLT som ersättare till min 960 (960'in tänkte jag ha som ett projekt i hobbysyfte :) )
Då jag är väldigt bilburen måste jag därför ha något väldigt pålitligt och beprövat, som även går att skruva med själv då meckandet är en del av mitt intresse. Jag slopar T5'an som bruksbil då jag är rädd att de flesta exemplar är hårt körda, och således opålitliga. Och dels är det fler prylar som kan strula i T5 motorn... Jag tror bestämt att jag nöjer mig med 170 Hk till brukskörning :)
* Så vilka årsmodeller är att föredra? Skiljer det något i motorerna mellan äldre och nyare?
* Hur är transmissionen? (Har hört rykten om att tidiga 850 bilar hade strul med drivlinan)
* Ungefärlig bränsleförbrukning? Kan jag räkna med under litern vid NORMAL sansad körning?
* Överlag, vilka svaga punkter har modellen?
MVH/ Pontus alias metalHJ
Då jag är väldigt bilburen måste jag därför ha något väldigt pålitligt och beprövat, som även går att skruva med själv då meckandet är en del av mitt intresse. Jag slopar T5'an som bruksbil då jag är rädd att de flesta exemplar är hårt körda, och således opålitliga. Och dels är det fler prylar som kan strula i T5 motorn... Jag tror bestämt att jag nöjer mig med 170 Hk till brukskörning :)
* Så vilka årsmodeller är att föredra? Skiljer det något i motorerna mellan äldre och nyare?
* Hur är transmissionen? (Har hört rykten om att tidiga 850 bilar hade strul med drivlinan)
* Ungefärlig bränsleförbrukning? Kan jag räkna med under litern vid NORMAL sansad körning?
* Överlag, vilka svaga punkter har modellen?
MVH/ Pontus alias metalHJ