Sida 1 av 1
Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: sön 15 mar 2009, 11:40
av EvilAngel
Hej!
Jag har en volvo s70 2.5, som går välldigt ryckingt vi lägre varv..
När den står på tomgång låter den som en V8?? Men sen ibelnad låter den normalt?
Jag mistänker även att den kan gå dåligt på högre varv me, bara de att jag ej kan uppfatta den ojämna gången lika tydligt då iome att motorn har ett högre varvtal..
Jag har försökt kolla vid olika temeraturer om det är ngn skillnad, men den beter sig likadant även fast den är varmkörd eller ej.
Jag har bara haft bilen i ca 2 veckor, jag har svårt att kunna ställa ngra symtomer längre bak i tiden.
Bilen blir väldigt slö, ibland kan jag knappt ta mig upp för en backe utan att behöva lägga i en låg växel, även om jag kommer med fart. Jag har kört samma backe hem med min Volvo 850 GLT, o kan ta den på 5 växel. Nu måste jag ner till 3:ans växel för att ta mig upp??
Jag kan tycka mig höra att det är ngt hål i främre delan av avgassystemet, kanske så långt fram som till grenröret..
Kan det påverka?
På min 850 hade jag ju min lilla kära felsökningsdosa i vänster om motorutrymmet, men var sitte den å den här bilen då?
Är inte rädd för att pilla o skruva, böt topplockspackning o styrväxel på 850 innan, så ge mig gärna tips om hur kan komma till rätta med detta.
PS Problemet är ej konstant, det kommer o går med jämna mellanrum...
MVH Markus
Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: sön 15 mar 2009, 11:53
av *pettson*
du har gjort nåt så basic som att kontrollera tändstift, rotor och lock?..
Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: sön 15 mar 2009, 12:47
av EvilAngel
Hej Pojk!!!
Kan inte hitta din sida:(..
Nä jag har inte gjort ngt basic ennu, ska nu i skriven stund ta mig till garaget o kolla o se vad jag kan hitta..
Vet dock inte helt vad eller var jag ska börja. Skulle behöva ett par nya tändstift o kablar till fördelare osv.. Men nu står jag just på ruta noll..
Ska även kolla upp om det fins ngt hål vid grenröret.. kanske är flexen eller dyligt..
Komptest kan man ju göra, o rycka o slita i lite kablar osv.. Men skulle bra gäran vilja läsa av felkoder om det går.
Behöver jag ngn speciell makapär för den den grejen eller?
Hur är det med bränslesystemet på bilen? Är det separat?
Ska skaffa mig haynes så snart jag kan för den brukar kunna hjälpa en del. Bilen i övrigt funkar ju som den ska.
Man kanske ska kolla o se om den har kuggat? Hehe.. ja det va felet sist när jag hade bytt topplockspackning:)
Jag hade satt dit distansbrickan för slarvigt, den hoppade och remmen kuggade 2 hack. Då gick bilen som en påse med nötter kan jag lova.
Vevhusvent? Vacum? Soppafilter? Har lite o gå igenom.:)
Håller tummarna för att jag har 5 Cylindrar o inte 4 i motorn!!!!
Ha en trevlig söndag pojk!!:))
Mvh Markus
Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: sön 15 mar 2009, 13:35
av Phantom
Du behöver en felkodsläsare för att få ut dina felkoder i din bil. Finns att köpa från några hundralappar, alternativt åka till någon bilverkstad som kan göra det åt dig.
Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: sön 15 mar 2009, 22:22
av *pettson*
jag vet att min sida inte är uppe ännu.. MEN nu kan jag ge det glädjande beskedet att jag fått till allt hos alla parter. Nu ska bara sidhelveten upp.

Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: tis 24 mar 2009, 21:23
av EvilAngel
Ja hej alla galningar!
Hur gick det för mig då o mitt problem med att bilen bara gick på 4 cylindrar?
Åkte ut förra helgen för att göra en lättare rekning av vad det kunde va, hade inga nya tenstift eller kablar o byta med...
Så den turen blev ganska kort, i stort sätt så kollade jag bara tändstiften och villket skick o mått dom hade.
De första fyra var helt okej, men den sista helt svart o jävlig!!!
Hmm... hade inga stift liggande heller.. Skit, va inte mycke o göra än att åka hem vänta tills jag kunde skaffa lite mer grejor.
Nu i skriven stund har jag presis kommit hem efter min andra runda i garaget. Så tidigare idag har jag handlat ROTOR, FÖRDELARLOCK, TÄNDKABLAR, SPOLE, TÄNDSTIFT. För jag vill inte stå där utan grejor när man väl sätter igeång..
Bytte självklart tändstiften först, o vart jag inte glatt överaskad!!! Den gick som den skulle igen!!!
Hmm..?? Va ska jag med alla dessa andra prylar till nu då? Jaja jag sätter dit dem med, för jag såg på kablarna att det stod 98 på dom gamla så det skadar väll inte att byta dem med..
Sagt o gjort så bytte jag allt!!
När jag däremot tog bort bajonettfattningen till vehuset, så komm det ut GULGLASS!!!!!???... AssÅ Nån tårta har tryckt in en glass i vevhusventen!!! Det såg helt galet ut där, o de 2 rören va helt täppta. Samt att ett av rören va av.. det mindre av dem. Så nästa helg blir det till o plocka ner insuget o göra en riktig vårstädning i o runt vehusventet.
Kan jag använda egna slangar eller måste jag köpa ngn speciell variant? Gå det på mycke om jag ska byta hela den där burken mä?
Men vad för skada tar bilen av att vehusventet är täppt? Kan det ha ngt att göra att ett av mina stift har gått?
PS. På vägen hem efter garegeturen ikväll. Så upptäkte jag att bensinförbrukningen sjönk nå hejdlöst, så ngt rätt måste jag gjort ikväll:))
Annars verkar det som om jag gjort ett bra köp:)
MVh Markus!
Re: Volvo S70 2.5-97 Går på 4 Cylindrar?
Postat: tis 24 mar 2009, 23:03
av *pettson*
EvilAngel skrev:Ja hej alla galningar!
Hur gick det för mig då o mitt problem med att bilen bara gick på 4 cylindrar?
Åkte ut förra helgen för att göra en lättare rekning av vad det kunde va, hade inga nya tenstift eller kablar o byta med...
Så den turen blev ganska kort, i stort sätt så kollade jag bara tändstiften och villket skick o mått dom hade.
De första fyra var helt okej, men den sista helt svart o jävlig!!!
Hmm... hade inga stift liggande heller.. Skit, va inte mycke o göra än att åka hem vänta tills jag kunde skaffa lite mer grejor.
Nu i skriven stund har jag presis kommit hem efter min andra runda i garaget. Så tidigare idag har jag handlat ROTOR, FÖRDELARLOCK, TÄNDKABLAR, SPOLE, TÄNDSTIFT. För jag vill inte stå där utan grejor när man väl sätter igeång..
Bytte självklart tändstiften först, o vart jag inte glatt överaskad!!! Den gick som den skulle igen!!!
Hmm..?? Va ska jag med alla dessa andra prylar till nu då? Jaja jag sätter dit dem med, för jag såg på kablarna att det stod 98 på dom gamla så det skadar väll inte att byta dem med..
Sagt o gjort så bytte jag allt!!
När jag däremot tog bort bajonettfattningen till vehuset, så komm det ut GULGLASS!!!!!???... AssÅ Nån tårta har tryckt in en glass i vevhusventen!!! Det såg helt galet ut där, o de 2 rören va helt täppta. Samt att ett av rören va av.. det mindre av dem. Så nästa helg blir det till o plocka ner insuget o göra en riktig vårstädning i o runt vehusventet.
Kan jag använda egna slangar eller måste jag köpa ngn speciell variant? Gå det på mycke om jag ska byta hela den där burken mä?
Men vad för skada tar bilen av att vehusventet är täppt? Kan det ha ngt att göra att ett av mina stift har gått?
PS. På vägen hem efter garegeturen ikväll. Så upptäkte jag att bensinförbrukningen sjönk nå hejdlöst, så ngt rätt måste jag gjort ikväll:))
Annars verkar det som om jag gjort ett bra köp:)
MVh Markus!
Är det så geggigt så använd alltihopa ifrån volvo. Både slangarna och fållan. Notera att gegget är så kallad *sludge* och den uppstår för att motorn aldrig hinner få upp oljetempen. När tempen väl är uppe så ångar vattnet och övriga restprodukter snabbt ur.
Btw.. sidan är uppe nu så du syns det hur det ser ut därinunder (B5252s)