Sida 1 av 2

850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 14:48
av MartinGW
Tjenare, ny på forumet och inte heller super haj på att meka med bilar..

Det är så att jag har en 850 från 93, en GLE. Det vill säga att sitter en 10 ventilers 2,5 liters 5-cylindrig motor i den.

Den startar inte och efter en hel del felsökning har jag kommit fram till att:
  • Startmotorn går, utan någon onormal belastning
  • Motorn går runt skapligt lätt
  • Bensinpumpen går och jag får bränsle in i cylindrarna
  • Jag har, i mina ögon, fin gnista
  • Rotor och fördelare ser fina ut och är bytta för ung- ett år sen. Tändkablar lika så
Trotts detta startar inte bilen ens på startgas och jag börjar fundera på vad det kan vara egentligen...
Känns som om jag testat det mesta.

Någon som har en idé om problemet?

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 19:32
av Phantom
Hur/när uppstod problemet?
Körde du en kort eller lång sträcka innan du stängde av bilen som nu inte startar?
Har du kontrollerat om du har några felkoder?

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 19:35
av MartinGW
Phantom skrev:Hur/när uppstod problemet?
Körde du en kort eller lång sträcka innan du stängde av bilen som nu inte startar?
Har du kontrollerat om du har några felkoder?
Körde hem från skolan (ungefär 1,5 mil) ställde bilen över natten och morgonen efter startade den inte, var ungefär 2 månader sen. Kanske ska nämnas att den dagen var det ca -30 grader ute så trodde det var pga kylan den inte startade, men som sagt så har den inte kommit igång sen dess trots att den fått stå i varmgarage ett tag.

Felkoder har jag kollat men kontakterna verkar vara borta i vissa av socklarna... Och de som finns kontakter i får jag bara 1-1-1

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 20:01
av kebabpizza
Sträng kyla = kärv motor kan ju få en (alltför slapp) kamrem att kugga över.

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 21:59
av MartinGW
kebabpizza skrev:Sträng kyla = kärv motor kan ju få en (alltför slapp) kamrem att kugga över.
Det kan det alltså? För det är vad vi har gissat och jag har monterat av yttre kamremskåpan och konstaterat att kamaxlarna är i fas med varandra i alla fall. Men däremot hade jag inte möjliget att vrida runt motorn så jag fick märkerna på exakt rätt plats och alltså har jag inte kunnat kolla om kamaxlarna stämde med vevaxeln.

Ska ner och försöka vrida runt motorn imorrn och kolla om detta är felet... Tack för tipset :D

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 22:18
av andreas 80
Hur verkar det med kompressionen? Går motorn runt ovanligt lätt?

Om man försöker starta om och om igen kan det hända att man tvättar bort den oljefilm som finns på cylinderväggarna med den bensin som sprutas in. Då kan det hända att motorn tappar sin kompression och är mycket svårstartad.

Finns flera trådar om detta problem.

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 22:30
av *pettson*
MartinGW skrev:Tjenare, ny på forumet och inte heller super haj på att meka med bilar..

Det är så att jag har en 850 från 93, en GLE. Det vill säga att sitter en 10 ventilers 2,5 liters 5-cylindrig motor i den.

Den startar inte och efter en hel del felsökning har jag kommit fram till att:
  • Startmotorn går, utan någon onormal belastning
  • Motorn går runt skapligt lätt
  • Bensinpumpen går och jag får bränsle in i cylindrarna
  • Jag har, i mina ögon, fin gnista
  • Rotor och fördelare ser fina ut och är bytta för ung- ett år sen. Tändkablar lika så
Trotts detta startar inte bilen ens på startgas och jag börjar fundera på vad det kan vara egentligen...
Känns som om jag testat det mesta.

Någon som har en idé om problemet?

Felet är troligen att motorn går runt skapligt lätt. Den ska INTE gå runt lätt. Du har kompression den ska jobba emot, det gör den tydligen inte.
Men problemet går att åtgärda. Prova enligt anvisningen nedan..

1:Lossa spridarkontakterna..
2: Full gas och kör lite på starten..
3: Demontera tändstiften och använd en oljekanna, klunka i två tre tag i varje tändstiftshål. OBS.. oljan ska ned i cylindrarna, det räknas inte att man lyckats att klunka ned olja i tändstiftsbrunnarna.
4: Återmontera tändstiften..
5: Ge full gas och mal igen med starten. Bilen kan tända till men bry dej inte om detta.
6: Bilen bör nu gå betydligt tyngre på starten, efter att ha malt ett tag så slutar du.
7: Återmontera spridarkontakterna.
8: Starta, bilen kan nu tända lite ojämt, håll bilen på gas så kommer den att tända som den ska. Bilen kommer även att ryka blått en del men det slutar snart.
9: När bilen går som tänkt så kör den nu med betydligt HÖGRE VARV än du brukar. Kör den några mil. Detta för att röra lite på kolvringarna så att sotet släpper.
10: Kör den sen som vanligt..

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: tor 12 mar 2009, 22:38
av MartinGW
Felet är troligen att motorn går runt skapligt lätt. Den ska INTE gå runt lätt. Du har kompression den ska jobba emot, det gör den tydligen inte.
Tror inte den går runt så lätt som att den inte får komression, det jag ville få fram är bara att det inte är något fel som gör att motron går tungt och att startmotorn därför inte orkar dra tillräckligt.

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: fre 13 mar 2009, 09:48
av *pettson*
MartinGW skrev:
Felet är troligen att motorn går runt skapligt lätt. Den ska INTE gå runt lätt. Du har kompression den ska jobba emot, det gör den tydligen inte.
Tror inte den går runt så lätt som att den inte får komression, det jag ville få fram är bara att det inte är något fel som gör att motron går tungt och att startmotorn därför inte orkar dra tillräckligt.
Vi ska inte krångla till det, utan snarare gå mot basic.
ska vi summera att ... Du hade inga felkoder som antyder att nåt hänt. (uttag 2A om det är en 10V .. uttag 2A samt 6A om du har en 20v.

Om du har..

*kompression
*bränsle
*gnista

Och allt sker i tid så startar bilen. Vilket den nu inte gör.

Du får helt krasst gå ned på lägre basic och välja..
Vilken av dom tre sakerna saknar du?

ELLER.. är motorn utanför timing och därmed inte gör saker i rätt tid?..

Du har bara dom två scenariona att välja på.

Re: 850 -93 Startar inte trots diverse test

Postat: fre 13 mar 2009, 10:34
av greenbay
Kan det inte vara tryckarna som "pumpat upp sig" dvs du får dålig kompression pga att tryckarna, under startförsöket fått högt oljetryck, eftersom motorn var kall, vilket i sin tur gör att ventilerna står lite öppna?
Isåfall behöver du cranka en bra stund, kanske 30 sekunder med att låta startmotorn svalna emellan. Om detta är felet, kommer tryckarna att tappa lite av oljetrycket inuti, och ventilerna stänger igen.

Greenbay