Sida 1 av 2

Vad är detta för sladdar??

Postat: fre 23 sep 2005, 08:28
av Quaint
Nån som vet va detta är för sladdar??
Är det för dimljus, extraljus??
Dålig bild men men...

Den sitter på en VOLVO 855 -94 SE

Bild

Postat: fre 23 sep 2005, 10:25
av Sergej
Det är givaren for utetemperatur.

Postat: fre 23 sep 2005, 13:11
av Burken
borde det inte stå att de e lite för kallt i din bil?... menar vinden.... den ska väl ligga bakom spoilern...

Postat: fre 23 sep 2005, 14:26
av Quaint
Okej.. Tackar för svaren!!!!

Får gå ut och stoppa in den i spoilern då :)

Finns det fördragna sladdar för dim/extraljus i denna bil ?

Postat: ons 28 sep 2005, 21:41
av jocke34
Burken skrev:borde det inte stå att de e lite för kallt i din bil?... menar vinden.... den ska väl ligga bakom spoilern...
Det blir inte kallare för att det blåser!
Det är bara ett fenomen som den mänskliga kroppen uppfattar av anledningar vi inte behöver ta upp här, men så är det iaf. =)
Så låt din lilla givare sitta där om du inte stör dig på placeringen.

Postat: tor 29 sep 2005, 01:18
av Burken
ifall jag ställer ett glas vatten framför en fläkt i en timme.. nog faen e den kallare än glaset 30cm bort som inte hade en fläkt framför sig?

Postat: tor 29 sep 2005, 08:26
av *pettson*
Burken skrev:ifall jag ställer ett glas vatten framför en fläkt i en timme.. nog faen e den kallare än glaset 30cm bort som inte hade en fläkt framför sig?
helt klart.. men av samma anledning som att kroppen känner sej kallare..
bland annat har det med avdunstning att göra.. tempgivare brukar inte vara känsliga för avdunstning... det är faktiskt ett problem att tillverka en sensor som reagerar som vätskor eller för den delen en människokropp... :wink:

Postat: lör 01 okt 2005, 17:40
av el-anders
Intressant diskussion. Hur blir det med Volvos (jag tror dom var först) uppfinning att mäta bränsle behovet genom att sätta en temp givare i insugsröret och tillsammans med vacum mätning beräkna hur mycket bränsle motorn behöver. (ok tillsammans med några andra värden också såklart, men de här 2 är huvudvärdena, möjigen RPM är lika viktigt)
Den tempgivarens värde förändras kraftigt av hur mycket motorn suger dvs. "blåser" på tempgivaren.
Den fungerar ju så att du skickar en ström genom ett PTC motstånd (Positive Temperature Coefficient) (möjligen används det NTC ibland också?)
Och sedan så blir avkylningen högre med mer gas på motorn. Ohm talet förändras med avkylningen och du får ett annat volt tal i styrenheten. Normalt så mäter man volttalet, men det beror ju på vad konstruktören tycker är bäst.
Nu blev jag lite förvirrad av eran diskussion här. Pratar vi om samma sak eller...?
Jag skulle nog sätta tempgivaren långt både ifrån fartvind och kylare. Så nära kylaren innebär ju att står du i bilkö så blir ju strålningsvärmen från kylaren rätt kraftig.

Postat: sön 02 okt 2005, 11:35
av Sparkz
Uppfinningen kan man nog inte tillskriva Volvo, det är ju Siemens som tillverkar Regina och Fenix.
Den tempgivarens värde förändras kraftigt av hur mycket motorn suger dvs. "blåser" på tempgivaren.
Gör den verkligen det? Vad jag har fattat så är det bara för att kompensera för luftens täthet som varierar med temperaturen. Undertryck och spjälläge är nog viktigast. Men jag ska läsa på lite om det där...
Visst kan man kyla en givare med tryckluft när man mäter den, men då är det trycksänkningen som kyler, inte att luften rör sig.

Postat: sön 02 okt 2005, 16:04
av Mysko
[quote="el-anders"
Jag skulle nog sätta tempgivaren långt både ifrån fartvind och kylare. Så nära kylaren innebär ju att står du i bilkö så blir ju strålningsvärmen från kylaren rätt kraftig.[/quote]

Jo det har du rätt i, i temperaturer på 14-15 grader plus har min utetempmätare visat 55 grader.

Volvo 854 GLT -92:a automat