Sida 1 av 1
Drar snett åt vänster (problemet löst)
Postat: mån 09 mar 2009, 19:23
av Järven
Har en 850 GLE -93 som drar snett åt vänster vid landsvägskörning,ratten får vridas till ungefär klockan 12.30
åt höger för att det ska gå rakt.
Har fått tillbaka den från framvagnsjustering i dag och den drar fortfarande snett.
Toe-in fick justeras.
Camber var rätt.
Caster var på gränsen av toleransen (max 1 gard skillnad mellan hjulen)och ej justerbart enl meken.
Hur löser man detta ?
Ta upp störrre hål i fjäderbenet övre infästning för att få justermån ?
Eller flytta på bussningarna i en känkarm för att på så vis få en viss justering åt rätt håll.
Går framvagnsbalken att justera i vinkel höger/vänster.
Irriterande att kör en bil som drar snett om än så lite.
Vill inte plöja ner en förmögenhet på en gammal bil heller, så det får nog bli "själv är bästa dräng" i
det här fallet.
Tips välkommna.
Re: Drar snett åt vänster
Postat: mån 09 mar 2009, 21:05
av *pettson*
Järven skrev:Har en 850 GLE -93 som drar snett åt vänster vid landsvägskörning,ratten får vridas till ungefär klockan 12.30
åt höger för att det ska gå rakt.
Har fått tillbaka den från framvagnsjustering i dag och den drar fortfarande snett.
Toe-in fick justeras.
Camber var rätt.
Caster var på gränsen av toleransen (max 1 gard skillnad mellan hjulen)och ej justerbart enl meken.
Hur löser man detta ?
Ta upp störrre hål i fjäderbenet övre infästning för att få justermån ?
Eller flytta på bussningarna i en känkarm för att på så vis få en viss justering åt rätt håll.
Går framvagnsbalken att justera i vinkel höger/vänster.
Irriterande att kör en bil som drar snett om än så lite.
Vill inte plöja ner en förmögenhet på en gammal bil heller, så det får nog bli "själv är bästa dräng" i
det här fallet.
Tips välkommna.
Är ganska säker på vad felet är, känner igen symtomet, kan du ha bytt koppling eller nåt som gjort att subframen varit nere?. Hursomhelst... han som ställde hjulen kikade INTE på om axlarna stod 90 grader mot thrustlinjen, han gjorde med andra ord ingen 4hjulsmätning som man SKA göra på dessa bilar.
Din framvagn är inte centrerad helt enkelt, hela framvagnen svänger åt ett håll. Det syns inte på toemätningen direkt. Castervärdet indikerar det också.
Ena sidan av subframen är alltså lite framför andra sidan.
Hissa bilen och lägg dej under. Kika på hur bultarna och brickorna står i bussningshålen. Du ser tydligt om ena sidan viker av. OM det viker av, lossa dom 4 bultarna lite grand. Använd en kofot eller liknande att flytta på subframen med. Dra åt sen igen. Problemet är över.
Re: Drar snett åt vänster
Postat: mån 09 mar 2009, 21:35
av Järven
Tack för ditt svar.
Jag har just köpt bilen så jag vet inte om/vart någon varit och pillat.
Fick den hemkört av mekanikern som bor i samma kvarter så jag har inte fått protokollet ännu,
lägger ut siffrorna i morgon.
Tycker det verkar lite underligt att bilen ska dra snett om camber/caster är innom toleranserna,
så jag ska kolla upp ditt tips.
Är det verkligen så att det inte går att justera caster genom att hålen är "lite förstora" så
man kan flytta över-äden av fjäderbenet i längsled på 850 ?
Re: Drar snett åt vänster
Postat: mån 09 mar 2009, 22:38
av Järven
Det är altså bultarna i bussningarna märkta E och F på bilden som du menar att jag ska kolla att dom sitter
i centrum ?
Länk till bilden
http://www.edgeforum.com/index.php?auto ... i&img=1358
Re: Drar snett åt vänster
Postat: tis 10 mar 2009, 12:42
av Järven
Caster värdet var:
Vänster fram: 4 grader 10 min
Höger fram: 3 grader 10 min
(Gränsvärden 3 grader 21 min +-1 grad)
Camber värdet var:
Vänster fram: 0 grader -20 min
Höger fram: 0 grader 0 min
(gränsvärden o grader +- 1 grad)
Det borde ju innebära att vänster fjäderben lutar lite mera jämfört med höger.
Om man då leker med tanken att subframen sitter snett så borde den ju då peka lite
år höger och vänster framhjul sitta lite längre fram än höger,ändå drar bilen åt vänster.
Känns mysko, eller har jag missat något eller tänker jag fel ?
Re: Drar snett åt vänster
Postat: tor 12 mar 2009, 12:40
av FredrikSvensson
Järven skrev:Caster värdet var:
Vänster fram: 4 grader 10 min
Höger fram: 3 grader 10 min
(Gränsvärden 3 grader 21 min +-1 grad)
Camber värdet var:
Vänster fram: 0 grader -20 min
Höger fram: 0 grader 0 min
(gränsvärden o grader +- 1 grad)
Det borde ju innebära att vänster fjäderben lutar lite mera jämfört med höger.
Om man då leker med tanken att subframen sitter snett så borde den ju då peka lite
år höger och vänster framhjul sitta lite längre fram än höger,ändå drar bilen åt vänster.
Känns mysko, eller har jag missat något eller tänker jag fel ?
Det kan vara så att bakvagnen står fel,det kan göra så att den drar snett också. En sån bil brukar nästan alltid stå fel där bak när jag mäter upp den.Det går bara att ställa toe:n där, men är den helt fel så kan bilen göra så som din gör. Gör en riktig 4-hjulsmätning och be dom justera den så den står rätt där bak om det behövs. Visserligen så har du lite för stor skillnad på cambern där fram. Be dom jämna till så du får samma värden på bägge sidor,så ska du se att det blir bra sen.
Re: Drar snett åt vänster (löst)
Postat: sön 15 mar 2009, 18:47
av Järven
Problemet löst, så enkelt att man nästan skäms.
Hade tidigare hissat bilen "kall" och kollat att bromsarna inte låg på.
Känndes bra tyckte jag då när jag kännde efter.
Men efter att smörjt upp kärvande ok och klossar och knackat bort rost från oken så går den spikrakt på vägen.
Tydligen blev bromsanligget värre när man kört en bit och det blev varmt.
Ang viklarna så står nog framvagnsramen lite snett som petsson var inne på, får kika på det senare.

-)
Re: Drar snett åt vänster (problemet löst)
Postat: sön 15 mar 2009, 21:35
av ketto
lånar tråden lite grann om de går bra!
Har kommit fram till att min subframe INTE står rakt iaf! Hjulen är inte lika mittemot varandra, räcker me att kolla på avståndet på innerskärmarna! Ena sidan ser de jättebra ut medans andra sidan så tar hjulet nästan i bakkant på innerskärmen (där stänkskydden sitter)
Så me andra ord så "gräver" de vänstra hjulet när man svänger vänster! Liksom tuggar, låter inge bra de där!
Ska krypa under bilen och kolla på hur bultarna sitter egentligen!
Verkar va nåt som man klarar själv me andra ord!
Är de hjulinställning som krävs efter den operationen?
Re: Drar snett åt vänster (problemet löst)
Postat: sön 15 mar 2009, 22:15
av *pettson*
ketto skrev:lånar tråden lite grann om de går bra!
Har kommit fram till att min subframe INTE står rakt iaf! Hjulen är inte lika mittemot varandra, räcker me att kolla på avståndet på innerskärmarna! Ena sidan ser de jättebra ut medans andra sidan så tar hjulet nästan i bakkant på innerskärmen (där stänkskydden sitter)
Så me andra ord så "gräver" de vänstra hjulet när man svänger vänster! Liksom tuggar, låter inge bra de där!
Ska krypa under bilen och kolla på hur bultarna sitter egentligen!
Verkar va nåt som man klarar själv me andra ord!
Är de hjulinställning som krävs efter den operationen?
Se där ja. Nånting som hade synts om man gjort en full kontroll med dom möjligheter man har med dom flesta maskinerna. Det är inte säkert att TOE påverkas om när du rättar till det. Men låt kontrollera det för säkerhets skull.
Re: Drar snett åt vänster (problemet löst)
Postat: mån 16 mar 2009, 16:43
av ketto
*pettson* skrev:ketto skrev:lånar tråden lite grann om de går bra!
Har kommit fram till att min subframe INTE står rakt iaf! Hjulen är inte lika mittemot varandra, räcker me att kolla på avståndet på innerskärmarna! Ena sidan ser de jättebra ut medans andra sidan så tar hjulet nästan i bakkant på innerskärmen (där stänkskydden sitter)
Så me andra ord så "gräver" de vänstra hjulet när man svänger vänster! Liksom tuggar, låter inge bra de där!
Ska krypa under bilen och kolla på hur bultarna sitter egentligen!
Verkar va nåt som man klarar själv me andra ord!
Är de hjulinställning som krävs efter den operationen?
Se där ja. Nånting som hade synts om man gjort en full kontroll med dom möjligheter man har med dom flesta maskinerna. Det är inte säkert att TOE påverkas om när du rättar till det. Men låt kontrollera det för säkerhets skull.
okej, ska nog ta de i samband me om ja sänker bilen nu i vår eller när sommarpuckarna åker på!
Den går ju rakt och fint annars, inga problem så, men just irriterande när man svänger!
Men samtidigt undrar ja om bilen är smälld, eftersom den är omlackad från bakkant på framdörrarna och framåt!
Men ja är nöjd bara om subframen är fel och inge annat!