Sida 1 av 1
läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: sön 08 mar 2009, 19:39
av v70 tdi
Iförgår började det att vina i bilen, trodde först att det var växellådan. Fast senare när jag svängde så hörde
jag att det var för lite olja i styrservon. i med lite ny olja, men nu såg jag när jag parkerade hemma att det blev ett
rött streck. Det kommer ut olja ur damasken som sitter över styrstaget ( högersida). så jag antar att det läcker
ut genom styrväxeln och ut i damasken. Sitter det någon packbox som man kan byta där? Är det svårt att byta.
Eller måste hela styrväxeln bytas ut?
Tack för svar.
Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: sön 08 mar 2009, 20:22
av *pettson*
v70 tdi skrev:Iförgår började det att vina i bilen, trodde först att det var växellådan. Fast senare när jag svängde så hörde
jag att det var för lite olja i styrservon. i med lite ny olja, men nu såg jag när jag parkerade hemma att det blev ett
rött streck. Det kommer ut olja ur damasken som sitter över styrstaget ( högersida). så jag antar att det läcker
ut genom styrväxeln och ut i damasken. Sitter det någon packbox som man kan byta där? Är det svårt att byta.
Eller måste hela styrväxeln bytas ut?
Tack för svar.
byte styrväxel..
Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: sön 08 mar 2009, 20:56
av v70 tdi
Hej igen!
Finns det inga packboxar att byta ut?
Känns som en ovanligt konstig konstruktion om man måste
byta ut hela styrväxeln. Är det ett avanserat jobb att byta ut växeln?
Hur lång tid tar det för en verkstad att byta ut den ( mellen tummen & pekfingret)
Vad ska man byta mera? ( damask, styrstag mm)
Vad kan Volvo tänkas ta för en ny? eller törs man köpa en begagnad?
Har ju inte hunnit att kolla vad det är för fel än men jag skulle ju tro att det läcker ur någon packbox
eller finns det några rör som skulle kunna läcka?
ska kolla det så snart jag hinner.
Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: sön 08 mar 2009, 22:25
av Sparkz
Damaskerna av plast verkar inte vara lika täta som dom gamla av gummi. Och så är det inget fett i damaskerna längre, på 240-tiden la man alltid i en rejäl klick om man hade loss den. Jag skulle tro att du har fått in vatten i damasken och stången är rostig och har rivit sönder packboxen. Så att byta hjälper antagligen inte.
Dessutom är reparationssatsen dyr, det krävs en del specialverktyg och en hel del jobb för att byta, så en begagnad styrväxel är enklare och billigare. Det är ingen fara att köpa en begagnad, lossa damaskerna och kolla innan bara. Ingen rost, blankt och fint så är det bara att köpa.
Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: tis 10 mar 2009, 11:15
av v70 tdi
Hej igen!
Vet någon om det går att byta den yttre packboxen på plats eller måste man
ta ner styrväxeln? Volvo saluför en paket med packboxar för under 200 kr. Fast måste man ner med hela
växeln så kanske jag byter ut hela växel. Synd bara att den kostar mellan 7-10 000 kr

Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: ons 11 mar 2009, 09:11
av v70 tdi
Hej igen.
Någon som vet om det spelar någon roll vilken styrväxel jag sätter dit om jag byter ut den.
Volvo har 2 att välja på. Fick pris från Meca det skulle ha ca 4300 för en utbytes fast de gjorde ingen
skildnad på SMI eller TRW. Kanske inte spelar någon roll när man byter hela växeln?
Re: läckande styrväxel v70 tdi 99
Postat: ons 11 mar 2009, 17:31
av *pettson*
v70 tdi skrev:Hej igen!
Vet någon om det går att byta den yttre packboxen på plats eller måste man
ta ner styrväxeln? Volvo saluför en paket med packboxar för under 200 kr. Fast måste man ner med hela
växeln så kanske jag byter ut hela växel. Synd bara att den kostar mellan 7-10 000 kr 
Naturligtvis kan man byta yttre packboxen.. Om du har rätt fabrikat på din styrväxel. Satsen passar ju inte till bägge sorterna.
Sen räcker det en en liten liten repa i kolvstången (vilket dom flesta har rejäla) så är pengarna kastade i sjön.
Fortfarande har ju skrotarna styrväxlar som är till bra peng, eller då som du upptäckt utbytes diton (dyrare).