Sida 1 av 3
Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: sön 08 mar 2009, 16:13
av alan
Jag har just köpt en felkodsläsare till min bil, tyvärr så får jag följande felkoder.
EFI-718 Ignition timing control
TDC2A
TDC3
TDC2B
AT 121 shift solenoid S! short circuit to graund
och ABS 144 front wheel brake discs temp to high.
Om det bara var att jag fick några felkoder hade jag inte brytt mig så mycket, men nu är det så att bilen inte fungerar som den ska och jag har haft samma problem flera gånger tidigare men då har jag inte haft någon egen felkodsläsare så jag har lämnat in bilen till Volvo. Sen har bilen fungerat några månader för att samma fel ska hända igen.
Så nu vill jag inte köra med bilen fören jag har hittat felet, vill inte bli stående på E4 igen!
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: lör 14 mar 2009, 17:33
av alan
Är det någon som har några tips om vad det kan vara för fel på bilen?
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: lör 14 mar 2009, 18:56
av Järven
Kanske skulle det bli lättare att ge tips om du förklarade hur bilen beter sig när den inte fungerar som den ska.
"ABS 144 front wheel brake discs temp to high" Borde ju gissningsvis bero på anliggande broms.
Kolv i bromsok som går trögt, oket kärvar på glidpinnarna, eller bromskloss som kärvar i oket.
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: lör 14 mar 2009, 19:44
av Beerman
Vad är det för märke på felkods avläsarn?
Sök på nätet efter märket och kod-bok.
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: lör 14 mar 2009, 20:55
av *pettson*
Järven skrev:Kanske skulle det bli lättare att ge tips om du förklarade hur bilen beter sig när den inte fungerar som den ska.
"ABS 144 front wheel brake discs temp to high" Borde ju gissningsvis bero på anliggande broms.
Kolv i bromsok som går trögt, oket kärvar på glidpinnarna, eller bromskloss som kärvar i oket.
Nej det betyder inte alls nåt sånt.. :lol:
Det är såhär att nån tempsensor finns inte på bromsarna. Däremot när styrdonet aktiverat antispinn (TRACS) viss tid så förutsätter den att skivorna stigit till en viss temperatur som kan skada skivorna och då sätts kod på detta.

-)
Villkor
På bilar med TRACS registrerar styrenheten hur mycket bromsarna används och beräknar temperaturen på framhjulens bromsskivor. Om den beräknade temperaturen överstiger 450°C sätts felkod ABS–144.
Ersättningsvärde
-Varningslampan TRACS tänds och TRACS–funktionen blockeras när felkoden sätts. Varningslampan slocknar och TRACS–funktionen återgår till normal funktion då den beräknade temperaturen sjunkit under 350°C.
-ABS– och EBD–funktionen är tillgängliga hela tiden.
Felorsak
Bromsarna har används så mycket att temperaturen på bromsskivorna blivit hög.
Felsymptom
TRACS–funktionen uteblir tills temperaturen på bromsskivorna understiger 350 °C
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: lör 14 mar 2009, 23:00
av Järven
Vad vore en dag utan att man lär sig något nytt. :)
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: sön 15 mar 2009, 13:06
av alan
Tack då vet jag det. :)
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: sön 15 mar 2009, 13:10
av alan
Bilen startar normallt, när man kör så börjar det antingen med att lambda varningen tänds eller att bilen börjar gå dåligt trots full gas så minskar bilen i hastighet. Ibland så blir bilen bra igen efter ca en minut och ibland så dör motorn. Efter det blir bilen väldigt svår att starta men startar för det mesta. Sen brukar motorvarningen vara tänd i någon dag.
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: sön 15 mar 2009, 13:12
av alan
Beerman skrev:Vad är det för märke på felkods avläsarn?
Sök på nätet efter märket och kod-bok.
VOL-FCR :arrow:
Tyvär följde det inte med någon kod bok.
Re: Felkod: EFI-718 Ignition timing control plus andra
Postat: sön 15 mar 2009, 21:19
av alan
Googlade lite och fann detta svar på ett annat Volvo forum,
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=39873
EFI-718 Ignition timing control.
This one indicates that the dynamic pump timing may be out or the injection timing valve on the pump is faulty
Är det klurigt att göra en dynamisk inställning själv?