Sida 1 av 1

Vevhusventilation V70 AWD-98

Postat: fre 06 mar 2009, 15:49
av Hocke
Jag har en v70awd -98 som har högt tryck i vevhuset, den trycker ur sig olja i påfyllnadslocket
och lyfter jag på oljestickan så låter det som att man öppnar en colaflaska, Jag lämnade in på volvo
som satt dit en ny oljefälla och "blåste slangarna" Hämtade bilen, körde hem kollade under huven
hela motorn oljig igen och samma höga tryck. Ringde volvo sam sa att problemet måste sitta i oljetroget.
ska lämna in den nästa vecka igen.
Jag gick ut och tänkte kika lite själv, det går en slang ifrån oljefällan till någonting mellan luftfiltret och turbon
som jag provade släppa. då försvan övertrycket.
kan problemet sitta där??

tacksam för snabbt svar. Jag har inte råd med ev onödiga reparationer.

Re: Vevhusventilation

Postat: fre 06 mar 2009, 16:14
av Hocke
Glömde tillägga att vakumslangen som går med är det bra sug i

Re: Vevhusventilation

Postat: fre 06 mar 2009, 17:46
av Marlboroman
Slangen går till en värmare / ventil som släpper in vevhusgaserna i inloppsröret så turbon kan suga i sig dem.

Re: Vevhusventilation

Postat: lör 07 mar 2009, 15:17
av Hocke
Som jag förstår så ska den ventilen vara stängd när
motorn går på tomgång, och vevhusgaserna ska ledas tillbaks
genom vakuumslangentill insuget. vilket dom inte gör.
Kan det bli stopp i ventilen?

Re: Vevhusventilation

Postat: sön 08 mar 2009, 15:48
av *pettson*
Hocke skrev:Som jag förstår så ska den ventilen vara stängd när
motorn går på tomgång, och vevhusgaserna ska ledas tillbaks
genom vakuumslangentill insuget. vilket dom inte gör.
Kan det bli stopp i ventilen?
ventil? Stängd? Nej det är inte nåt jag känner till.
Det finns ingen ventil?. Det är en förvärmning som gör att anslutningen inte kan frysa till då en turbo inte har förvärmning på insugsluften.
Skulle det frysa till där så skulle det bli tvärstopp i vevhusventen med skador som följd.
Anledningen till den lilla slangen är att vevhusventen sugs den vägen på tomgång då vacum är störst vid spjället på insugssidan. När varvet ökar ökar också sugförmågan på turbon och man suger således in venten den vägen då istället.

Re: Vevhusventilation V70 AWD-98

Postat: sön 08 mar 2009, 17:24
av Hocke
Om det skulle vara stopp i den lilla sugslangen skulle jag få ett så högt tryck på tomgång att nästan oljestickan hoppar ur?

Re: Vevhusventilation V70 AWD-98

Postat: tis 10 mar 2009, 22:32
av Hocke
Det visade sig att det var stopp i anslutningen till sugslangen i värmaren,
gjorde rent den och trycket försvann.
Men lyfter jag på oljestickan så ryker det lite fortfarande,
Borde jag vara orolig?