Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av avgas
#267159
Hej.
Första gången jag är här och behöver lite hjälp!
Min skoda har rasat och måste köpa en "ny" bil och börjat kolla runt på s70.
Skulle gärna ha lite info om bilen som tex intervall av kamremsbyte, vilken modell som är bäst av 98,99,2000,
om 16000-17000 mil är mycket, allt som är av värde Plus och minus!
tack på förhand
av borstarmicke
#267249
Tänkte ändå bidra med att tipsa om det elektroniska gasspjället från Magneti Marelli som slits ut, (byte på volvo ca 7000:-) som kom fr.o.m -99 års modell, är gasvajer på 97-98 års modell.

Sen är problem med abs-styrenheten inte helt ovanliga, fick skicka min på renovering till USA, 1400:- med frakt t.o.r, mkt roligare än 10000:- för en ny på volvo (de är f*nimig galna ibland)...

Ac-problem kan ju bli rejält dyra, dock är detta antagligen lika vanligt på alla modeller/fabrikat av äldre bilar.
Milen är inga bekymmer om bilen är servad o välskött, min v70 -99:a hade gått 26500mil, hur fin som helst att köra.

Kolla så att torkarmotorerna till lyktorna funkar o går som de skall, kostar ca 1500:-/st.

Microbrytare i låskistorna i dörrarna slits ut vilket gör att innerbelysningen inte släcks samt att bilen inte går att larma, kan även leda till att larmet helt oförklarligt startar mitt i natten... egen erfarenhet såklart, hände även svågern när han lånade vår bil :D.

Kolla även efter oljeläckage i packboxen mellan motor o växellåda, kostar massa glada tusenlappar att åtgärda...

Finns givetvis mer om du söker på "köpråd S70"

Man är ju inte volvoit för att bilarna är perfekta :D
av sssljo
#267251
Volvos värde består, klart att du tittar efter den bästa bilen som finns. Det är nog annars svårt att säja vilken som är bäst eller vilken modell/år som du ska köpa. Desto nyare är nog bättre. Mindrer mil är väl också att föredra. Men det är köparens marknad så se till att du får en med ordentlig service bok. Annars ta en annan. Lycka till.
av sssljo
#267253
Tung bil= kolla och lyssna efter klonkande ljud både fram och bak, hjulupphängning.
av PTV
#496316
S70 är den sista icke tvålkoppsformade Volvon om man jämför med nyare S60 och S80 där S70 var en klart moderniserad 850 på de flesta punkter både interiört och exteriört.Klart mer estetiskt att färdas i en S70 än i de garagelikande V70 modellerna eftersom nu inte alla behöver ha halva garaget med sig på sina resor.De vanligaste felen på S70 är liksom på 850 en del läckande packboxar samt krånglande gasspjäll på senare årsmodeller.Den klenare 2.0 liters varianten kan vara ett bra köp men upplevs av de flesta som alltför undermotoriserad för att flytta på så mycket karosseri.Som vanligt på bilar med kamrem så kan det löna sig att kolla inför ett köp när den senast blev bytt eftersom det annars plussas på med ett antal tusen extra inför ett kommande byte.Se till att sträckare och vattenpump är bytt samtidigt i samband med detta kamremsbyte.Generellt inga andra större problem att se upp med och kan som många andra Volvo bilar rulla mycket långt om den får en bra service inklusive regelbundna oljebyten.Värstingmodellerna 2.5T, T5 samt R hittas ofta i mycket bra och ombyggt skick ägda av bilintresserade personer med klart löjligt höga priser.Se upp för dessa när de många gånger byggts om motormässigt och ingen lokal verkstad vill ta i dom med tång ens pga alla ombyggnationer.Då måste du vara motorkunnig.

Se även tidigare guide om 850 av RoadRunner1 via länken ...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&#p230992
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#496325
Bra svar. Synd att det är 2 år och en månad tråden startades... :wink:
Dålig värme i kupén

"Ingen skall frysa i en Volvo" - ber&oum[…]

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]