Sida 1 av 1
Glapp kraftöverföring
Postat: tor 05 mar 2009, 23:16
av noggemannen
Hej!
Jag har ett himla glapp när jag släpper upp kopplingen efter växling, har haft det sen jag köpte den för 1 ½ år sedan men nu går jag lös snart.
Det är svårt att förklara hur det glappar men det känns som bilen åker fram och tillbaks första sekunden efter växling. Fruktansvärt irriterande, har stått ut länge men nu får det vara nog, har inte pengar att lämna in bilen för kontroll
Har bytt växellåds olja, då växlarna var tröga, men ingen skillnad, möjligen liite mindre glapp ett tag efter det.
Kan växellådan ha gjort sitt?
Bilmodell : 855 T5 2.0 -96 ca 19000 mil
Re: Glapp kraftöverföring
Postat: tor 05 mar 2009, 23:49
av Marlboroman
Hur ser motorkuddarna ut? De övre + momentstaget ger en känsla av glapp i drivningen om dem är slut
Re: Glapp kraftöverföring
Postat: fre 06 mar 2009, 06:45
av *pettson*
noggemannen skrev:Hej!
Jag har ett himla glapp när jag släpper upp kopplingen efter växling, har haft det sen jag köpte den för 1 ½ år sedan men nu går jag lös snart.
Det är svårt att förklara hur det glappar men det känns som bilen åker fram och tillbaks första sekunden efter växling. Fruktansvärt irriterande, har stått ut länge men nu får det vara nog, har inte pengar att lämna in bilen för kontroll
Har bytt växellåds olja, då växlarna var tröga, men ingen skillnad, möjligen liite mindre glapp ett tag efter det.
Kan växellådan ha gjort sitt?
Bilmodell : 855 T5 2.0 -96 ca 19000 mil
Om du summerar glappen som kan uppstå så blir det stora glapp totalt.
Menar om lådan ger dej låt säga 4mm i rotationsriktningen totalt. Sen ger innerknutarna 2mm till ytterknutarna 2mm till. Sen ska vi inte glömma att motorfästena rör på sej och ger känslan.. av glapp. Så då har vi 8mm äkta glapp vid framdrivningen och så lägger vi på några cm för motorns egenvridning. Då känns det rejält.
Att byta olja i lådan kan inte reducera några glapp.
En grej som kan kännas som glapp är om urtramplagret kärvar lite på axelröret. Då släpper du upp kopplingen men den segar då på att återgå till ursprungsläget och det brukar kännas som glapp.
Re: Glapp kraftöverföring
Postat: fre 06 mar 2009, 11:13
av noggemannen
tack för svar.
övre motorfäste och nån undre motorkudde är bytta.
därför jag funderar på växellådan är att om man kör med rutan ned vevad så hör man ett stort "klick" ljud när man släpper upp kopplingen nånstans i mitten under bilen.
svårt att lokalisera. drivknutarna har jag haft in på kontroll förut och då var dom i "bra begagnat skick" jätte lite glapp men inget som stör funktionen sa dom.
Hur kan man felsöka på bästa sätt om man hissar upp bilen själv?
Re: Glapp kraftöverföring
Postat: fre 06 mar 2009, 15:41
av *pettson*
noggemannen skrev:tack för svar.
övre motorfäste och nån undre motorkudde är bytta.
därför jag funderar på växellådan är att om man kör med rutan ned vevad så hör man ett stort "klick" ljud när man släpper upp kopplingen nånstans i mitten under bilen.
svårt att lokalisera. drivknutarna har jag haft in på kontroll förut och då var dom i "bra begagnat skick" jätte lite glapp men inget som stör funktionen sa dom.
Hur kan man felsöka på bästa sätt om man hissar upp bilen själv?
Det finns två klick du kan höra..
1: dreven i lådan börjar röra på sej, troligen är det ingående axelns klick du hör mest.
2: du hör torsionsvridningen i en drivknuts splines ut emot navet. Avhjälpes med lite kopparfett på navets baksida så vridningarna blir ljudlösa.