Sida 1 av 2

850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: tis 03 mar 2009, 10:06
av Volvosson
Det är väl lika bra att erkänna. Själv är jag lite fundersam och skeptisk till en importerad Volvo.
Men en uppenbar fördel finns ju naturligtvis - Det är möjligheten att hitta en bil helt utan rost!

Nu vill jag gärna höra era erfarenheter för eller emot en importerad bil, samt vilka problem och
risker som finns. Tilbakaställd KM-räknare är väl en uppenbar risk, men hur är det med annat ?

Ett förtydligande. Skulle själv inte importera. Diskussionen gäller bilar som är intagna till Sverige.
Altså Volvobilar av typ 850/855, S70/V70 där någon annan redan har tagit in, fixat, besiktigat och
satt bilen i drift i svensk trafik och i svenskt system. Vilken typ av problem kan man då räkna med ?

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: tis 03 mar 2009, 11:05
av Lövet
Numera är € så dyr att import nästan inte lönar sig om man inte fuskar med bilarna. Tänk på detta, för vem tar in en bil där det inte lönar sig?

Fusket kan vara momsfusk, tillbakaskruvad mätare, slarvigt gjorda reparationer eller till och med stulna bilar.

Allt detta kan givetvis hända även på svensksålda bilar men där är historiken mycket lättare att följa.

Själv ser jag ingen anledning alls till att köpa en Volvo utomlands eftersom utbudet i Sverige är gigantiskt och priserna inte är bättre utomlands.

Det är en helt annan fråga om man letar efter en bil som inte sålts i så många exemplar i Sverige och då vänder sig utomlands för det större utbudet?

Vilken Volvomodell är det du tänker på som rostar? Rostiga Volvosar (nyare modeller) är knappt något man ser tycker jag.

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: tis 03 mar 2009, 14:38
av Phantom
Jag har bara bra erfarenheter av import som flyttgods, annan import kan jag inte uttala mig om.
Mina två senaste volvobilar en V40(såld) och nu min V70 är importerade som flyttgods.
Inga speciella problem har jag märkt, då ägarna har köpt bilarna nya och tagit med sig till Sverige när de flyttat hem igen. Full dokumentation har funnits på båda bilarna och inga skruvade mätare.
Pris för mig har varit lägre än om jag skulle köpt en likvärdig svensksåld.

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: tis 03 mar 2009, 14:47
av Lövet
Den typ av import jag skulle avråda från handlar om att köpa från mindre handlare som har importerat bilar enbart för att sälja dem i sverige med vinst. Efterom € är så dyr nu så är den typen av handel nästan omöjlig att få lönsamhet i utan att fuska.

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: ons 04 mar 2009, 19:24
av DrEvilBoy
andreas_lofgren skrev:Den typ av import jag skulle avråda från handlar om att köpa från mindre handlare som har importerat bilar enbart för att sälja dem i sverige med vinst. Efterom € är så dyr nu så är den typen av handel nästan omöjlig att få lönsamhet i utan att fuska.
Instämmer i det andreas_lofgren skriver. När jag själv letade efter V70 så läste jag på massor innan och upptäckte att det fanns en hel del småfirmor som sålde billiga importerade V70.... en del godkände inte att man skulle ta en testtur förbi någon volvoverkstad och kolla så att miltalen inte är skruvade och för en del handlare var det inga problem. Inte så svårt att förstå vilka som var seriösa. En bil skulle jag få 20000 billigare än listpris för att det "saknades" papprena från tyskland men den var reggad i sverige. och för att få regga i sverige måste man väl ha papprena från ursprungslandet (?)

Det slutade faktiskt att jag köpte en import V70 från en Volvo firma. den hade haft samma ägare sedan importen ett par år tillbaka. Skullle nog dra öronen åt mig om bilen har haft flertalet ägare i sverige efter import då det mycket väl kan betyda att det är en strulbil. Pratade även med den tidigare ägaren innan jag slog till på drömåket.
Om jag inte minns fel är det som så att om en bil krockar i tyskland så får den inte tas i trafik igen.... det är därför en del fixar i ordning bilen och exporterar till bla sverige. Detta behöver ju inte betyda att bilen är kass.... kan ligga ett bra arbete bakom lagningen.

Om jag tänker efter så tror jag att jag aldrig har sett en V70 som är rostig på våra svenska vägar

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: ons 04 mar 2009, 19:45
av Lövet
DrEvilBoy skrev: Om jag inte minns fel är det som så att om en bil krockar i tyskland så får den inte tas i trafik igen.... det är därför en del fixar i ordning bilen och exporterar till bla sverige. Detta behöver ju inte betyda att bilen är kass.... kan ligga ett bra arbete bakom lagningen.

Om jag tänker efter så tror jag att jag aldrig har sett en V70 som är rostig på våra svenska vägar
Nja, inte riktigt så är det. Det går alldeles utmärkt att reparera en bil i tyskland också (tänk på att försäkringspremierna skulle bli enorma annars) men det finns 1 stor skillnad. När du smäller i Tyskland så får du en kontantersättning för bilen. Denna kan du sedan använda för att gå till vilken verkstad som helst. Det som kan hända då är att man gör en fusklagning istället för mycket billigare pengar istället, och därmed tjäna mellanskillnaden, och sedan exporterar bilen (till Sverige exempelvis).

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: ons 04 mar 2009, 19:51
av DrEvilBoy
andreas_lofgren skrev: Nja, inte riktigt så är det. Det går alldeles utmärkt att reparera en bil i tyskland också (tänk på att försäkringspremierna skulle bli enorma annars) men det finns 1 stor skillnad. När du smäller i Tyskland så får du en kontantersättning för bilen. Denna kan du sedan använda för att gå till vilken verkstad som helst. Det som kan hända då är att man gör en fusklagning istället för mycket billigare pengar istället, och därmed tjäna mellanskillnaden, och sedan exporterar bilen (till Sverige exempelvis).

Där ser man.... tack för den rätta infon :-)-)

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: ons 04 mar 2009, 22:11
av CarMan
det är inge fel alls på importbilar.
det som är fel är att det fins oseriösa mensikor som försöker tjäna pengar på att köpa o sälja bilar, o här är import bilar över representerade, när det gäller skruvade mätare & fuskreparerade.

sen är det ju viktigt att du vet vad du köper, jag vet många som köpt en felfri bil, till lägre pris än en svensk, men när man börjar kola lite så saknar bilen mycke utrustning & har en klenre motor, jämfört med motsvarande svensk bil man jämförde med när man tyckte dena var billig.
då har man halt plötsligt betalat marknadsmässigt pris för bilen + att man kommer att få svårt att sälja den.

hur många är intresserade av en V70N utan ecc & utan ac, utna alu fälgar & med 2 liters bensinmotor, ngen sätesvärme eller strålkastar torkare. steriomässigt har bilen en HU403 (alltså bara kasetradio) m.m. (inte konstigt att en sån bil har ett lägre pris än an "vanlig" svensksåld)

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: ons 04 mar 2009, 22:49
av Volvosson
Som alltid finns det både en fram och baksida på det mesta.

Varken 850 eller S/V70 är väl några stora rostare. Men 850 kan
man iaf ibland se med rost i dörrar, skärmkanter och bakluckor
både på sedan och kombi. Under plasttröskeln kan det också va
en hel del rost. S och V70 är nog bättre att motstå rost än 850'n

En snikig importbil intresserar ju inte någon. Det är väl snarare isf
de exemlar som är fullutrustade eller välutrustade som intresserar.
Ofta tycker jag att svensksålda bilar som är välskötta och servade
många gånger är ganska snikiga bilar utan trevlig utrustning. Kan
man kanske gissa på att många noggranna och bilskötande gubbar
som alltid servar punktligt på Volvo samtidigt tänker ekonomiskt
och köper ny bil utan nåt extra. "Vem behöver en massa bjäffs?"

Re: 850/S70/V70 Svensksåld bättre än Import ?

Postat: tor 05 mar 2009, 08:19
av greenbay
Det är viktigt att alla papper finns. t ex vid import från Tyskland, det sk "fahrzeugbrief", i det står alla tidigare registrerade ägare till bilen med. Sedan skadar det inte med stämplad servicebok, att fakturor på dessa servicar finns med, samt kvitton från TÜV ungefär samma som bilprovningen. På dessa fakturur finns alltid körsträckan med, och man kan då följa bilens körsträcka genom åren.

Har själv en privatimport C70 cab, med, som ovan ALLA papper. Att den dessutom sällan rullat i saltslask samt var billigare än en svensksåld gjorde valet enkelt.

Det finns även större utbud utomlands, i Sverige köper många en standardbil med ngt paket, vilket innebär att svenska volvo är silver med endast första paketet, i tex tyskland är bilarna ofta bättre utrustade.

Var noggrann vid köp! Titta på flera bilar innan köp, ha inga kontanter med vid första titten på en bil du är intresserad av!!

Lycka till

greenbay