Sida 1 av 1
Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 17:43
av Jonas_latt
Idag när jag startade min Volvo 850 GLT -92 precis (rullat 30,000 mil) så "skakade" kopplingen.
Jag körde en bit och märke att den skakade mycket, stannade, öppnade huven och hörde ett skramlade/gnisslande ljud ifrån v-lådan.
Drog man ner kopplingen så blev ljudet lite annorlunda, men skramlade fortfarande..
Kopplingen skakar inte varje gång man drar ner den. Men kanske 70% av all körning skakar den, när man har tryckt ner den..
Vad tror ni?
Det enda jag har märk har varit att kopplingen har varit lite slappare sista tiden, och tagit längre ner.
Uttrampningslagret?
Lamellerna?
Jobbig process att fixa detta? Har inte tummen mitt i handen, men har aldrig haft ner lådan på en 850 innan
HJÄLP!
Tack i förhand!
Re: Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 19:22
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Idag när jag startade min Volvo 850 GLT -92 precis (rullat 30,000 mil) så "skakade" kopplingen.
Jag körde en bit och märke att den skakade mycket, stannade, öppnade huven och hörde ett skramlade/gnisslande ljud ifrån v-lådan.
Drog man ner kopplingen så blev ljudet lite annorlunda, men skramlade fortfarande..
Kopplingen skakar inte varje gång man drar ner den. Men kanske 70% av all körning skakar den, när man har tryckt ner den..
Vad tror ni?
Det enda jag har märk har varit att kopplingen har varit lite slappare sista tiden, och tagit längre ner.
Uttrampningslagret?
Lamellerna?
Jobbig process att fixa detta? Har inte tummen mitt i handen, men har aldrig haft ner lådan på en 850 innan
HJÄLP!
Tack i förhand!
Förmodligen är kopplingen slut inklusive urtrampningslagret. Det byts också som en enhet så att säga. En del byter förvisso lager efter ca halva livslängden för kopplingen. 30.000mil är så att säga i slutändan ändå av en kopplings livstid.
Jobb hmm. Tja att ta ned lådan på en 850 är ju inte gjort i en handvändning ändå. Det är ca 6 timmars effektivt mekande på garagegolvet för den händiga med rätt verktyg. Alternativt 8-10 timmar om det vill sej illa för den lite mindre händiga eller för den delen den som har mindre med verktyg.
Re: Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 20:18
av Jonas_latt
hmm okej det e så illa alltså.
Jag och tösen blev sparkade från volvo i julas. så pengarna ligger inte på hög.
Kollade lite efter beg kopplingsats. Borde ju funka eller?
Re: Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 21:02
av *pettson*
Jonas_latt skrev:hmm okej det e så illa alltså.
Jag och tösen blev sparkade från volvo i julas. så pengarna ligger inte på hög.
Kollade lite efter beg kopplingsats. Borde ju funka eller?
nej strunta i den beggade... En ny ligger i trakten av 2000spänn. Det är värt pengarna eftersom du inte vill göra om jobbet om nåt strular efter en tid.
Re: Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 22:26
av Jonas_latt
okej! En fråga till, När jag varvar ur på 2.an och slänger i trean så raslar det till (synkringarna?) Är detta något man kan fixa när man har lådan nere?
Re: Utrampningslagret eller kopplingen. 850 Glt
Postat: mån 02 mar 2009, 23:06
av *pettson*
Jonas_latt skrev:okej! En fråga till, När jag varvar ur på 2.an och slänger i trean så raslar det till (synkringarna?) Är detta något man kan fixa när man har lådan nere?
Det är inte nåt du kan fixa till om du inte har en låda liggandes att ta delar ifrån. Det säljs inga lösa delar till volvos lådor.