Sida 1 av 2
lurad? (Kan verkstaden ha skadat generatorn?)
Postat: ons 18 feb 2009, 20:35
av lankenjr
Hej!
Jag har en fråga angående min bilreparatör. Jag kan inte speciellt mycket om bilar så jag behöver ett uttalande av någon som kan
Jag lämnade in min bil på 25000 mils service vilket inkluderar kamremsbyte bland annat. Efter bytet så körde jag hem bilen (1 min körning) och ställde den efter det. 3 dagar senare skulle jag köra men då var bilen totalt spänningslös. Startade den med startkablar och när jag körde kändes det som om den skulle dö på låga varv. Den glade amatören tänkte att batteriet var felet så jag laddade den och fick en spänning på 12,75V.
Vindrutatorkare orkade inte runt och en varningslampa om elektronikfel tändes!?
Körde ner bilen till verkstaden och mekanikern sa att det var generatorn.
Min fråga är om det är troligt att han kan skadat generatorn eller om den ens är kass. Känns lurigt....Har trotts allt inte kört bilen mer än 1 min och den funkade innan. Jag frågade dagen innan byte om jag kan få den gamla generatorn men det gick inte för den måste skickas till dom som han beställde ny av för återvinning, är det så???
Tacksam för all hjälp. Vet inte riktigt vad man sla göra när man inte kan så mycket. suger att lägga 2200 för ny generator när man precis gjort kamrem :( :(
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:03
av Claes74
jo sätter han dit en utbytes renoverad generator så vill företaget alltid ha den gamla i retur, den renoverar de sedan och säljer till någon annan.
därav det billigare priset.
däremot så skulle jag nog be din mek att garantera att det är generatorn så att om det inte är den så får ha nsedan stå för kalaset.
byta delar hos verkstäder som "nog" felsöker bilen har nog alla råkat ut för i sin ungdom.
så länge du okejar hans nog diagnoser så får du stå för kalaset.
be honom göra en riktig felsökning och sedan garantera att byte av generator åtgärdar problemet, då ligger ju sedan ansvaret hos honom.
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:10
av lankenjr
Claes74 skrev:jo sätter han dit en utbytes renoverad generator så vill företaget alltid ha den gamla i retur, den renoverar de sedan och säljer till någon annan.
därav det billigare priset.
däremot så skulle jag nog be din mek att garantera att det är generatorn så att om det inte är den så får ha nsedan stå för kalaset.
byta delar hos verkstäder som "nog" felsöker bilen har nog alla råkat ut för i sin ungdom.
så länge du okejar hans nog diagnoser så får du stå för kalaset.
be honom göra en riktig felsökning och sedan garantera att byte av generator åtgärdar problemet, då ligger ju sedan ansvaret hos honom.
Det som gör mig lite skeptisk är att det fungerade innan inlämning och efter kör jag 1 min så går den sönder. i mina öron låter det väldigt otroligt!?
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:20
av Claes74
ja fast där kommer du nog ingenstans tyvärr, generatorn kan ju lika gärna haverera 1 mni efter du lämnar macken
och då är det ju knappast bensinens fel.
mycket möjlig att han klantat sig med något men det blir svårt att bevisa, om du nu är ute efter revansch och tror att han lusar dig på pengar så skall du reparera dett fel hos någon som inte tjänar på att dölja fel, alltså en annan verkstad.
problemet blir om du sedan försöker få honom att betala den fakturan förutsatt att det hittas något fel så kan han neka den med skyddet att du skulle gått till honom med en ev reklamation och låtit honom reparera.
tyvärr så är man som okunnig kund fast i en rävsax :evil:
det enda du kan göra som konsument i detta fallet är ju att inte anlita denne mekaniker igen, förutsatt att det nu var hans fel vilket inte går bevisa.
Gör som jag sa istället och acceptera inga "nog diagnoser" utan kom överrens om att han vet att detta är felet och att om det inte åtgärdar felet så skall du ha efter rep av det verkliga felet ha mellanskillnad i retur alt betala mellanskillnad.
om han sedan vill ha tillbaks den nya generatorn så får han kostnadsfritt plocka bort den och återinstallera den gamla.
Claes
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:31
av lankenjr
Claes74 skrev:ja fast där kommer du nog ingenstans tyvärr, generatorn kan ju lika gärna haverera 1 mni efter du lämnar macken
och då är det ju knappast bensinens fel.
mycket möjlig att han klantat sig med något men det blir svårt att bevisa, om du nu är ute efter revansch och tror att han lusar dig på pengar så skall du reparera dett fel hos någon som inte tjänar på att dölja fel, alltså en annan verkstad.
problemet blir om du sedan försöker få honom att betala den fakturan förutsatt att det hittas något fel så kan han neka den med skyddet att du skulle gått till honom med en ev reklamation och låtit honom reparera.
tyvärr så är man som okunnig kund fast i en rävsax :evil:
det enda du kan göra som konsument i detta fallet är ju att inte anlita denne mekaniker igen, förutsatt att det nu var hans fel vilket inte går bevisa.
Gör som jag sa istället och acceptera inga "nog diagnoser" utan kom överrens om att han vet att detta är felet och att om det inte åtgärdar felet så skall du ha efter rep av det verkliga felet ha mellanskillnad i retur alt betala mellanskillnad.
om han sedan vill ha tillbaks den nya generatorn så får han kostnadsfritt plocka bort den och återinstallera den gamla.
Claes
Han sa inte att det nog var generatorn utan att det var den.
Det är väl som jag misstänkte, det är bara att betala och leva med att man kanske blir lurad. Han har utan min befrågan beställt ny generator som sätts i imon. Förjävligt att bilverkstäder kan leva sitt egna liv utan att dom blir kollade.. :-(O)
Men tycker du att det låter rimligt att den går sönder direkt efter att den varit inlämnad? Kan du tänkas veta nått annat som mina fel kan bero på?
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:33
av *pettson*
lankenjr skrev:Hej!
Jag har en fråga angående min bilreparatör. Jag kan inte speciellt mycket om bilar så jag behöver ett uttalande av någon som kan 
Jag lämnade in min bil på 25000 mils service vilket inkluderar kamremsbyte bland annat. Efter bytet så körde jag hem bilen (1 min körning) och ställde den efter det. 3 dagar senare skulle jag köra men då var bilen totalt spänningslös. Startade den med startkablar och när jag körde kändes det som om den skulle dö på låga varv. Den glade amatören tänkte att batteriet var felet så jag laddade den och fick en spänning på 12,75V.
Vindrutatorkare orkade inte runt och en varningslampa om elektronikfel tändes!?
Körde ner bilen till verkstaden och mekanikern sa att det var generatorn.
Min fråga är om det är troligt att han kan skadat generatorn eller om den ens är kass. Känns lurigt....Har trotts allt inte kört bilen mer än 1 min och den funkade innan. Jag frågade dagen innan byte om jag kan få den gamla generatorn men det gick inte för den måste skickas till dom som han beställde ny av för återvinning, är det så???
Tacksam för all hjälp. Vet inte riktigt vad man sla göra när man inte kan så mycket. suger att lägga 2200 för ny generator när man precis gjort kamrem :( :(
Du kan enkelt se om generatorn är problemet själv. Men jag är övertygad om att BATTERIET är problemet, det är sällan generatorerna ställer till problem. Ta med batteriet till en seriös verkstad som kan göra ett startprov på det. Kom ihåg att du måste prova det NYLADDAT.
Du måste INTE åka och montera nånting överhuvudtaget om du inte godkänt detta. Bara att ignorera.
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:39
av lankenjr
*pettson* skrev:lankenjr skrev:Hej!
Jag har en fråga angående min bilreparatör. Jag kan inte speciellt mycket om bilar så jag behöver ett uttalande av någon som kan 
Jag lämnade in min bil på 25000 mils service vilket inkluderar kamremsbyte bland annat. Efter bytet så körde jag hem bilen (1 min körning) och ställde den efter det. 3 dagar senare skulle jag köra men då var bilen totalt spänningslös. Startade den med startkablar och när jag körde kändes det som om den skulle dö på låga varv. Den glade amatören tänkte att batteriet var felet så jag laddade den och fick en spänning på 12,75V.
Vindrutatorkare orkade inte runt och en varningslampa om elektronikfel tändes!?
Körde ner bilen till verkstaden och mekanikern sa att det var generatorn.
Min fråga är om det är troligt att han kan skadat generatorn eller om den ens är kass. Känns lurigt....Har trotts allt inte kört bilen mer än 1 min och den funkade innan. Jag frågade dagen innan byte om jag kan få den gamla generatorn men det gick inte för den måste skickas till dom som han beställde ny av för återvinning, är det så???
Tacksam för all hjälp. Vet inte riktigt vad man sla göra när man inte kan så mycket. suger att lägga 2200 för ny generator när man precis gjort kamrem :( :(
Du kan enkelt se om generatorn är problemet själv. Men jag är övertygad om att BATTERIET är problemet, det är sällan generatorerna ställer till problem. Ta med batteriet till en seriös verkstad som kan göra ett startprov på det. Kom ihåg att du måste prova det NYLADDAT.
Du måste INTE åka och montera nånting överhuvudtaget om du inte godkänt detta. Bara att ignorera.
Lysser inte batterilampan om det är batteriet? Nu lyser ju lampan för elfel.
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:45
av Claes74
biltema har bra batterier.
misstolka inte det jag skrev utan scenariot där var ju att ev meken haft sönder generatorn men det är ju bara en hypotes. när något går sönder så sker det ju ofta ganska plötsligt.
vad jag menade var att han kan dölja sina misstag genom att lura en okunnig kund att det var något annat fel, det man kan göra som konsument är att sätta sig in i felen.
och visst kan man få rätt i ett sådant här fall men det innebär oftast så mycket tid och utlägg av pengar under tiden ärendet behandlas att det kanppast är värt det + att du inte kan använda bilen under tiden.
uppepå detta så skall an ju vara stensäker på sin sak innan man driver ett fall för har du fel i slutändan så blir det kanske mycket dyrare.
knappast värt allt besvär för 2000 :-
som pettson skrev så är du inte skyldig att låta honom montera nånting-
kolla batteriet och om det inte fungerar så kan du ju alltid låta en annan verkstad titta på bilen och sedan välja den billigaste.
Claes
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:47
av *pettson*
lankenjr skrev:*pettson* skrev:lankenjr skrev:Hej!
Jag har en fråga angående min bilreparatör. Jag kan inte speciellt mycket om bilar så jag behöver ett uttalande av någon som kan 
Jag lämnade in min bil på 25000 mils service vilket inkluderar kamremsbyte bland annat. Efter bytet så körde jag hem bilen (1 min körning) och ställde den efter det. 3 dagar senare skulle jag köra men då var bilen totalt spänningslös. Startade den med startkablar och när jag körde kändes det som om den skulle dö på låga varv. Den glade amatören tänkte att batteriet var felet så jag laddade den och fick en spänning på 12,75V.
Vindrutatorkare orkade inte runt och en varningslampa om elektronikfel tändes!?
Körde ner bilen till verkstaden och mekanikern sa att det var generatorn.
Min fråga är om det är troligt att han kan skadat generatorn eller om den ens är kass. Känns lurigt....Har trotts allt inte kört bilen mer än 1 min och den funkade innan. Jag frågade dagen innan byte om jag kan få den gamla generatorn men det gick inte för den måste skickas till dom som han beställde ny av för återvinning, är det så???
Tacksam för all hjälp. Vet inte riktigt vad man sla göra när man inte kan så mycket. suger att lägga 2200 för ny generator när man precis gjort kamrem :( :(
Du kan enkelt se om generatorn är problemet själv. Men jag är övertygad om att BATTERIET är problemet, det är sällan generatorerna ställer till problem. Ta med batteriet till en seriös verkstad som kan göra ett startprov på det. Kom ihåg att du måste prova det NYLADDAT.
Du måste INTE åka och montera nånting överhuvudtaget om du inte godkänt detta. Bara att ignorera.
Lysser inte batterilampan om det är batteriet? Nu lyser ju lampan för elfel.
Laddningslampan lyser BARA om du får obalans i laddningen. Men sålänge batterispänning finns och laddspänning finns som motsvarar, så är lampan släckt. Motorlampan tänds för att du just haft startproblem och har inte ett skit att göra med ditt batteri på flera sätt än att du möjligen fått en felkod då den var tjurig att starta. Lampan betyder att det är risk för ökade avgasutsläpp. Andra felkoder på din motor som inte riskerar ökade utsläpp tänder inte din motorlampa. Av ca 60 koder så är det bara ett 15 tal som tänder lampan. INGEN har med generatorn att göra.
Re: lurad?
Postat: ons 18 feb 2009, 21:56
av lankenjr
Du kan enkelt se om generatorn är problemet själv. Men jag är övertygad om att BATTERIET är problemet, det är sällan generatorerna ställer till problem. Ta med batteriet till en seriös verkstad som kan göra ett startprov på det. Kom ihåg att du måste prova det NYLADDAT.
Du måste INTE åka och montera nånting överhuvudtaget om du inte godkänt detta. Bara att ignorera.[/quote]
Lysser inte batterilampan om det är batteriet? Nu lyser ju lampan för elfel.[/quote]
Laddningslampan lyser BARA om du får obalans i laddningen. Men sålänge batterispänning finns och laddspänning finns som motsvarar, så är lampan släckt. Motorlampan tänds för att du just haft startproblem och har inte ett skit att göra med ditt batteri på flera sätt än att du möjligen fått en felkod då den var tjurig att starta. Lampan betyder att det är risk för ökade avgasutsläpp. Andra felkoder på din motor som inte riskerar ökade utsläpp tänder inte din motorlampa. Av ca 60 koder så är det bara ett 15 tal som tänder lampan. INGEN har med generatorn att göra.[/quote]
Jaha okej.
Kan man låta han byta generatorn och sedan kräva tillbaka den gamla på något sätt om den inte fungerar efteråt? om det är batteriet som är dåligt så kommer han ju säga att det också måste bytas men då kan jag ju påvisa att det kan faktiskt ha varit bara batteriet.. Känns lite besvärligt att hämta bilen när den står där och den inte är lagadboch han beställt grejer

men man kanske inte har något val?