Sida 1 av 2
855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 13:49
av Yndean
Hej,
Jag har en 855 -96 som inte går igenom besiktningen p.g.a felaktiga avgasvärden. Motorlampan lyser.
Får följande felkod: 521 fel på förvärmning lambdasond.
Mellan vilka trådar skall jag mäta om det är spänning fram till förvärmningen.
Fungerar det att ersätta med Biltemas lambda med 2 vita, en svart och en grå kabel. Biltema uppger att den skall vara märkesspecifik, någon som har erfarenhet av dessa. Om man inte köper Biltemas är man då tvungen att köpa en orginal för 1850 kr eller finns det något alternativ.
Tacksam för svar.
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 16:08
av Vovlo_Henrik
Biltemas lamda funkar ej har själv testat :) å jag köpte en ny på Volvo, när du tittar på pris så räkna med att den håller minst lika länge som den som sitter där

Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 19:55
av *pettson*
Vovlo_Henrik skrev:Biltemas lamda funkar ej har själv testat :) å jag köpte en ny på Volvo, när du tittar på pris så räkna med att den håller minst lika länge som den som sitter där 
Ärligt var detta nåt av det dummaste jag läst på länge.
Biltemas fungerar utmärkt till 850-96. OM DU HAR BOSCH lambdasond från början? Av nån outgrundlig anledning försöker folk ersätta en lambdasond med andra kabelfärger (eller kontaktstycket gjort i BLÅ plast) med en vanlig lambdasond. DET är totat misslyckat. Felet är inte sonderna alltså utan bristande kunskap får jag anta hos kunderna. Ioförsej står det ju numera att sonderna ej passar till 10V motorerna.
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 21:02
av Vovlo_Henrik
Den biltema lamdan jag köpte och monterade fungerade inte trots rätt färger på sladdar och den skulle passa enligt biltema :shock:
Kan ha haft otur och fått en söndags exemplar :( Har inte vågat köpa dem därifrån efter detta :???:
Den andra lamdan jag köpte då till samma bil eftersom den inte fungerade Köpte jag inte på Volvo utan beställde en Bosch lamda av en privat firma inne i stan som säljer bildelar. Han hadde även den billiga typen av lamda (troligen samma som biltema) men enligt honom så är dessa lamdor tillverkade i en större mängd och inte samma precision samt att de inte tar stickprov lika ofta så det är lätt att felande lamdor följer med till försäljning. Han är väldigt kunnig på skillnader mellan pirat och orginal då han både skruvar med bilar själv samt ser vad andra kunder har för problem. Samma sak gäller fler av biltemas el detaljer som relän som inte funkar när de är nya :| Har haft 2 bränslerelän som inte fungerat när de var nya och 3-4 vanliga enkelrelän :(
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 21:25
av *pettson*
Vovlo_Henrik skrev:Den biltema lamdan jag köpte och monterade fungerade inte trots rätt färger på sladdar och den skulle passa enligt biltema :shock:
Kan ha haft otur och fått en söndags exemplar :( Har inte vågat köpa dem därifrån efter detta :???:
Den andra lamdan jag köpte då till samma bil eftersom den inte fungerade Köpte jag inte på Volvo utan beställde en Bosch lamda av en privat firma inne i stan som säljer bildelar. Han hadde även den billiga typen av lamda (troligen samma som biltema) men enligt honom så är dessa lamdor tillverkade i en större mängd och inte samma precision samt att de inte tar stickprov lika ofta så det är lätt att felande lamdor följer med till försäljning. Han är väldigt kunnig på skillnader mellan pirat och orginal då han både skruvar med bilar själv samt ser vad andra kunder har för problem. Samma sak gäller fler av biltemas el detaljer som relän som inte funkar när de är nya :| Har haft 2 bränslerelän som inte fungerat när de var nya och 3-4 vanliga enkelrelän :(
Det låter ju onekligen väldigt märkligt. Lambdorna finns ju i två varianter för 850. En med färdig kontakt att bara plugga in och en med skavdon till.
Ingen av dom har mej veterligen ställt till problem sålänge den använts på rätt bil? Senast i söndags monterade jag en biltemasond på en 850. Ännu har den iallafall inte larmat nåt. Vad gäller elreläer så har jag förvisso inte monterat så många såna. Kanske bara ett 30tal men ännu inga trasiga och framförallt ännu inte några trasiga efter en tids användning. Bränslereläerna har jag inte monterat ännu. Dock är ju volvos orginalreläer det ABSOLUT största problemet som finns med sina undermåliga lödningar. Dom är lika exellenta i lödningarna som opels ljusreläer som man har en hink av eller två. OCH DÄR ALLTID lödningarna spruckit. Men som håller i evighet efter omlödning.
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 22:12
av Yndean
Hej,
Biltemas fungerar alltså inte om man har modellen med kontaktstycket gjort i (BLÅ plast). Finns det någon annanstans man kan köpa dessa eller är det bara original som gäller?
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: ons 18 feb 2009, 22:26
av *pettson*
Yndean skrev:Hej,
Biltemas fungerar alltså inte om man har modellen med kontaktstycket gjort i (BLÅ plast). Finns det någon annanstans man kan köpa dessa eller är det bara original som gäller?
10V modeller har ett system som heter FENIX, det systemet jobbar med 5v signalspänning på lambdan. Vanliga lambdor modell med 1 svart, eller 1 svart och en grå, eller 1 svart och en grå och två vita använder 1 volt i signalsystemet. Det enklaste sättet som finns är att kika på kontaktstycket då 5v orginal lambda har just blått kontaktstycke. Och tyvärr vet jag inte om det finns eftermarknads förutom då på volvo. Möjligen att mekonomen eller autoexperten kan ha? Kika där.
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: fre 20 feb 2009, 10:39
av Yndean
Tack för svaren,
Fick dessutom ett tips att det under fördelaren finns en liten plastkrök där det går in en slang (luftåtersug från motorn?). Om denna krök är sönder eller som jag märkte i mitt fall slangen har hoppat ur så får man felaktiga avgasvärden. Jag har satt dit slangen och provar att besiktiga innan jag spenderar 1850 svenska pesetas på en ny sond.
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: sön 22 feb 2009, 20:00
av Palvi
Lånar tråden lite.
Fick också en tvåa på avgasvärden. Försökte kolla min lambdasond genom att mäta med multimeter. Fick inte fram en siffra. Ska man ha multimetern inställd på volt? Testade både med motorn igång och endast med tändning.
Testade att köra ca en mil med lambdasondens kontakt isärdagen. Bilen gick som vanligt och ingen lampa tändes. Är detta normalt?
Funderar på att köpa en ny sond. Biltemas är ju till 2,0 och 2,5 passar alltså inte till min 855 t5 2,3?
Re: 855 -96 Avgasvärden.
Postat: sön 22 feb 2009, 22:26
av *pettson*
Palvi skrev:Lånar tråden lite.
Fick också en tvåa på avgasvärden. Försökte kolla min lambdasond genom att mäta med multimeter. Fick inte fram en siffra. Ska man ha multimetern inställd på volt? Testade både med motorn igång och endast med tändning.
Testade att köra ca en mil med lambdasondens kontakt isärdagen. Bilen gick som vanligt och ingen lampa tändes. Är detta normalt?
Funderar på att köpa en ny sond. Biltemas är ju till 2,0 och 2,5 passar alltså inte till min 855 t5 2,3?
Lugn o fin nu. Först av allt, visst kan du kolla en sond med en multimeter, men det bör ge dej nada då värdena ska växla en gång/sekund när du kommit upp lite i varv. Det är ju ockå endast EN kabel som är signalkabeln, inte allihopa. Det finns billiga lamdatesters om man nu ska ge sej på detta (650-750kr). Ett enklare sätt är att lita på styrdonet att det vet mera än du om att mäta en sonds resultat. Det finns tydliga värden i styrdonet om vad sonden får göra eller inte nämligen.
Först av allt vill jag veta om din motorlampa ens fungerar när du slår på tändningen? För det är INTE normalt att lampan inte tänds då du drar ur sonden, ett sondbortfall, både gällandes förvärmningen och gällandes signalen och allt är minst en kod som tänder lampan.
Har du testat att läsa ur ev felkoder ur din bil? För det låter misstänkt likt en salukoppling, det är när man kopplar motorlampan så den släcks när motorn startar trots att då styrenheten skriker av felkoder. Allt för att få bilprovningen att vara nöjda och för att skita i vilket och sälja bilen med problemen kvar.