Sida 1 av 2

Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 17:51
av VolvoFreak89
Fösökte hitta å söka men hittade inte det jag sökte.

Nu har jag hittat en 855 T5-R italien import, fullutrustning. Kylaren läcker, drivaxeldamask kass, en rulle te multiremmen låter inte roligt. För övrigt lite sleten inredning. Går dock rätt bra så inget fel maskinellt tror jag.

Så därför undrar jag vad skilljer T5-R italien mot T5-R Sverige.
Är det möjligen samma kylare och drivaxlar och sånt här ?

Och vad är det som skilljer dom åt för övrigt ? förutom motor volymen ? alltså är det någon stor skillnad på reservdelar och såhär ? är där annats sprut å sånna grejor åsså ?

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 18:57
av Fisch
Såvitt jag vet är delarna desamma. Det vore ju konstigt om italienbilar har påtagligt annorlunda delar än svensksålda.

Italienbilar saknar ofta sätesvärme och bakrutedefroster, på grund av deras varmare klimat.

Titta till inredningen och pedalerna och bedöm skicket gentemot milen.

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 19:01
av *pettson*
VolvoFreak89 skrev:Fösökte hitta å söka men hittade inte det jag sökte.

Nu har jag hittat en 855 T5-R italien import, fullutrustning. Kylaren läcker, drivaxeldamask kass, en rulle te multiremmen låter inte roligt. För övrigt lite sleten inredning. Går dock rätt bra så inget fel maskinellt tror jag.

Så därför undrar jag vad skilljer T5-R italien mot T5-R Sverige.
Är det möjligen samma kylare och drivaxlar och sånt här ?

Och vad är det som skilljer dom åt för övrigt ? förutom motor volymen ? alltså är det någon stor skillnad på reservdelar och såhär ? är där annats sprut å sånna grejor åsså ?
I försäljarögon är alla utom dom svenska bastarder..
Dom svenska tillverkades till 60% i belgien.. Det är ju ganska svenskt.. :-)-)
Hursomhelst är en italiensk till 98% densamma. Det är som föregående talare skrivit. Det skiljer på sätesvärmare och backspegelvärme, samt motorvolym och lite såna småsaker. Alla slitdelar är domsamma i övrigt.

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 19:48
av VolvoFreak89
Okaj najs så då ska ju kylare å drivaxlar å växellåda va samma skit ju.

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 19:50
av VolvoFreak89
okej, ja stolsvärmare var där samt defroster på bakrutan.

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 21:45
av Dobermann
Är det 2,0L motor oxså kanske?

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 21:51
av *pettson*
Dobermann skrev:Är det 2,0L motor oxså kanske?
99% italien är 2 liters eftersom allt över 2 liter gav straffskatt som hette duga..

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 22:15
av Dobermann
*pettson* skrev:
Dobermann skrev:Är det 2,0L motor oxså kanske?
99% italien är 2 liters eftersom allt över 2 liter gav straffskatt som hette duga..
Jo jag vet, men då är det en till skillnad mot en svensksåld eller tysk import, frågan var ju vad som skiljer mellan svenska vs italien bilar...

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 23:10
av *pettson*
Dobermann skrev:
*pettson* skrev:
Dobermann skrev:Är det 2,0L motor oxså kanske?
99% italien är 2 liters eftersom allt över 2 liter gav straffskatt som hette duga..
Jo jag vet, men då är det en till skillnad mot en svensksåld eller tysk import, frågan var ju vad som skiljer mellan svenska vs italien bilar...
Det som skiljer fortfarande är just ev värmetillägg. Alltså sätesvärmare, backspegelvärmare, Motorn är en 2 liters med exakt samma borrning men med en annan vevaxel och andra stakar o kolvar än en svensk 2,3 liters. Annars är varenda skruv exakt densamma.. Önskar man göra sin bil till en 2.3 liters så kan man med enkelhet byta stakar, kolvar och vev. Blocket är detsamma allt i övrigt på ut och insida är detsamma FÖRUTOM att 2.3 liters har en 15G och en 2.0 har en 13G turbo alltså modellen mindre eftersom motorn är modellen mindre. Allt i övrigt du kan peka på är detsamma.

Re: Skillnader på 855 T-5R import ?

Postat: ons 04 feb 2009, 23:48
av Dobermann
Jodå allt är samma, men själv tycker jag att motorstorleken är viktigare än att det saknas rövvärmare(vilket det tydligen inte gjorde i detta fall), har själv en 2.0 -94 t5(inte R) som bruksbil, å den är allt lite klen, speciellt på lägre varv, men mellan 3-6000 rpm så går den rätt gott