Sida 1 av 1

Felkod 2-3-2, bränsleblandning för mager vid tomgång

Postat: tis 13 sep 2005, 08:51
av paul1975
Hej!

Jag har en 850 T-5 -94 (B5234T), chippad av Motornord med en större turbo (Mitsubishi TD04HL-18T) och sportkatt. Denna modifikation har varit på i ca 500 mil och har fungerat felfritt.

Lambda lampan gick igång på bilen med felkoden 2-3-2 (långtidsbränsleblandning för mager vid tomgång). Jag bor i Tyskland och brukar tanka Shells 100-oktaniga soppa, men i en nödsituation förra veckan blev jag tvungen att tanka 98-oktanigt. Då kom lambda lampan på igår.

När lampan kom igång första gången nollställde jag felmeddelandena och motorn blubbade igång (var fortfarande 98-oktanigt i tanken) med ca 6-700 rpm som senare reglerades upp till normala 900 rpm. Jag körde sen 50 mil då den tändes igen. När det var 15 liter kvar i tanken hällde jag på med 100-oktanigt igen, och motorn startade: denna gång utan blubb.

Sen körde jag till jobbet idag, och då började lampan lysa igen (3:e gången, efter ca 35 mil, huvudsakligen 100-oktanigt i tanken). Tomgången ligger fint på ca 900 rpm, och bilen drar inte mycket soppa (0.82 vid normal motorvägsfart, dvs 120-130km/h).

Är det nån som har ett tips på vad det kan vara för fel? Lamda sonden är bytt i samband med chippet för 500 mil sen och jag kör med NGK's platina tändstift.

Kan det vara tomgångsspjället, mån tro?

Tacksam för svar,

mvh,

Paul

Postat: fre 16 sep 2005, 11:09
av paul1975
Hej igen,

vilken del är det egentligen man ska göra rent för att lösa problemet med för hög/låg tomgång? Det finns olika delar med snarlika namn, och för mig som lekman är det svårt att veta skillnaden...

I Haynes servicebok står det olika delar som skulle kunna klassas som "tomgångsspjäll": tomgångsmotor, tomgångens styrventil, trottelhus... etc.

Är det någon som har en bild på delen som skall göras rent, samt vad delen faktiskt heter?

Mvh,
Paul

Postat: tor 03 nov 2005, 12:40
av Anthrax
Hade ett liknande problem med min T5-94.
Lambdan lös lite när den ville så jag lämnade in den till verkstan och där kunde konstateras att det var en vacumslang till insuget som var sprucken.. Efter byte funkar allt som vanligt!

Mvh/ Daniel

Postat: tor 03 nov 2005, 12:51
av paul1975
Tack för tipset... jag såg detta för någon månad sedan, men glömde skriva in mina fynd här på forumet.

Det stämmer mycket väl som du skrev: på min kärra var det också vakuumslangen som var otät/sprucken. Efter bytet verkar allt funka som det ska.

Mvh,

Paul

Postat: tor 03 nov 2005, 15:08
av ketto
paul1975 skrev:Hej igen,

vilken del är det egentligen man ska göra rent för att lösa problemet med för hög/låg tomgång? Det finns olika delar med snarlika namn, och för mig som lekman är det svårt att veta skillnaden...

I Haynes servicebok står det olika delar som skulle kunna klassas som "tomgångsspjäll": tomgångsmotor, tomgångens styrventil, trottelhus... etc.

Är det någon som har en bild på delen som skall göras rent, samt vad delen faktiskt heter?

Mvh,
Paul
vi kallar den för tomgångsmotor!
En bild på den!

Bild