Sida 1 av 2

Angående växellådor 850

Postat: sön 01 feb 2009, 14:59
av VolvoFreak89
Tjenare undrar om det är samma växellådor på T5 som på Se och Glt modellerna ? Och hur man annars kan se skillnaden ? För tänkte köpa en T5 som där varit Automat låda innan på men han har bytt till en manuell växellåda och har R-koppling. Eller är kanske alla vxl-lådorna samma fram till R-moddelen ?

Tacksam för svar.

Re: Angående växellådor 850

Postat: sön 01 feb 2009, 15:42
av *pettson*
VolvoFreak89 skrev:Tjenare undrar om det är samma växellådor på T5 som på Se och Glt modellerna ? Och hur man annars kan se skillnaden ? För tänkte köpa en T5 som där varit Automat låda innan på men han har bytt till en manuell växellåda och har R-koppling. Eller är kanske alla vxl-lådorna samma fram till R-moddelen ?

Tacksam för svar.
T5 har en M56H låda normalt sett. Vanligast är 4.00 i utväxling. Du ser vilken låda det är på en lapp klistrad på under/framsidan.

Re: Angående växellådor 850

Postat: sön 01 feb 2009, 16:23
av VolvoFreak89
Okej men vad har Se och Glt för låda ? Ifall han har satt på en låda för 140 och 170 hk så kommer d ju inte hålla :S

Re: Angående växellådor 850

Postat: sön 01 feb 2009, 20:23
av *pettson*
VolvoFreak89 skrev:Okej men vad har Se och Glt för låda ? Ifall han har satt på en låda för 140 och 170 hk så kommer d ju inte hålla :S
dom har andra utväxlingar oftast och ingen av dom har en H låda. H står för att den är mera tätstegad. Vad gäller effekten så håller en GLT låda om man inte stämplar hela tiden och nyttjar allt som finns under huven stadigt.

Re: Angående växellådor 850

Postat: sön 01 feb 2009, 23:39
av Lasse81
Om man är en besserwisser så skulle man kunna påpeka att effekt inte är det som dödar en låda i första hand.
Det är pålagt moment. :-)

Re: Angående växellådor 850

Postat: mån 02 feb 2009, 13:43
av emwtur
Lasse81 skrev:Om man är en besserwisser så skulle man kunna påpeka att effekt inte är det som dödar en låda i första hand.
Det är pålagt moment. :-)
om man är en besserwisser i kvadrat så är bara
effekt = varvtal * moment ! :D :D

/emwtur

Re: Angående växellådor 850

Postat: mån 02 feb 2009, 14:11
av VolvoFreak89
Okej men eftersom han också säger att där e 300hk i bilen så borde han ju endå inte gjort en sån groda att ta en vanlig växellåda :S

Re: Angående växellådor 850

Postat: mån 02 feb 2009, 14:12
av *pettson*
Lasse81 skrev:Om man är en besserwisser så skulle man kunna påpeka att effekt inte är det som dödar en låda i första hand.
Det är pålagt moment. :-)
för att ytterligare spä på besserwisserheten kan man be trådskaparen montera vilken låda som helst men med halverad däcksbredd... då går det ändå inte att få ned uppbyggda momentet i backen och därmed är problemet över. :-)-)
MEEN det är ju inte så seriöst..

Re: Angående växellådor 850

Postat: mån 02 feb 2009, 16:25
av emwtur
VolvoFreak89 skrev:Okej men eftersom han också säger att där e 300hk i bilen så borde han ju endå inte gjort en sån groda att ta en vanlig växellåda :S
Det hoppas jag verkligen inte att han gjort :-)

Men för växellådan är det jobbigare att ha 170 hk vid 3000 varv än 300 hk vid 6000 varv !
/emwtur

Re: Angående växellådor 850

Postat: mån 02 feb 2009, 19:34
av VolvoFreak89
Lådan han hade satt på var en M46L någon som vet om den sitter på T5orna ?