Sida 1 av 1

Lös slang och ett konstigt hål i toppen (bilder)

Postat: sön 01 feb 2009, 00:25
av Palvi
Har lite små strul med bilen. Besiktade i förrgår och klarade mig nästan. Fick anmärkning på avgasvärden:
Bild

Jag försökte mäta min lambdasond ikväll då jag fått felkoden 2-1-2 ingen signal eller felaktig signal lambdasond några grr. Nu var det nog 150 mil sedan lampan tändes sist. Fick aldrig fram några värden :( Hur som helst så hittade jag en lös slang när jag grävde runt efter lambdasonden:
Bild
Jag vet inte om det lossnade när jag var där och fummla med händer efter lambdasond sladden eller om den kan ha ett samband med mina avgasvärden samt mina vita tändstift. Någon som vet vart den skall vara inkopplad? Jag försökte följa höljet och det går upp bakom insuget någonstans.

Sen funderar jag på om det ska vara så här...? Bild Det är ett hål där..ser ju ut som något saknas där.. :shock: mycket olja runt omkring också.
Ja just det, det är en Volvo 855 T5-95 det gäller..

Re: Lös slang och ett konstigt hål i toppen (bilder)

Postat: sön 01 feb 2009, 04:20
av Turbo_virus
[quote][/quote]
På bild nummer 1 så ser det ut om den slangen ska in till insuget...titta på insuget vänster sida. är inte helt säker, men skadar ju inte att titta.

Re: Lös slang och ett konstigt hål i toppen (bilder)

Postat: sön 01 feb 2009, 09:33
av ketto
Om nu den lilla slangen går under insuget så går den säkerligen till insuget! Kolla vid servopumpen, på insugets gavel, där finns de en anslutning, antar att böjen har gått av där! Ett vanligt fel!

Hålet i toppen, så har ja på min me, men de kommer ingen olja ur där iaf! Har inte gjort nåt åt de iaf!

Re: Lös slang och ett konstigt hål i toppen (bilder)

Postat: sön 01 feb 2009, 10:00
av *pettson*
Lilla slangen går till sidan på insuget på dom modeller som har det uttaget. På dom modeller som inte har det uttaget så har man idag samma dubbelslang. Då är inte den lilla kopplad alls.
Vad gäller hålet i toppen så är det till för pulsair, alltså en kanal för att pumpa in luft bakom avgasventilerna.
Det hålet finns bara i ytterkåpan, inte i toppen. Sålänge allt är korrekt limmat och tätt så läcker inget ut eller in där. OM det nu skulle börja läcka ut olja där så finns det ett lock att knacka dit som går att inhandla.